Hopp til innhold

Medalje til «Banjo-Kari»

Kari Svendsen fikk Oslo bys høyeste utmerkelse, St. Hallvard-medaljen. – Du har en enestående posisjon som visesanger, sa ordføreren.

Hun fikk tildelt medaljen av ordfører Fabian Stang under et arrangement i Oslo rådhus.

– Du er en raus gledespreder som alltid stiller opp, sa ordføreren, før han delte ut både medalje og diplom.

Se video:

Video Kari Svendsen får St. Hallvard- medalje

Kari Svendsen får St. Hallvard- medalje

Stolt artist

– Dette er jo helt ufattelig. Jeg er veldig glad, stolt og beæret. Bare se på alle de størrelsene som har fått prisen før meg! Jeg fyller kanskje et folkelig hull, sa Kari Svendsen.

Kari Svendsen (60) startet sin karriere i 1966, først som medlem av Christiania Fusel & Blaagress. Fra 1970-tallet opptrådte hun som soloartist og etter hvert i flere revyer.

Hun er kjent for å holde de norske revyvisene i hevd. I 1994 mottok hun Gammleng-prisen i klassen vise.

Ikke hvert år

St. Hallvard-medaljen ble innstiftet i 1950, men første gang utdelt i 1956. Tildelingen skjer ikke hvert år og det har også variert fra år til år hvor mange som har mottatt medaljen.

Den har fått navn etter byens skytshelgen, Hallvard Vebjørnsson, eller St. Hallvard.

Mottakere av St. Hallvard-medaljen de senere år er blant andre Børre Rognlien (2010), Gunnar Sønsteby (2009), Aud Schønemann (2002), Thor Heyerdahl (1997) og Grete Waitz (1989).

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB