I USA omsetter mobile underholdningsprodukter for 20 milliarder dollar i året. Ringelyder til mobiltelefoner selger for tre ganger mer enn den digitale musikkportalen iTunes. Mange artister tjener mer på ringelyder enn på platesalg, og tilpasser musikken sin etter det nye markedet.
Populært
- Det er veldig populært, forteller Tom Meier, i selskapet Aspiro, om nedlastning av ringelyder. Aspiro er en av flere operatører på det norske markedet. Meier anslår at de i snitt har tre nedlastninger i minuttet per i dag.
- Det er relativt mye nedlastning av ringetoner, fastslår han.
- Er det et inntektsgivende marked?
- Ja, vi er i denne butikken for å drive business. Men det er mange som skal dele på pengene her, så det er ikke lukrativt å bare selge en låt. Man må ha et større spekter å tilby, sier han.
Mobil som scene og inntektskilde
- I Norge har nok Madonna, singelmessig, tjent tre til fire ganger mer på ringelyder enn singel i butikk, tror Tom Meier. Også norske artister tjener på nedlasting av ringelyder.
Kundene skifter ut ringetoner etter hvilke artister som topper hitlistene. Nå er det sommerlåter som står i fokus. Dem har det norske bandet Postgirobygget skrevet flere av. Likevel er vokalist Arne Hurlen mer opptatt av å spille konserter i sommer enn å selge ringelyder.
- Jeg aner ikke hva som kommer ut av disse ringelydgreiene. Jeg har ikke noe følelse av at dette er mye, sier han.
I følge Tom Meier varierer det hva artistene tjener på ringelydene.
- Man har avtaler med plateselskapene om å dele på inntektene. Det går en bra andel til plateselskapene og TONO, mener han.
Tilpasser seg
Mange artistene tilpasser seg det nye mobile musikkmarkedet. De skreddersyr musikken i form og tekst. Det bekrefter Gjermund Moastuen i Universal.
- Vi ser at vi kan lage tilleggsprodukter, etter at låten er skrevet ferdig.
I følge Moastuen finnes det uendelige muligheter til å lage tilleggsprodukter opp mot hovedproduktet.
– Vi representerer 3500 artister, så det skulle bare mangle at ikke noen gjør noe ekstra for å tjene ekstra penger på det digitale markedet, sier han.