Hopp til innhold

Kinesiske annonsører misfornøyd med produktplasseringen i «Transformers»

Den foreløpig siste Transformers-filmen er fullstappet med reklame for kinesiske produkter. Nå varsler flere av selskapene at de er misfornøyd med profileringen de har fått på kinolerretet.

Optimus Prime

RASER OVER MANGLENDE EKSPONERING: Kinesiske investorer og annonsører er ikke fornøyd med skjermtida de har fått i «Transformers: Age of Extinction».

Foto: Industrial Light & Magic / Ap

Li Bingbing

KINESISK INTERESSE: Den kinesiske filmstjernen Li Bingbing har en rolle i den fjerde Transformers-filmen. De kinesiske skuespillerne er trolig en av grunnene til at filmen har blitt tidenes mest sette premierefilm i Kina.

Foto: TIM BRAKEMEIER / Afp

Kinoaktuelle «Transformers: Age of Extinction», den fjerde i serien, tjente over 100 millioner dollar i løpet av premierehelga.

Filmanmeldelse: Transformers: Age of Extintion

Denne uka sikret filmen seg rekorden for mest innbringende kinofilm i Kina noensinne.

Reklamerer for bærbare datamaskiner og andehalser

At filmen skulle bli en kinesisk kinosuksess, var imidlertid ikke uventet, skriver The Atlantic.

Filmen har flere kinesiske selskaper inne på produksjonssiden, har lagt deler av handlingen til Kina, og har populære kinesiske skuespillere som Li Bingbing og Hang Geng på rollelista.

Og, ikke minst: Filmen inneholder store mengder produktplassering for kinesiske produkter og selskaper.

I filmen får alt fra Lenovo-datamaskiner via luksushoteller i Beijing til kosttilskudd sine tilmålte, betalte sekunder på lerretet.

Kort tid etter premieren gjorde bloggen Kotaku en opptelling, og fant minst 10 kinesiske produkter godt synlig i filmen. Til sammenligning har kinesiske filmer i gjennomsnitt fire produktplasserte merkevarer per film.

Nå viser det seg at flere av annonsørene har fått mindre igjen for pengene enn de regnet med.

Les også: Designstol fra Kristiansand til Hollywood

Misfornøyd med plassering

Ifølge The Atlantic har flere av selskapene uttrykt sin misnøye over at produktene deres ikke er synlige nok i filmen.

  • Turistselskapet Chongqing Wulong Karst har varslet at de vil gå til sivilt søksmål mot produksjonsselskapet Paramount fordi de mener logoen deres ikke er synlig i filmen. Paramount kontrer med at selskapet ikke betalte i tide.
  • En takeaway-kjede som spesialiserer seg på å selge andehalser (!) har sagt at de er svært misfornøyde med en tre sekunder lang scene som viste produktene deres i en kjøler.
  • Luksushotellet Pangu Plaza i Beijing truet allerede før premieren med søksmål fordi de var misfornøyde med at bygningen kun var synlig i noen sekunder. Paramount skal ifølge Los Angeles Times ha klart å unngå søksmålet ved å legge en påkostet premieretilstelning til hotellet.

De amerikanske filmstudioene har de siste årene vendt seg mot Kina, som er verdens nest største kinomarked, og har også begynt å knytte til seg kinesiske annonsører og investorer.

Flørten med kinesiske annonsører kan imidlertid gi underlige resultater.

Flere kinogjengere, både kinesiske og amerikanske, har reagert på at kinesiske merkevarer som knapt finnes utenfor landets grenser, er godt synlige også i de delene av Transformers-filmen som har handling lagt til USA.

Les også: Frykter at konflikt kan gi kinodød

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB