Hopp til innhold

Vakthold kan gi dyrere festivaler

Det kan bli dyrere å gå på festival i sommer. Årsaken er økte utgifter til politivakthold.

Politi på festival

Politiet i aksjon under en av landets mange sommerfestivaler.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Utgiftene til politivakthold ved festivaler øker. Hver enkelt politibetjent vil koste arrangørene 40 prosent mer enn budsjettert på grunn av nye lønnssatser. Nå frykter Norsk Rockforbund at flere arrangører må skru opp prisene for å få endene til å møtes.

Overtidsbetaling for politi øker

Overtidsbetaling for politi som arbeider som vakter ved festivaler går opp med over 40 prosent. Interesseorganisasjonen for festivaler frykter at flere arrangører må sette opp billettprisene. Men mange festivaler vet ikke om de økte utgiftene.

– Det har vi ikke notert oss. Vi er ingen fast kunde hos politiet heldigvis, men det hadde vært fint om vi kunne få beskjed om det, sier Sten Randers Fredriksen, en av festivalsjefene for Norwegian Wood.

Festivalen i Oslo har budsjettert med 80.000-100.000 kroner i politivakthold, nå kan utgiftene bli nærmere 40.000 kroner dyrere.

De nye satsene fra Politidirektoratet gjelder fra 1. mars i år, og viser en oppgang fra 550 kroner til 780 kroner per time vakthold.

NORWEGIAN WOOD

Bigbang under fjorårets Norgwegian Wood-festival.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Politidistriktenes ansvar å varsle

NRK har vært i kontakt med flere festivaler, deriblant Moldejazz, som ikke kjenner til prisøkningen.

Politidirektoratet hadde ikke anledning til å uttale seg til NRK, men skriver i en e-post at det er det enkelte politidistriktet som har ansvaret med å formidle relevant informasjon til private aktører.

Som det står i brevet er årsaken til prisoppgangen på denne tjenesten som politiet tilbyr, en følge av nye ATB-satser samt generell lønns- og prisstigning. Overtidsbetaling for den enkelte tjenestemann beregnes utifra blant annet stillingskode. Det er det enkelte politidistrikt som har ansvaret for å formidle relevant informasjon til private aktører som ønsker å benytte tjenesten.

Epost fra Politidirektoratet

Frykter festivaler i minus

– Vi hadde håpet at Politidirektoratet hadde bedre varslingsrutiner, slik at festivalene hadde hatt mulighet til å legge budsjetter som er realistiske, sier leder Line Endresen i Norsk Rockforbund.

Line Endresen, daglig leder i Norsk Rockforbund

Line Endresen

Foto: Norsk Rockforbund

For festivalene som la sine budsjetter på slutten av fjoråret, kommer kostnadsøkningen sent. Endresen frykter at festivaler vil gå i minus som følge av økte politiutgifter.

– Når det kommer en økning på hele 42 prosent, så sier det seg selv at det kostnadsmessig blir det dyrere for alle festivalarrangørene.

Det ideelle: Prisøkning

Endresen mener at det ideelle ville være for festivalene å øke sine billettpriser, men hvordan den enkelte festival forsøker å løse dette vet hun ikke.

Å lempe på antallet politivakter til stede er ikke et alternativ, ifølge Endresen.

– Sikkerheten er det viktigste. Videre er det politidistriktene som avgjør hvor mange politibetjenter som det er påkrevet å ha til stede.

Endresen mener at politiet burde ha utsatt kostnadsøkningen til neste år ettersom varslingen kommer såpass sent som den gjorde.

– Vi håper at de kommer på banen, og at de kan vente ett år til før de gjennomfører en slik lønnsøkning.

Har satt opp billettprisene

Ikke alle festivalarrangører forstår hvorfor det nå skal bli dyrere å ha politi på festivaler. I Seljord er festivalleder Knut Inge Skoland oppgitt over de økte utgiftene. Han hadde i år et håp om å kunne få redusere festivalens politiutgifter.

– Gjennom dialog med lensmannen i Seljord fikk vi faktisk redusert antallet politimenn, men når Politidirektoratet har bestemt en ny timepris, så gikk den vinninga opp i spinninga, og faktisk ble det litt dyrere enn tidligere.

Countryfestivalen i Seljord hadde budsjettert med 450.000 kroner i politiutgifter til årets festival i slutten av juli. Foran årets festival har de måttet sette opp billettprisen som følge av ulike økte utgifter, deriblant fra politiet.

– Vi kan ikke øke prisene så veldig mye, og det finnes jo en smertegrense for hvor folk er villige til å betale til syvende og sist også.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB