Hopp til innhold

Jørn frelser deg i Himmelekspressen

Han er en av landets få omreisende evangelister. Med kona bak rattet på Himmelekspressen reiser Jørn Strand Norge rundt for å frelse folket.

Frelsesturne i Norge

Den 17 meter lange lastebilen er fylt med telt og lydutstyr som skal bidra til å få fram budskapet til pinsevenn Jørn Strand.

Foto: Sjur Sætre / NRK

Trinnene opp til «Perleporten» er litt vaklende.

– Du må ha tro, sier forkynneren på vei opp stigen og inn sidedøra i den svære lastebilen.

Sidedøra i til lasterommet heter Perleporten. Her kan du høre hva som skjedde da reporter Sjur Sætre tilbragte en dag med predikant Jørn Strand

– Møtte Den Hellige Ånd

Han var narkoman, men ble rusfri etter det han selv mener var et møte med Den Hellige Ånd. Nå er Jørn Strand pinsevenn.

– Jeg kjente en glede, en fred og en kjærlighet som fylte meg, sier han.

Men hvordan vet du at det var Den Hellige Ånd, kunne du ikke bare kalt det glede, for eksempel?

–Det var en substans av det Bibelen kaller Den Hellige Ånd. Jeg kunne kalt det noe annet, men vi tar det inn der det hører hjemme, i Bibelen, i og med at det var i Jesu navn jeg påkalte, sier han bestemt.

Plass til 1500 i sirkusteltet

Jørn og Pernille Strand

Jørn og Pernille Strand i lastebilen Himmelekspressen, som også fungerer som scene.

Foto: Sjur Sætre / NRK

Den omreisende forkynneren har base i Froland ved Arendal, men han er på farten året rundt. Alene i kassebilen eller med kona og andre hjelpere i den enorme semitraileren de kaller Himmelekspressen.

– Bilen er 17 meter lang og 4.20 meter høy. Det merkes i noen tuneller, så det er ikke alle plasser vi kan dra, sier Pernille Strand.

Det er det plass til lydanlegg, instrumenter og et sirkustelt som er stort nok til 1500 mennesker.

Bygger et kjempelager

– I Pinsebevegelsen og andre steder er det ikke mange evangelister igjen, men jeg kan ikke la være, sier mannen hennes.

Når jeg ser at folk bøyer kne og akseptererJesus som sin frelser, klarer jeg ikke å holde tårene tilbake

Jørn Strand, omreisende forkynner

Og stiftelsen «Evangeliet for alle» går så godt at de nå bygger et kjempelager for å få plass til alt utstyret.

Hvordan vet du at Gud snakker til deg?

– Jeg stoler på at Bibelen er Guds ord. Jeg er påpasselig med å ikke forkynne så mye egne meninger eller ting mellom linjene, sier Strand.

Himmelekspressen inneholder alt Jørn strand trenger for å fremføre budskapet sitt.

– Klarer ikke å holde tårene tilbake

Selv har han snakketøyet i orden, og innrømmer at han trives på scenen når publikum fyller teltet.

– Jeg trenger bare litt lydutstyr og gitaren. Snakketøyet er ferdig installert, sier han.

– Det er viktig å tro på seg selv, men det er viktigere å tro på Gud.

Når har du en skikkelig god dag på jobben?

– Det er når jeg ser at folk bøyer kne og aksepterer Jesus som sin frelser. Da klarer jeg ikke å holde tårene tilbake.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)