Hopp til innhold

Vurderte å gi opp musikken

Erlend Skomsvoll gjør stor suksess som komponist og musiker, men utelukker ikke en karriere som snekker.

Erlend Skomsvoll

Erlend Skomsvoll på dokkhuset

Foto: Picasa 2.7

Pianisten, komponisten og arrangøren Erlend Skomsvoll lanserer nå bestillingsverket fra Rikskonsertene han har jobbet med siden 2006. Her har han i tillegg til nylaget musikk, også stått for tekster og animasjonsfilmer. Sammen med musikerne Ola Kvernberg, Børge Fjordheim og Ole Morten Vågan viser Skomsvoll publikum sin verden.

Erlend Skomsvoll vil ikke settes i bås, og nå setter han sammen musikk fra alle de forskjellige sjangrene han har jobbet med.

Erlend Skomsvoll på Dokkhuset

Nå også som sanger

Foto: Picasa 2.7

Full frihet

-Det startet med at jeg fikk en telefon fra rikskonsertene, de spurte om jeg ville lage et verk, og jeg skulle få helt frie tøyler. Det var faktisk på et tidspunkt hvor jeg vurderte om jeg skulle slutte med musikk. Jeg følte at jeg hadde opplevd alt jeg trodde jeg skulle oppleve med musikken, så jeg var rett og slett litt lei av ting jeg hadde holdt på med. Jeg følte behov for å spørre meg selv hva jeg virkelig hadde lyst til å gjøre.

Erlend Skomsvoll skrev ned alle ideene sine, og bestemte seg for å utsette seg for nye settinger. Han skrev tekster, stiller opp på scenen som sanger, og han lagde små filmer som både er med på plata og som vises på konsertene.

Spøkelser

-Det finnes alltid noen spøkelser, som du nesten ikke veit er der, men som ligger og lurer. De sier til at at du må gjøre ting på en spesiell måte, og du kan være i et miljø som følger populære trender. Enten er man med trenden, eller så er man mot. Jeg tror jeg har gjort begge deler. Jeg har jo jobbet med så ekstremt mange forskjelige musikktyper, og det har faktisk forvirra meg litt. Nå har jeg prøvd å frigjøre meg fra alle mulige føringer, og bestemt meg for å prøve å kombinere de forskjellige musikkstilene naturlig i et prosjekt. Nå føler jeg meg fri – kanskje jeg fortsetter med musikk og kanskje jeg finner på noe helt annet. Det er en utrolig deilig følelse! Det er jo spørsmål alle bør stille seg innimellom, uansett om en gjør det bra i jobben eller ikke.

Tilbake som snekker?

Hvis han nå skulle bestemme seg for å slutte med musikken for å finne på noe annet å gjøre, er det flere alternativer:

-Jeg kunne godt tenke meg å være hjemme med barna mine, eller kanskje blitt håndtverker. Det sto mellom musikkutdanning og håndverk når jeg gikk på videregående. Men jeg valgte musikken. Vi får se hva som skjer videre – det er noe med å spørre seg selv: Hva er jeg god til, og hva har jeg egentlig lyst til å gjøre. Hvem vet – kanskje jeg snekrer på dokkhuset neste gang det er konsert her.

Skoms på dokkhuset

Skoms på dokkhuset

Foto: Picasa 2.7

Nå er bestillingsverket fra rikskonsertene er akkurat gitt ut på plate, og bandet er ferdig med turne. Vi var der, på den aller siste konserten på Dokkhuset i Trondheim, hør hvordan det låt i Jazzklubben søndag 16.11 klokka 2205, eller onsdag 19.11 klokka 1930.

Musikerne i Skoms er:
Ola Kvernberg - fiolin
Ole Morten Vågan - bass
Børge Fjordheim -trommer
Erlend Skomsvoll -tangenter, tuba, trekkspill og tekstframføring

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB