Kinoaktuelle «Transformers: Age of Extinction», den fjerde i serien, tjente over 100 millioner dollar i løpet av premierehelga.
Filmanmeldelse: Transformers: Age of Extintion
Denne uka sikret filmen seg rekorden for mest innbringende kinofilm i Kina noensinne.
Reklamerer for bærbare datamaskiner og andehalser
At filmen skulle bli en kinesisk kinosuksess, var imidlertid ikke uventet, skriver The Atlantic.
Filmen har flere kinesiske selskaper inne på produksjonssiden, har lagt deler av handlingen til Kina, og har populære kinesiske skuespillere som Li Bingbing og Hang Geng på rollelista.
Og, ikke minst: Filmen inneholder store mengder produktplassering for kinesiske produkter og selskaper.
I filmen får alt fra Lenovo-datamaskiner via luksushoteller i Beijing til kosttilskudd sine tilmålte, betalte sekunder på lerretet.
Kort tid etter premieren gjorde bloggen Kotaku en opptelling, og fant minst 10 kinesiske produkter godt synlig i filmen. Til sammenligning har kinesiske filmer i gjennomsnitt fire produktplasserte merkevarer per film.
Nå viser det seg at flere av annonsørene har fått mindre igjen for pengene enn de regnet med.
Les også: Designstol fra Kristiansand til Hollywood
Misfornøyd med plassering
Ifølge The Atlantic har flere av selskapene uttrykt sin misnøye over at produktene deres ikke er synlige nok i filmen.
- Turistselskapet Chongqing Wulong Karst har varslet at de vil gå til sivilt søksmål mot produksjonsselskapet Paramount fordi de mener logoen deres ikke er synlig i filmen. Paramount kontrer med at selskapet ikke betalte i tide.
- En takeaway-kjede som spesialiserer seg på å selge andehalser (!) har sagt at de er svært misfornøyde med en tre sekunder lang scene som viste produktene deres i en kjøler.
- Luksushotellet Pangu Plaza i Beijing truet allerede før premieren med søksmål fordi de var misfornøyde med at bygningen kun var synlig i noen sekunder. Paramount skal ifølge Los Angeles Times ha klart å unngå søksmålet ved å legge en påkostet premieretilstelning til hotellet.
De amerikanske filmstudioene har de siste årene vendt seg mot Kina, som er verdens nest største kinomarked, og har også begynt å knytte til seg kinesiske annonsører og investorer.
Flørten med kinesiske annonsører kan imidlertid gi underlige resultater.
Flere kinogjengere, både kinesiske og amerikanske, har reagert på at kinesiske merkevarer som knapt finnes utenfor landets grenser, er godt synlige også i de delene av Transformers-filmen som har handling lagt til USA.
Les også: Frykter at konflikt kan gi kinodød