Derfor bør du spise hvitløk

Inngår ikke hvitløk i ditt daglige kosthold, bør du gjøre noe med det nå.

 

hvitløk
Foto: Grlic

 

Hvitløk er en av de eldste kjente medisinplanter, og brukes mye som helsekost. Spiser du ikke urten regelmessig, er det all grunn til å begynne med det nå.

Beskytter mot karsykdommer

hvitløk

Hvitløk er sammensatt av flere små løker i et tørt skall. Løkene, som kalles fedd, er formet som appelsinbåter.

Foto: frukt.no

For ifølge forskning virker hvitløk blodfortynnende og bidrar til å senke kolesterolnivået i blodet. 

Dessuten beskytter den mot en rekke bakterie-, sopp- og virusinfeksjoner, og kan virke gunstig i forebyggelsen av kreft.

Nyere forskning har også vist at hvitløk beskytter mot hjerte- og karsykdommer.

I moderne alternativ medisin brukes hvitløk ofte som et element i antibiotikabehandling, og mange mener at hvitløk styrker immunforsvaret.

LES OGSÅ: Immun mot antibiotika?

LES OGSÅ: Derfor bør du spise oliven

To fedd om dagen

Det er den eteriske oljen allicin, som frigjøres når hvitløken knuses, som er det viktigste helsebringende stoffet i hvitløk.

Du må spise minst to hvitløkbåter om dagen, for å få maksimalt ut av hvitløkens helsebringende egenskaper.

Er dette i det meste laget for deg, kan du vurdere å ta hvitløkskapsler.

Hvitløk inneholder B- og C-vitaminer og flere mineraler som jern, fosfor, kalsium og magnesium. 

LES OGSÅ: Derfor bør du spise ingefær

Kjent i over 4500 år

fersk hvitløk

Fersk hvitløk

Foto: frukt.no

Hvitløk er en av de eldste kulturplanter på jorden og allerede i 2600 f.Kr fikk arbeiderne som bygde pyramidene i Egypt hvitløk. Dette for at de skulle holde seg friske og sunne.

Urten kommer fra Sentral-Asia, men dyrkes over store deler av verden. 

Hvis hvitløken skal tørkes, høstes den etter at planten har blomstret og gresset har visnet. Men hvitløk blir også høstet før gresset visner, og da selges den som fersk hvitløk.

 

FÅ PULS-NYHETSBREV GRATIS. TRYKK HER

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)