Hopp til innhold

Kvensk og balkansk musikk i herlig blanding

Hva skjer når man blander sammen kvensk musikk med balkansk jazzinspirert musikk? Det ville danske Simon Don Eriksen fra bandet Calibut i København finne ut etter å ha besøkt Nord-Troms.

Major Minorities, musikkprosjekt med kvensk og balkansk musikk

Major Majorities består av fra ve.: Simon Don Eriksen, Ida Hvid, George Mihalache, Ruhi-Deniz Erdogan, Nikolai Äystö og Øystein Fredriksen.

Foto: Laila Lanes / NRK

Resulatet har publikum fått høre de siste dagene i Troms.

Simon Don Eriksen var i Nord-Troms for første gang for tre år siden. Det var midt på vinteren, i februar. Han kom fra København og det blei en opplevelse som satte noe i gang hos han.

– Det var is og snø og vilt for meg. Jeg kom hit og så denne «ville» energien, og den ville naturen. Her møtte jeg de her flotte folkene som spiller musikk fra.., ja, hele Norden. Både det kvenske og det finske, forteller han.

  • Hør reportasje:
    Bandet Major Minorities

    Fra ve. Simon Don Eriksen, Ida Hvid, Øystein Fredriksen, Ruhi-Deniz Erdogan, Nikolai Äystö og George Mihalache foran.

    Foto: Laila Lanes / NRK

Ville ta sitt band med til Nord-Troms

Han hadde sitt trekkspill med og de spilte litt sammen.

– Jeg likte virkelig den måten det lød på. Allerede den gang, for tre år siden, tenkte jeg at det kunne være morsomt hvis jeg tok mitt band med.

Simon Don Eriksen har vært i Nordreisa både i forbindelse med Kyläpeli – Landsbyspel og Paaskiviikko, kvenkulturfestivalen i Nord-Troms.

– Da han kom med denne idéen så syns jeg det var fantastisk, sier Øystein Fredriksen. Ikke minst syns han det passa godt siden både romani og rom er andre nasjonale minoriteter i Norge.

Dermed begynte de å fabulere om hvordan det ville være om de blanda den kvenske musikken med annen minoritetsmusikk.

Strengeinstrument fra sigøynermusikk

Simon Don Eriksen leder Calibut band fra København som spiller balkansk og romanimusikk ispedd jazz.

I tillegg til han består bandet av Ruhi-Deniz Erdogan på trompet, Ida Hvid på kontrabass, og George Mihalache på strengeinstrumentet cimbalon. Det er et strengeinstrument som er særlig brukt blant sigøynere eller romfolket i Øst-Europa.

George Mihalache spiller cimbalon

George Mihalache på strengeinstrumentet cimbalon som han lærte å spille som seksåring.

Foto: Laila Lanes / NRK

Dette endte i prosjektet Major Minorities som i tillegg til bandet består av de kvenske musikerne Øystein Fredriksen fra Nordreisa og Nikolai Äystö fra Gällivarre i Tornedalen.

Simon foreslo dette for Lise Brekmoe i Kultnett som tente på idéen.

– Hun har vært en helt avgjørende faktor for at prosjektet blei gjennomført etter alle utsettelsene, sier Øystein.

Prosjektet fikk imidlertid litt motstand i første omgang på grunn av koronapandemien. Men samarbeidet fortsatte over nettet og forrige mandag samla musikerne seg i Nordreisa for å øve inn musikken de har spilt på sin miniturne i Troms.

Gjennom prosjektet har kvensk og finsk musikk blitt tolka på nytt, inspirert av balkansk musikk.

– Kvensk og balkansk passer fint sammen

Og de er ikke i tvil om at de passer godt sammen.

– Musikk er ofte universelt og det finns mye lengsel og vemod. Og det er jo mye mollstemt i både kvensk og finsk og i den balkanske musikken, sier Nikolai Äystö.

– Og den finske og kvenske musikken får en ekstra energi, balkanenergi, sier Øystein.

– Det passer veldig fint sammen, som jeg hadde drømt om, supplerer Simon.

Hva var det med den kvenske musikken som gjorde at du ville sette i gang dette prosjektet?

– Jeg likte godt harmoni og klangen i det og jeg kunne tenkte meg å tilføye den sprelske energien fra balkansk musikk, å modernisere noen steder.

Simon Don Eriksen og Ida Hvid

Simon Don Eriksen og Ida Hvid.

Foto: Laila Lanes / NRK

Folk likte det de hørte

  • «Det var en fin blanding av kvensk, finsk og balkanmusikk».
  • «Det kvenske og balkanske passa fint sammen».
  • «Det kvenske tålte en ekstra takt», var blant kommentarene NRK Kvensk fikk.

På sin miniturné har de spilt i Nordreisa, Skibotn og på Rundhaug i tillegg til Tromsø og de er kanskje ikke ferdige, sier Øystein Fredriksen.

– Vi har fått veldig bra tilbakemelding overalt egentlig, de vil gjerne ha oss tilbake. Vi får se, sier han.

– Vi så må vi til Tornedalen og ta Nord-Sverige også og gjerne inn i Finland. Det er flere som bør høre denne musikken, sier Nikolay Äystö.

Strengeinstrumentet cimbalon

Strengeinstrumentet cimbalon er særlig brukt blant sigøynere eller romfolket i Øst-Europa.

Foto: Laila Lanes / NRK

Navnet Major Minorities var først og fremst en arbeidstittel, men de fant ikke på noe bedre. Og det var et artig ordspill også som passa fint for minoritetsmusikken de representerer, sier Øystein.

Prosjektet har fått støtte fra Kulturrådet, Troms og Finnmark fylkeskommune og Tempi.

Du kan også høre noe av musikken på youtube.com.