Hopp til innhold

Over 500.000 tok Flåmsbana på TV

På søndag satte hele 573.000 nordmenn seg foran TV’en for å bli med på togturen fra Myrdal til Flåm. Det er flere enn det er reisende med Flåmsbana i løpet av en hel sesong.

I fjor hadde NSB 516.180 passasjerer med Flåmsbana. På søndag tok hele 573.000 gratispassasjerer den spektakulære togturen på NRK og gjorde programmet til det femte mest sette i forrige uke, der det blant annet slo X-Factor.

Nett-TV: Bli med på hele togturen

– Vi er strålende fornøyde med tallene. Det var jo en viss fallhøyde etter suksessen med Bergensbanen, så det er godt å se at vi traff med "den vanskelige oppfølgeren", sier redaksjonsleder Thomas Hellum til NRK.no.

"Slow TV"

Bergensbanen ble sendt i fjor og 1,2 millioner nordmenn var innom den 7 timer og 16 minutter lange togturen fra Bergen til Oslo I gjennomsnitt var 176.000 seere med på turen, og Hellum har en anelse om hva som gjør at nordmenn fascineres av togturer på TV.

– Formelen består nok av norsk natur og et rolig tempo, sier Hellum som samtidig introduserer begrepet "slow TV". – Jeg tror folk syns det er fint med et program som ikke krever 100 prosent oppmerksomhet, men som kan surre og gå i bakgrunnen mens man gjør andre ting.

Blir flere turer

Redaksjonen planlegger flere turer og har tidligere fortalt at både hurtigruta og forskjellige flyturer er under planlegging.

– Vi går med mange planer og vil prøve å få til flere togturer. Dovrebanen fyller 90 år til neste år, så vi håper vi kan være en del av den markeringen, forteller Hellum.

Danskene tok Bergensbanen

På samme dag som Flåmsbana ble sendt i Norge, kunne danskene ta toget på Bergensbanen.

– Vi har fått høre at seertallene i Danmark var 30.000 i snitt og 170.000 så fem minutter eller mer, forteller prosjektleder Rune Møklebust til NRK.no.

– Hvor bra dette er, vet jeg ikke, men Bergensbanen ble sendt tidlig på morgenen og på et tidspunkt der DR2 ikke har sending til vanlig. Men ut i fra det vi kunne lese av kommentarfelt og Twitter, syns folk det var et spennende program.

Svenskene takket nei

Møklebust prøvde også å selge Bergensbanen til Sverige, men møtte liten interesse.

– Svenskene bet ikke på, men de er visst i gang med å lage et tilsvarende program. Etter hva jeg hører, skal både togstrekningen Innlandsbanan og båtferden Gõta kanal være til vurdering på øverste hold.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober