NRK Meny
Normal

Ned i vekt uten diett

Enkle råd som har effekt - uten at du må være altfor streng mot deg selv.

Mage (Illustrasjonsfoto)

Det skal ikke alltid så mye til for å gå ned litt i vekt.

Foto: Sinar 2

Har du noen få kilo du gjerne skulle blitt kvitt? Kanskje er noen små forandringer i hverdagen alt som skal til.

På denne lista er det ingenting å grue seg for, ingenting som krever topp motivasjon - og ingen store forsakelser.

Tipsene er hentet fra helsenettstedet WebMD.com .

1. Spis saktere!

Kvinne spiser salat

Ta deg tid med maten, så spiser du mindre.

Foto: Colourbox
Tomater

La minst halvparten av tallerkenen være grønnsaker.

Foto: Laurence Mouton / 6PA/MAXPPP
Rød-hvit kjole

Hent fram den kjolen du gjerne skulle passet inn i.

Foto: Wenche Lamo Hadland / NRK
Brus

Kutt ned på søt drikke.

Foto: Scanstockhoto/Graça Victoria
Kvinne med vinglass

Bytt ut annethvert glass alkohol.

Foto: colourbox.com / colourbox.com
Yoga

Yoga skal visstnok gjøre det lettere å motstå overspising.

Foto: MORAD CHERCHARI / colourbox.com
Tyggegummi

Tyggis kan være redningen når du får lyst på snacks og godteri.

Foto: Colourbox
Fisk og grønnsaker

Legg opp porsjonen på tallerkenen før du setter deg til bords.

Foto: colourbox.com / colourbox.com
Mat på ferie

Skal du spise ute, så prøv å velge annerledes.

Foto: Colourbox.no
Solveig Sørbotten

Kom deg ut i hagen og ta i et tak!

Foto: Ingvil Aaen Torpe / Nrk
Lykke

Husk å ta deg tid til å være fornøyd med det du har oppnådd. Gi deg selv en belønning av og til.

Foto: colourbox.com / colourbox.com

Bruk 20 minutter på hvert måltid. Nyt hver bit, tygg og smak ordentlig, og ta små pauser. Det tar tid før hjernen oppfatter at du har fått i deg nok mat, derfor er det lett å overspise hvis man spiser fort.

2. Sov mer!

Legger du deg en time tidligere om kvelden, reduserer de fleste inntaket av snacks. Ifølge en studie fra University of Michigan, kan man på denne måten redusere det daglige kaloriinntaket med 6 prosent.

3. Spis mer grønnsaker

Øk andelen grønnsaker i kostholdet, så vil du gå ned i vekt. Da må du også sørge for å servere mer av det. Minst tre ulike grønnsakstyper til middag hver dag!

4. Spis suppe

Så lenge du unngår spesielt fete og kremede supper, vil de hjelpe deg ned i vekt. Start gjerne måltidet med en liten tallerken suppe til forrett. Det demper appetitten og gjør at måltidet varer lenger. Eller spis suppe til hovedrett oftere! Lager du dem selv, er det en glimrende måte å få i seg flere grønnsaker på også.

5. Fullkorn

Grovt brød, brun ris, havregryn og andre fullkornsprodukter fyller opp magen med færre kalorier. I tillegg kan det redusere kolesterolet.

6. Heng målet godt synlig

Kjolen du drømmer om å komme inn i eller buksa som har blitt for trang – heng dem opp på et sted der du ser dem hver dag. Velg et plagg som bare er LITT for trangt, slik at du når målet innen rimelig tid. Så kan du heller finne fram et nytt mål.

7. Dropp bacon

Det blir fort mange kalorier av noen uskyldige striper bacon. Skal du ned i vekt, så bare la være.

8. Sunnere pizza

Er du glad i pizza, bør du lage den selv. Bruk litt mindre ost, og av den lette typen. Og lag en deig som ikke inneholder så mye fett.

