Hopp til innhold

Super konsertplate fra Tom Waits

Om to uker fyller Tom Waits 60 år, og mandag slapp han sitt nye album «Glitter and Doom Live». Med denne flotte konsertplaten klarer en av vår tids mest interessante rockere å forbedre mange av originalversjonene.

Tom Waits
Foto: John David Mercer / Scanpix/AP

Tom Waits gjør konserter svært sjeldent, og det er en eksklusiv opplevelse å overvære en. Glitter and Doom-turnéen er hans siste så langt, og den gikk gjennom de amerikanske sørstatene og sju utvalgte byer i Europa i 2008.

Med seg hadde han et så godt som nytt band, med sin sønn Casey Waits bak trommene. Dette er Tom Waits første konsertalbum siden «Big Time» fra 1988. «Glitter and Doom Live» utfyller den fint, og er samtidig både heftigere og mer fokusert.

Etter hamskiftet

Aller låtene på «Glitter and Doom Live» er kjent fra før. Den eldste er Singapore fra platen «Rain Dogs», som kom i 1985. Det betyr at «Glitter and Doom Live» helt og holdent baserer seg på stilen og repertoaret etter Waits sitt hamskifte fra liksom-sliten jazz- og blues-crooner til raspete og vindskeiv avantgarde-rocker.

Ungt og rått

«Such a Scream» fra 1992s «Bone Machine» er blitt til et funky monster, samtidig som nerven i den versjonen vi kjenner fra før er ivaretatt på perfekt vis. Energinivået på denne konsertplaten er høyt, det unge bandet låter tent og versjonene er ofte ganske annerledes enn originalene.

Det er bra, og det viser at vi snakker om levende musikk på mange måter. Og det finnes enda bedre grunner til at «Glitter and Doom Live» hører hjemme hos enhver Tom Waits-samler med respekt for seg selv.

Tom Waits

Tom Waits her i Paris under sin «Glitter and Doom»-turne.

Foto: Pierre Verdy / Scanpix/AFP

Bedre live

«Metropolitan Glide» og «Make it Rain», som begge opprinnelig finnes på ikke helt vellykkede «Real Gone» fra 2004, er radikalt forbedret i liveversjonene. Det svinger mer av dem nå og man skjønner først her at dette er virkelig bra låter. Før hadde de en grumsete innpakning og ble fremført på en anstrengt måte.

Stand up

Bonus-CDen «Tom Tales» er en liten gullgruve i seg sjøl, der Tom Waits merkverdige preik mellom låtene er redigert sammen til en drøy halvtimes stand up-forestilling. Tom Waits absurde og outrerte humor kan lyse opp selv det dypeste høstmørket. Stemningen i salen er på bristepunktet når en mannlig publikummer roper ut et ønske om å bære Tom Waits sitt barn.

Vilt og vakkert!

«Glitter and Doom Live» er et godt plaster på såret for de som ikke har fått tak i Tom Waits ettertraktede konsertbilletter og et strålende minne for de som har. Samtidig er dette en vill, underholdende og tidvis veldig vakker samling som kan være et greit sted å begynne for nye Tom Waits-fans.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.