Hvis du ikke har hørt om gruppa «UNDERGRUNN» er det sannsynligvis fordi du har blitt litt eldre enn du en gang var.
I 2018 var gutta 15-år og la ut «Isbil» på musikkplattformen Soundcloud. Siden den gang har de sluppet drøssevis med låter.
Kompisgjengen fra Oslo bruker artistnavnene Marstein, Loverboy, Rikpappa, Fretex, Puz og Plaza.
Nå er ferdig med videregående og tidligere i vår kom deres andre album, med samme navn som gruppa, «UNDERGRUNN».
De har flere millioner avspillinger på Spotify og da det nye albumet kom lå det fire uker øverst på Spotify i Norge.
UNDERGRUNN var nylig med i radioprogrammet Musikkrommet på NRK. Hør episoden her.
Kulhet over penger
De fleste rappere er glad å rappe om, og tjene, penger.
Likevel virker det som om boybandet, som de liker å bli kalt, er mer opptatt av kulturell enn økonomisk kapital.
– Det var ikke bare «vi vil bli artister» og «vi gleder oss til et plateselskap gir oss muligheten». De ville gjøre det på egne premisser.
Det sier Suzie Moslet (19). Hun er journalist for nettstedet 730.no og har fuglt med på «UNDERGRUNN» i flere år.
Hun sier de blir kalt «kulturelitens barn», blant annet fordi flere har foreldre mange kjenner fra TV-skjermen, men også på grunn av referanse i låtene.
– De har et mye bredere spekter av referanser enn det som er forventet av hip hop-artister. De referer til gamle norske forfattere likssom, sier Moslet.
Det Moslet peker på her kommer også frem på deres siste albumcover som viser den arkitektoniske perlen «Villa Stenersen». En referanse som går rett over hodet på de fleste.
Loverboy, eller Jon Ranes som han egentlig heter, er også skuespiller kjent fra blant annet «Pørni».
I tillegg ble han nominert til en Amanda-pris for rollen sin i filmen «Ut å stjæle hester».
– Dagens Næringsliv har allerede rukket å klistre merkelappen «høykultur-rap» på dem, egentlig bare fordi enkelte av dem har vokst opp sammen med kultureliten i Lille Tøyen Hageby.
Det skrev musikkanmelder i NRK Espen Borge etter konserten deres på Sentrum Scene i mai.
Elleville fans
Etter konserten trillet han en sekser på terningen og kalte dem «superstjerner». Borge ble også overrasket over hvor ekstrem fanskaren var.
– Det var en slags «Beatlemania» følelse over det. De hopper høyt, er intense og kan alle tekstene på rams, sier anmelderen.
Han mener måten de skriver raptekster på norsk skiller seg ut fra det andre vi har sett det siste tiåret.
Når kommer de voksne og ødelegger?
Når ungdommen finner på nye nytt og kult går det ofte ikke lang tid før kommersielle krefter kommer inn og tar brodden ut av det som er spennende.
Borge tror UNDERGRUNN kommer å beholde kunstneriske særegenhet selv om populariteten øker.
– Til og med de rike kjipe gamle folka som skal tjene penger på det her, ser vel at UNDERGRUNN får det til så bra, sier Borge.
Han sammenligner det med hvordan «Karpe» opererer.
– Det er full kreativ frihet, men også innbringende.