Når filmfestivalen i Cannes i ettermiddag åpner for 68. gang, er det med en offensiv norsk delegasjon til stede.
For første gang siden 1979 er nemlig Norge representert i hovedkonkurransen. Det ønsker Norsk filminstitutt (NFI) å utnytte.
– Da hovedprogrammet ble offentliggjort, satte vi oss ned og laget en slagplan for hvordan vi skal få til et samlet løft som gjør Norge synlig på verdens største filmarena, sier avdelingsdirektør Stine Helgeland i NFIs lanseringsavdeling.
– Årets ekstra innsats beløper seg til opp mot en million. Vi har blant annet laget mer infomateriale og et eget magasin, utdyper hun.
– Kan nå ut til milliarder
Over fire tusen journalister er akkreditert til filmfesten i Frankrike. Disse vil NFI bruke for alt det er verdt.
– De skriver stoff og sender hjem til hele verden. Så du har muligheten til å nå ut til mange millioner, kanskje milliarder, sier Helgeland.
I løpet av festivalens tolv dager tredobles innbyggertallet i den sør-franske byen fra 70 000 til 210 000.
– Det er vel over to hundre nordmenn, blant disse omlag 50 produsenter som bruker Kristi Himmelfart, 17. mai og alle dagene på hardt arbeid for filmene sine, forteller NFI-direktøren.
Mener Cannes har kunstfilm-rykte
Joachim Trier skal representere Norge i kampen om Gullpalmen. Regissørens film «Louder Than Bombs» får verdenspremiere midtveis i festivalen 18. mai.
– I år skal vi vises ved siden av «Mad Max». Det er jo helt crazy, sier han.
Trier mener Cannes-festivalen har et ufortjent rykte som en festival for sær kunstfilm.
– Cannes er for hele verdensfilmen! Da jeg var ni år, så jeg «E.T.» tre ganger på kino. Den var i Cannes, den også. Så lenge de synes det er noe personlig som blir formidlet, inviterer de mange forskjellige filmer, sier regissøren.
Vinneren av Gullpalmen offentliggjøres på festivalens avslutningsdag 24. mai.
LES OGSÅ:
- – Det neste målet blir å vinne Gullpalmen
- Ytring: Ikke stopp det som virker
- Trier: Vil nå ut til internasjonalt publikum