Hopp til innhold

Kinesiske annonsører misfornøyd med produktplasseringen i «Transformers»

Den foreløpig siste Transformers-filmen er fullstappet med reklame for kinesiske produkter. Nå varsler flere av selskapene at de er misfornøyd med profileringen de har fått på kinolerretet.

Optimus Prime

RASER OVER MANGLENDE EKSPONERING: Kinesiske investorer og annonsører er ikke fornøyd med skjermtida de har fått i «Transformers: Age of Extinction».

Foto: Industrial Light & Magic / Ap

Li Bingbing

KINESISK INTERESSE: Den kinesiske filmstjernen Li Bingbing har en rolle i den fjerde Transformers-filmen. De kinesiske skuespillerne er trolig en av grunnene til at filmen har blitt tidenes mest sette premierefilm i Kina.

Foto: TIM BRAKEMEIER / Afp

Kinoaktuelle «Transformers: Age of Extinction», den fjerde i serien, tjente over 100 millioner dollar i løpet av premierehelga.

Filmanmeldelse: Transformers: Age of Extintion

Denne uka sikret filmen seg rekorden for mest innbringende kinofilm i Kina noensinne.

Reklamerer for bærbare datamaskiner og andehalser

At filmen skulle bli en kinesisk kinosuksess, var imidlertid ikke uventet, skriver The Atlantic.

Filmen har flere kinesiske selskaper inne på produksjonssiden, har lagt deler av handlingen til Kina, og har populære kinesiske skuespillere som Li Bingbing og Hang Geng på rollelista.

Og, ikke minst: Filmen inneholder store mengder produktplassering for kinesiske produkter og selskaper.

I filmen får alt fra Lenovo-datamaskiner via luksushoteller i Beijing til kosttilskudd sine tilmålte, betalte sekunder på lerretet.

Kort tid etter premieren gjorde bloggen Kotaku en opptelling, og fant minst 10 kinesiske produkter godt synlig i filmen. Til sammenligning har kinesiske filmer i gjennomsnitt fire produktplasserte merkevarer per film.

Nå viser det seg at flere av annonsørene har fått mindre igjen for pengene enn de regnet med.

Les også: Designstol fra Kristiansand til Hollywood

Misfornøyd med plassering

Ifølge The Atlantic har flere av selskapene uttrykt sin misnøye over at produktene deres ikke er synlige nok i filmen.

  • Turistselskapet Chongqing Wulong Karst har varslet at de vil gå til sivilt søksmål mot produksjonsselskapet Paramount fordi de mener logoen deres ikke er synlig i filmen. Paramount kontrer med at selskapet ikke betalte i tide.
  • En takeaway-kjede som spesialiserer seg på å selge andehalser (!) har sagt at de er svært misfornøyde med en tre sekunder lang scene som viste produktene deres i en kjøler.
  • Luksushotellet Pangu Plaza i Beijing truet allerede før premieren med søksmål fordi de var misfornøyde med at bygningen kun var synlig i noen sekunder. Paramount skal ifølge Los Angeles Times ha klart å unngå søksmålet ved å legge en påkostet premieretilstelning til hotellet.

De amerikanske filmstudioene har de siste årene vendt seg mot Kina, som er verdens nest største kinomarked, og har også begynt å knytte til seg kinesiske annonsører og investorer.

Flørten med kinesiske annonsører kan imidlertid gi underlige resultater.

Flere kinogjengere, både kinesiske og amerikanske, har reagert på at kinesiske merkevarer som knapt finnes utenfor landets grenser, er godt synlige også i de delene av Transformers-filmen som har handling lagt til USA.

Les også: Frykter at konflikt kan gi kinodød

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober