NRK Meny
Normal

Super konsertplate fra Tom Waits

Om to uker fyller Tom Waits 60 år, og mandag slapp han sitt nye album «Glitter and Doom Live». Med denne flotte konsertplaten klarer en av vår tids mest interessante rockere å forbedre mange av originalversjonene.

Tom Waits
Foto: John David Mercer / Scanpix/AP

Tom Waits gjør konserter svært sjeldent, og det er en eksklusiv opplevelse å overvære en. Glitter and Doom-turnéen er hans siste så langt, og den gikk gjennom de amerikanske sørstatene og sju utvalgte byer i Europa i 2008.

Med seg hadde han et så godt som nytt band, med sin sønn Casey Waits bak trommene. Dette er Tom Waits første konsertalbum siden «Big Time» fra 1988. «Glitter and Doom Live» utfyller den fint, og er samtidig både heftigere og mer fokusert.

Etter hamskiftet

Aller låtene på «Glitter and Doom Live» er kjent fra før. Den eldste er Singapore fra platen «Rain Dogs», som kom i 1985. Det betyr at «Glitter and Doom Live» helt og holdent baserer seg på stilen og repertoaret etter Waits sitt hamskifte fra liksom-sliten jazz- og blues-crooner til raspete og vindskeiv avantgarde-rocker.

Ungt og rått

«Such a Scream» fra 1992s «Bone Machine» er blitt til et funky monster, samtidig som nerven i den versjonen vi kjenner fra før er ivaretatt på perfekt vis. Energinivået på denne konsertplaten er høyt, det unge bandet låter tent og versjonene er ofte ganske annerledes enn originalene.

Det er bra, og det viser at vi snakker om levende musikk på mange måter. Og det finnes enda bedre grunner til at «Glitter and Doom Live» hører hjemme hos enhver Tom Waits-samler med respekt for seg selv.

Tom Waits

Tom Waits her i Paris under sin «Glitter and Doom»-turne.

Foto: Pierre Verdy / Scanpix/AFP

Bedre live

«Metropolitan Glide» og «Make it Rain», som begge opprinnelig finnes på ikke helt vellykkede «Real Gone» fra 2004, er radikalt forbedret i liveversjonene. Det svinger mer av dem nå og man skjønner først her at dette er virkelig bra låter. Før hadde de en grumsete innpakning og ble fremført på en anstrengt måte.

Stand up

Bonus-CDen «Tom Tales» er en liten gullgruve i seg sjøl, der Tom Waits merkverdige preik mellom låtene er redigert sammen til en drøy halvtimes stand up-forestilling. Tom Waits absurde og outrerte humor kan lyse opp selv det dypeste høstmørket. Stemningen i salen er på bristepunktet når en mannlig publikummer roper ut et ønske om å bære Tom Waits sitt barn.

Vilt og vakkert!

«Glitter and Doom Live» er et godt plaster på såret for de som ikke har fått tak i Tom Waits ettertraktede konsertbilletter og et strålende minne for de som har. Samtidig er dette en vill, underholdende og tidvis veldig vakker samling som kan være et greit sted å begynne for nye Tom Waits-fans.

Kulturstrøm

  • Munch-malerier på Gardermoen

    På den nye utenlandsterminalen på Oslo lufthavn henger nå flere verk av kunstneren Edvard Munch. Avinor og Munchmuseet avdekket i dag to original verk av Munch et steinlitiografi og et maleri. Disse skal være på Gardermoen i ti år fremover.

    Edvard Munch på Gardermoen
    Foto: Håvard Greger Hagen / NRK
  • Anmeldelse: I kampens glede

    Rappere kunne sikkert blitt enda bedre rimsmeder dersom de ble eksponert for André Bjerke. Både for hans dikt og for hans tanker om hvordan man lager dem. Peter Normann Waages biografi er en utmerket inngang til materien, skriver NRKs anmelder, Knut Hoem.