Hopp til innhold

Arktisk Filharmoni satser på kvensk og samisk musikk – vil bestille fire nye verk

– Som regions eneste orkester har vi ansvar for å jobbe med den musikkarven vi har i vår region, sier Andreas Gundersen, rådgiver for samisk og kvensk musikk.

Arktisk Filharmoni, dirigent: Christian Kluxen

I forbindelse med en større satsing på samisk og kvensk musikk søker Arktisk Filharmoni komponister til et samarbeid med mål om å utvikle ny musikk for ensemble med samisk/kvensk forankring.

Foto: Marthe Mølstre

– Vi søker i like stor grad komponister som gode prosjekter, forteller kunstnerisk rådgiver for samisk og kvensk musikk Andreas Gundersen.

Han snakker om utlysningen som Arktisk Filharmoni har på sine nettsider.

En av Nord-Norges største kulturinstitusjoner skal nemlig satse på samisk og kvensk musikk, og er nå på jakt etter komponister som vil utvikle ny musikk med samisk og/eller kvensk forankring.

Ifølge Gundersen er målet å produsere fire nye verk som ensemble kan urfremføre i 2025.

– Som regions eneste orkester har vi ansvar for å jobbe med den musikkarven vi har i vår region, og også i klassisk musikkperspektiv.

Andreas Gundersen står foran Kulturhuset i Tromsø hvor Arktisk Filharmoni har sitt kontor.

Andreas Gundersen ble ansatt som Arktisk filharmonis kunstneriske rådgiver for samisk og kvensk musikk i juli.

Foto: Tomi Vaara / NRK

Ute etter komponister

Ifølge Gundersen er orkestret ute etter komponister som har et konkret prosjekt og en realistisk visjon om hvordan prosjektet kan gjennomføres.

Man trenger ikke å ha kvensk eller samisk bakgrunn, forteller rådgiveren.

– Men vi stiller veldig høye krav til hvordan prosjektet er utformet og hvordan det fremmer samisk eller kvensk kultur.

Arktisk filharmoni.

Arktisk Filharmoni er en orkesterinstitusjon med faste baser i Bodø og Tromsø, som dekker hele den nordnorske landsdelen.>

Foto: Sofie Olaisen / NRK

I tillegg håper Gundersen at han blir overrasket når han leser igjennom søknadene som blir levert inn.

Han er eksempelvis interessert i å lese hva folk mener er kvensk og samisk musikk for dem, og på hvilken måte de skal ivareta det kvenske og samiske i sin musikk.

– At jeg får tenke «oh, for en interessant vinkel å se på samisk og kvensk musikk». Vi trenger en viss nytenkning, særlig når man skal jobbe i et klassiskrettet fagfelt.

Andreas Gundersen

Andreas Gundersen er fra Torhop i Tana og komponist og pianist. Han har også jobbet som festivalsjef for den samiske festivalen EddeMannak.

Foto: Aslak Mikal Mienna

– Når folkemusikk og klassisk musikk møtes så må man tenker på nye måter, sier rådgiveren.

Fristen for å sende inn søknad er 15. desember. Planen er at de fire valgte verkene skal være ferdig høsten 2024.

I oktober blir det nemlig arrangert et fagseminar om urfolks- og minoritetsmusikk i Stormen Konserthus i Bodø hvor verkene skal ha en sentral rolle, avslører Gundersen.

– Vi har ikke alle detaljer på plass, men det blir en stor mulighet for å oppleve samisk og kvensk musikk i en konsert-akt, forteller han til NRK.

Les også Kvensk kultur får større plass på Festspillene i Nord-Norge

Dansere og musikere fra Karhutanssi

– Er vårt ansvar

– Det er flott å se at Arktisk Filharmoni nå jobber målrettet med kvensk og samisk musikk, sier musiker og komponist Kristin Mellem.

Hun har i mange år arbeidet med å synliggjøre den kvenske musikktradisjonen i samspill med den samiske og norske, og fikk i 2021 også fylkeskulturpris for dette arbeidet.

– Det er et viktig signal at det satses på kunstnerisk utviklingsarbeid, og at man lyser ut komponistoppdrag. Dette har vi ventet på.

kristin Mellem

Musiker og komponist Kristin Mellem.

Foto: Eili Bråstad Johannesen

Mellem tror at det er 20 år siden orkesteret hadde en tilsvarende satsing. Den gangen var både samiske, kvenske og norske kunstnere involvert, forteller henne.

– Det er så hyggelig at orkesteret nå har fått en økt bevissthet. Nord-Norge har ei eventyrlig skattkiste i vår sammensette kulturarv. Dette blir spennende.

Les også Kvensk og samisk side ved side

Kristin Mellem og Herborg Rundberg

Programsjef for Arktisk Filharmoni Catharina Bilsbak forteller at de i en årrekke har samarbeidet med mange samiske og kvenske kunstnere.

Nå ønsker de imidlertid å intensivere og systematisere arbeidet med å utvikle et område som historisk ikke har vært satset på nasjonalt.

– Et viktig mål er å styrke og utvikle repertoar for orkester og ensembler, og bidra til å øke kunnskapen om samisk og kvensk musikk i det klassiske musikkfeltet.

Programsjef for Arktisk Filharmoni Catharina Bilsbak

Programsjef for Arktisk Filharmoni Catharina Bilsbak

Foto: Marius Fiskum

Andreas Gundersen sin stilling og målet å bestille fire verk med samisk og kvensk forankring for ensemble, er kulturinstitusjonens måte å gjøre dette på, forteller Bilsbak.

– Når vi er bosatt i Sápmi, er det naturlig at vi både samarbeider og skaper sammen med det samiske og kvenske miljøet, og utvikler vår kunstform med det nordlige som utgangspunkt.