Hopp til innhold

Asmund Bjørken rundt midnatt

Trekkspilleren, altsaksofonisten, humoristen og stemningsskaperen Asmund Bjørken fra Verdal holder koken, 76 år gammel.

Far og sønn Bjørken
Foto: presse

Sist søndag krysset våre veier ettersom Asmund og sønnen Ove (gitar/fiolin) var på turné med Steinar Kjeldsen kvartett fra Sortland. Som alltid rundt Asmund var det stor stemning, mye fliring og swingende god musikk, både med ”flænga” og saxen.

Jazz Society i Trondheim

For meg ble dette møtet en spesiell opplevelse, og det skyldes ikke bare at jeg selv har noen tynne slektstråder til en husmannsplass i Verdal. Saken er nemlig at den aller første gangen jeg var på en jazzklubb – som fjortis med vannkjemmet hår og uten et dun på haka – så var det Asmund Bjørkens orkester som spilte. Det var på Jazz Society på Astoria i Trondheim. Jeg tror det var en sekstett, men jeg husker bare saksofonistene, Asmund Bjørken og Kalle Holst, et radarpar i byens musikkliv. Jeg syntes musikken var veldig tøff, og mitt første besøk på jazzklubb ga nok en dytt på den veien jeg har gått senere.

Øvde i fjøset

Asmund Bjørken var odelsgutt og skulle slett ikke dra til byen for å spille jazz. Det begynte med gammaldans sammen faren, men da en sjømann fra bygda kom hjem med plater i bagasjen og begeistrete minner fra 52nd Street i New York, slo interessen inn på et annet spor. Asmund ble sittende med øret inntil AFN-sendingene i radioen og lot seg forføre av jazzen. Da han supplerte trekkspillet med en saxofon, sa imidlertid faderen stopp. Asmund og jazzen måtte ut av huset, og han satt og øvde i ensomhet på en krakk i fjøset. Han var en ekte autodidakt og ble god. Ifølge memoarboka Spellemann er Bjørkens CV slik: ”Livets skole, syv års folkeskole, seks måneders snekkerkurs og to overnattinger ved Skatval Husmorskole”.

22 ganger Moldejazz

Bjørkens orkester var i startoppstillinga på den aller første jazzfestivalen i Molde (1961). I alt har spellemannen vært hyret inn til 22 Molde-festivaler. Det er vel bare Bjørn Alterhaug som slår ham, og det var jo oftest med nettopp Asmund Bjørkens band. Følgende jazz-CD’er til tilgjengelige: Jazz Accordion My Way og Pot’s On!

Spillelista

• Ray Charles – Sherry (Ray Charles At Newport) 1958 Live
• Asmund Bjørkens sextet – Wabash (Pot’s On!) 1993
• Christina Bjordal – Tell Me (Warrior of Light) 2009
• Caledonia Jazz Band – Hommage a Sidney B (Street People) 2009
• Thelonious Monk – Round Midnight (The Best of Thelonious Monk) 1947 – forrige lytterkonkurranse
• Sarah Vaughan & Gerald Wilson Orchestra – Round Midnight (Pure Cool) 1972
• Jan Kåre Hystad kvartett - ?? – ukas konkurransemelodi er hentet fra Elvis Presleys verden
• Nat King Cole – These Foolish Things (Nat King Cole Trio’s Complete Capitol Recordings) 1947
• Joe Williams & Count Basie – Evereryday I Have the Blues (Complete Roulette Studio Rec.) 1957
• Bill Evans – Autumn Leaves (Portrait in Jazz) 1959
• Duke Ellington – Serenade to Sweden (Smoke Dreams) 1939
• Don Byas – Wrap Your Troubles in Dreams (Laura) 1945


I ukas lenke kan du høre Asmund Bjørken fortelle om spellemannslivet og hvordan han lærte seg å spille jazzsaxofon, alene, på fjøskrakken hjemme i Verdalen

God helg fra Jan Ditlev

  • RUNDT MIDNATT
  • P2 lørdag 23:03
  • NRK Jazz søndag 23:03 og onsdag 09:03, 15:03 og 21:03

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB