I essaysamlingen «Folkelesnad» har Ravatn nærstudert 60 av nordmenns favorittmagasiner og -ukeblader.
Den 28 år gamle forfatteren og journalisten har gått sjangermessig til verks, og sett på innholdet i alt fra interiør- til pornoblader.
Verstingen i Ravatns øyne er kvinnebladene, som hun i bokens forord omtaler som «fordummende, formanende og støtende».
– Stikkordet for alle bladene som retter seg mot kvinner er fasade. Alt handler om utseende og om overfladiske verdier, sier hun.
Enig eller uenig? Si din mening nederst i saken!
– Aldri nok bare å ha det greit
Nordmenn er i verdenstoppen når det gjelder mengden magasinlesning per innbygger, og rene kvinneblader som Henne, Det Nye og KK opplevde i 2010 en opplagsøkning.
– Disse bladene får sine lesere til å oppfatte seg som objekter. Beskjeden er kort og godt: Du kan alltid bli bedre, tynnere, finere og lykkeligere. Det er aldri nok bare å ha det greit, sier Ravatn.
Kjersti Mo, redaktør i Kamille og direktør for «Ung Kvinne»-segmentet i mediehuset Egmont Hjemmet Mortensen, er kritisk til det hun mener er en elitistisk holdning fra Ravatn.
– Fasade kan være så mangt. De fleste av disse bladene har også reportasjebolker som viser vanlige kvinners liv, sier Mo.