9. Mindre sukker

Er du en brusdrikker, reduserer du sukkerinntaket med 10 teskjeer for hver flaske du klarer å bytte ut med vann. Sukkeret du drikker gjør deg ikke mett, det gir deg bare kalorier.

10. Bytt ut glasset

Bruk et langt og tynt glass framfor et lavt og bredt. Da vil du automatisk helle mindre i glasset. Bruk dette trikset når du drikker alt annet enn vann.

11. Mindre alkohol

Når du er på fest, bytt ut annethvert glass med en alkoholfri drikk med lite kalorier. På den måten drikker du mindre kalorier, i tillegg til at du blir mindre påvirket og dermed kanskje blir mindre fristet av snacks utover kvelden.

12. Grønn te

Noen studier viser at grønn te kan skru opp forbrenningen i kroppen midlertidig. Uansett om det stemmer eller ikke, er grønn te en kalorifattig drikk som du uten skrupler kan helle i deg.

13. Yoga

Ifølge en studie veier kvinner som driver med yoga mindre enn andre. Kvinnene oppgir at de er med tilstede når de spiser, og er flinkere til å bare spise det de trenger for å føle seg mette. Forskere tror yoga kan hjelpe mennesker med å motstå overspising.

14. Spis hjemme

De som lykkes med å holde seg slanke, spiser mye hjemmelaget mat hjemme, ifølge undersøkelser.

15. Hold på pausen!

De fleste stopper opp i løpet av måltidet og legger fra seg gaffelen litt før de fortsetter. Når dette øyeblikket kommer, ikke spis videre! Dette er det hemmelige tegnet på at du er mett uten å være overmett.

16. Mint-tyggis

Tygg sukkerfri tyggegummi med sterk mintsmak når du er sugen på noe godt. Den sterke smaken overskygger annen mat, så de ikke smaker like godt.

17. Mindre tallerken

Bruker du mindre tallerken, spiser du også mindre. Bytt ut middagstallerkenen med en frokosttallerken. Ifølge forsøk med tallerkenstørrelser, kan du spare 100-200 kalorier per dag uten at du merker det.

18. Reguler porsjonene

Slanke mennesker er flinke til å moderere porsjonene minst fem dager i uka. Mål opp porsjonene om du synes det er vanskelig, og unngå serveringsfat på bordet, så det ikke er så lett å fylle på med mer.

19. 80/20-regelen

Forskning viser at de færreste savner de ekstra kaloriene hvis de spiser seg 80 prosent mette i stedet for 100 prosent. Ta bort 20 prosent av den porsjonen du vanligvis ville spist, og sjekk om det gjelder for deg også.

20. Spis ute på din egen måte

Restaurantmåltider er ofte fetende. Prøv følgende triks:

  • Del forretten med en venn
  • Spis forrett som hovedrett - og bestill heller ekstra salat.
  • Velg barneporsjon
  • Spiser du på steder der det er mulig, kan du be om å få halvparten av maten i en «doggy bag» allerede før maten blir servert.

21. Rød saus

Velg tomatbaserte sauser framfor kremede sauser. De har som regel færre kalorier. Men pass på porsjonene!

22. Spis mindre kjøtt

Vegetariske måltider er ofte mindre energirike, og vegetarianere er oftere slanke enn andre. Bønner og linser fyller opp magen med mindre kalorier enn kjøtt.

23. Brenn 100 kalorier ekstra

100 kalorier mindre hver dag blir 4,5 kilo på ett år. Det kan du for eksempel gjøre slik:

  • Gå halvannen kilometer, cirka 20 minutter.
  • Gjør aktivt hagearbeid i 20 minutter.
  • Slå gresset i 20 minutter.
  • Gjør husarbeid i 30 minutter.
  • Jogg i 10 minutter.

24. Gi deg selv en premie

Har du vært flink og gjennomført flere endringer i de daglige vanene dine, skal du også huske på å belønne deg selv. Det kan være et nytt plagg, hudpleie eller pedikyr, eller til og med et lite stykke ostekake.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.