Krzysztof Komeda
Han er betegnet som Polens første (moderne) jazzmusiker. Han laget et album i 1965, Astimatic, som enkelte kritikere karakteriserer som et av de viktigste i Europa. Men det er som komponist av filmmusikk vi kjenner ham best. Han sto for musikken i Hamsuns Sult med Per Oscarsson i 1966 og var Roman Polanskis faste komponist i filmer som The Knife in the Water (1962) og Rosemary’s Baby (1968) m.fl.
Fra fri-jazz til filmmusikk
Jeg sikter til pianisten Krzysztof Komeda. Gjennom Tomasz Stankos konsert under Nordlysfestivalen i Tromsø for et par uker siden fikk jeg anledning til å bli bedre kjent med Komedas musikk. Komeda var på 1950-tallet inspirert av Modern Jazz Quartet og Gerry Mulligan. Senere ble han begeistret for fri-jazzen, og da han presenterte Tomasz Stanko som bandmedlem, var det som ”Polens svar på Ornette Coleman”. Etter Komedas død har Tomasz Stanko fortsatt å spille Komedas musikk, men lidenskapen for fri-jazz er lite hørbar i dag.
Sverige ble et fristed
Norge har alltid hatt tette bånd til polsk jazz og oppfatter den kanskje som noe av det beste fra østblokken. Men Krzysztof Komeda tilhører en annen tid. En tid da jazzmusikerne ble trakassert av kommunist-regimet, noe som førte til at han tok Komeda som kunstnernavn (han het egentlig Trzcinski). I 1960 dro han første gang til Sverige og kom senere tilbake hvert år. Komeda og Stanko spilte inn en rekke plater med svenske og norske musikere.
Mystiske ulykker
Etter å ha laget musikken til Rosemary’s Baby i Hollywood i 1968, kom Komeda først ut for en bilulykke, før han ble kastet ned en trapp under det som antagelig var en fyllefest. Uansett pådro han seg hjerneblødning. Ettersom han ikke hadde sykeforsikring i USA måtte han sendes hjem til Polen. Det var ingen god løsning. I Warsawa døde Krzysztof Komeda etter feilbehandling på sykehuset, bare 38 år gammel.
Rundt midnatt, P2 lørdag kl 2303, NRK Jazz søndag kl 2303, onsdag kl 0903, 1503 og 2103.