Se også: Folkelivet på Roskilde i bilder!
Det ble få anmeldte lovbrudd og skader, godt vær og variert musikk som fikk prege festivalen som har vart i åtte dager.
Roskilde Festival la i år ut flere billetter enn tidligere år uten at alle fikk plass. I alt var det blitt solgt 79.000 billetter til festivalen da den ble erklært utsolgt omkring en uke før den startet. I tillegg rommet festivalområdet 21.000 frivillige omkring 5.000 mediefolk, 3.000 kunstnere og søndag ble det også solgt 8.000 ekstra billetter.
Det betyr at Dyrskuepladsen rommet nesten 120.000 mennesker fra den åpnet sist helg til festivalen ble avsluttet søndag kveld.
Norsk rekord
For første gang har også flere nordmenn enn svensker vært på rockefesten hvor omtrent 160 konserter er blitt spilt over de åtte dagene.
Etter fjorårets totale salgssvikt i Norge er tilliten nå gjenreist. Og over 14.000 billetter ble solgt i Norge, mens det var noen færre i Sverige.
- Det norske publikum var rett og slett raskere med å skaffe seg billetter enn svenskene, der mange ikke rakk å kjøpe billett før det var utsolgt. Vi har hatt noen tilfeller av falske billetter i år og de har alle kommet fra Sverige, forteller festivalens talsmann Esben Danielsen til NTB.
Både politiet og arrangørene har registrert forholdsvis lite kriminalitet under festivalen og betegner den som roligere enn tidligere år. Vanligvis har det vært en del innbrudd i de tusenvis av telt som står ubevoktet mens folk er på konsert, men det har vært mindre enn tidligere år.
Urinstøv
Et annet problem som har dukket opp som nytt av året er at danske helsemyndigheter har advart mot luftveisirritasjoner på grunn av pent vær og det faktum at drukket øl også skal ut igjen.
Festivalens egen avis, Festival Globe, meldte at folk risikerte kraftige irritasjoner i luftveiene som følge av oppvirvlet urinstøv i luften. En lege ved det danske rikshospitalet mente riktig konsertantrekk burde inkludere munnbind.
- Dette er noe vi vil vurdere, uttalte festivalens talsmann.
Festivalen vest for København har vokst seg til Europas største. En mengde
utfordringer må løses når over 100.000 skal sove, spise og feste på et
begrenset område. I samarbeid med flere andre festivaler, deriblant de
norske Øya og Quart-festivalene.
Norsk verdensnavn
- Vi har tett samarbeid med Øya-festivalen. De har blant annet videreutviklet noen miljøtiltak som vi er meget interessert i, sier Danielsen. Musikkmessig forsøker festivalen også å vri seg mer fra å være en dansk til en skandinavisk festival, med større fokus på skandinaviske band.
At en gruppe som Kaizers Orchestra greide å trekke nærmere 50.000 mennesker til sin konsert fredag, synes festivalsjefen er stas.
- De har da også utviklet seg til å bli et norsk verdensnavn, smiler Danielsen.
Drives ideelt
Festivalen som styres av en ideell stiftelse står for en tredel av de totale turistinntektene i hele Roskilde fylke hvert år. I løpet av en enkelt uke omsettes det varer og tjenester for 280 millioner danske kroner på grunn av festivalen. Rock, 1,3 millioner flasker øl og en mengde økologisk mat som tilberedes av lokale idrettsforeninger og andre organisasjoner står i fokus de dagene festen varer.
- Dersom selve stiftelsen går med et overskudd på 5 millioner kroner, innebærer det at lag og foreninger i Roskilde får mellom 15 og 20 millioner på deling, sier Danielsen.
Årlig sier han og de andre som bestemmer over festivalen nei til store summer fra sponsorer som vil reklamere under festivalen. Uten å kommentere hvor store midler det er snakk om forteller Danielsen at de hvert år får en rekke henvendelser fra ulike selskaper.
- Dette er ikke en fotballkamp hvor vi har banereklame. Folk reagerer veldig raskt dersom de opplever at noen forsøker å tvinge på dem reklame, det har vi fått tilbakemeldinger på, sier han.