Hopp til innhold

Vil ta knekken på svartebørsen med nytt billettsystem

For å få bukt med svartebørssalg av festivalbilletter vurderer Slottsfjellfestivalen i Tønsberg å knytte billetter opp til kjøperens identitet. Forbrukerombudet liker initiativet, men mener det kan skape problemer også for ærlige billettkjøpere.

Slottsfjellfestivalen

Publikum koste seg på Slottsfjellfestivalen i fjor sommer. Når årets festival starter om en uke kan det være siste gang publikum kommer inn uten å vise ID.

Foto: Kim Erlandsen / NRK

Om en uke starter Slottsfjellfestivalen. Den populære musikkfestivalen i Tønsberg er allerede utsolgt. Ønsker man seg billetter er det likevel fortsatt muligheter på svartebørsen, hvor festivalbillettene selges til langt over opprinnelig utsalgspris. Dette vil festivalledelsen ha en slutt på. Nå ønsker de å utrede muligheten for å selge personlige ID-billetter til neste års festival.

– Det er snakk om billetter med navn, som sjekkes opp mot legitimasjon ved inngangen til festivalen. Det vil gjøre billettene sikrere og det blir vanskeligere for en tredjepart å misbruke, sier Siri Narverud Moen, presseansvarlig hos Slottsfjellfestivalen.

Det betyr at festivalen vil ha samme løsning som når man skal ut å fly. Billetten vil fungere som et boardingkort som kun er gyldig sammen med legitimasjon.

Kan være problematisk

Presseansvarlig, Slottsfjellfestivalen 2013

Siri Narverud Moen, pressesjef for Slottsfjell.

Foto: Anne Melsom Bjerke / NRK

Forbrukerombudet er i utgangspunktet positive til tiltak som kan være med å forhindre svartebørssalg av billetter, men mener at ID-billetter reiser flere problemstillinger.

– For eksempel må det fortsatt være sånn at forbrukeren har mulighet til gi bort billetter. De må også ha mulighet til å selge billetter videre til samme pris som er satt av arrangøren. Før man setter i gang med bruk av ID-billetter må festivalene sørge for å ha gode kundevennlige ordninger som gjør det mulig å endre navn på billettene, sier Sverre McSeveney-Åril, fagleder hos Forbrukerombudet.

Han mener det er andre tiltak som kan være med å minske svartebørssalget til musikkfestivaler.

– Vi oppfordrer festivaler og arrangører til å ha vakter som sørger for at det ikke forgår åpenbart svartebørssalg utenfor arrangementet, sier McSeveney-Åril.

Flere løsninger

Slottsfjellfestivalen er enig med forbrukerombudet at det er mye som må komme på plass før man tar i bruk eventuelle ID-billetter.

– Vi må finne en løsning som er gjennomførbar, praktisk og så sikker som mulig. ID-billetter er ett av alternativene vi kommer til å vurdere fram mot neste festival, sier Narverud Moen.

Festivalen er også åpen for andre løsninger.

– Vi vet blant annet at det finnes andre festivaler som sender ut de fysiske festivalarmbåndene i posten. Vi vet ikke hva vi lander på, men vil bruke tiden til å diskutere og høre på innspill, sier hun.

Teknisk mulig

Billettservice som selger billetter til flere av Norges største festivaler mener det vil være teknisk mulig å gjennomføre ID-billetter. Tidligere i år solgte de billetter til et stort russearrangement hvor arrangøren ønsket at billettene skulle være knyttet opp til identitet.

– Hvis ID-billetter er et ønske fra arrangøren er det noe vi kan tilrettelegge. Så langt har det ikke vært ønsket, kanskje fordi det også krever mye av arrangøren. Har du et arrangement med 20.000 personer som skal inn, er det litt av en logistikk å skulle sjekke ID på 20.000 mennesker, sier Kristian Seljeset, daglig leder hos Billettservice.

Han mener den beste måten å sikre seg på, er å kjøpe billetter gjennom autoriserte salgskanaler.

– Som forbruker er du totalt rettsløs når du kjøper billetter på svartebørs. Du vil ikke vite om billetten er ekte. Derfor henviser vi til kjøp på autoriserte utsalgssteder. Kjøper man fra andre er det viktig å være sikker på at det er fra en person du kjenner godt, sier Seljeset.

Falske billetter

Loven er klar: Det er ikke lov å selge billetter til kulturarrangementer over utsalgsprisen som er satt av arrangøren. Selges billetter til overpris kan kjøper kreve tilbake den overskytende summen fra selgeren.

Likevel er det flere privatpersoner som trosser loven, når de ser anledningen til å tjene noen slanter ved å legge ut overprisede billetter for salg på nett. Noen er ikke bare dyre, men også falske.

Jonas Prangerød

Jonas Prangerød, pressesjef for Øyafestivalen

Foto: Aas, Erlend / SCANPIX

Hvert år opplever Øyafestivalen i Oslo at det kommer festivalgjenger med falske billetter.

– Vi har gjort små tiltak for å begrense svartebørssalget, men det er dessverre ikke all verden man kan gjøre. Hvert år kommer det noen med falske billetter. De har vi ikke anledning til å slippe inn, og de går glipp av noe de har gledet seg til lenge, sier Jonas Prangerød, presseansvarlig hos Øyafestivalen.

Så langt har Øyafestivalen ikke vurdert ID-billetter, men følger med på utviklingen på svartebørssalget for å finne de beste løsningene.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB