Hopp til innhold

NRK stuper på omdømmemåling

NRK faller mest på en omdømmemåling av de 50 mest synlige virksomhetene i Norge. – Metoden som er brukt er i beste fall tvilsom, sier analysesjef i NRK, Kristian Tolonen.

Thor Gjermund Eriksen

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen tar undersøkelsen gjennomført av kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute alvorlig.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

I en analyse gjennomført av kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute, går Stormberg ut som vinner av undersøkelsen, for andre år på rad, med en score på 81,4 poeng av 100 mulige.

NRK, derimot, får en score på 64,1 av 100 mulige. Det er et fall på 12,3 poeng fra i fjor, og det største på listen. Det gir et fall fra 11. til 38. plass på målingen. TV 2 faller litt fra i fjor og får en score på 71,2 poeng og en 21. plass. Det betyr at NRK faller fra «godt omdømme» til «middels godt omdømme».

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen sier til Kampanje at han tar undersøkelsen alvorlig.

– NRK må være forberedt på at det er sterkt søkelys og at det blir krevd en stor grad av åpenhet. At det i en del tilfeller blir stilt strengere krav til etikk og åpenhet skal vi bare tåle.

– Generelt sett mener jeg det er en myte at man ikke driver mediekritisk journalistikk i dette landet. Romkvinne-saken er et eksempel på at norske medier i større grad enn tidligere driver kritisk journalistikk mot egen bransje, sier han.

Faller på alle områder

NRK faller på alle områder i analysen og mest innen produkter og tjenester.

– Av de åpne kommentarene ser vi at mange klager på lisensen i år. Mange synes også det er for mange repriser og dårlige programmer, sier analysesjef Bjørg Kari Paulsen i Apeland.

Mange svarer også at nyhetsjournalistikken må bli bedre og mer nyansert, noe som kan ha en sammenheng med den mye omtalte romreportasjen i vinter.

Kritisk til metoden

Sjef for NRK Analyse, Kristian Tolonen.

Analysesjef i NRK, Kristian Tolonen er kritisk til metoden som er brukt i undersøkelsen.

Foto: Iakob Prebensen

NRKs analysesjef Kristian Tolonen stiller seg sterkt kritisk til den metoden kommunikasjonsbyrået Apeland har brukt i denne undersøkelsen.

– Det er om lag 100 personer som har svart på spørsmål om NRK. Det er et svært lite utvalg som de da baserer sine funn på. I tillegg er deler av respondentene selvrekruttert, det vil si at folk får melde seg på selv. Skal slike undersøkelser være seriøse, burde det være tilfeldig rekrutterte mennesker som svarer, sier Tolonen.

Dessuten er spørreundersøkelsen gjennomført på nett. Dermed mangler meningene til mange eldre i befolkningen, i og med at en femdel av dem over 60 år ikke har tilgang til nett.

– Dette viser så store metodiske svakheter ved undersøkelsen, at jeg ikke ville ha gått god for den, understreker analysesjefen.

Gir et annet bilde

Men disse svakhetene dette til tross, kan undersøkelsen likevel ha fanget opp noen signaler NRK bør ta på alvor?

– NRK er ikke uberørt av at det har vært enkelte saker som har skapt negativ omtale av bedriften, men andre og langt mer påliteligere undersøkelser gir et helt annet bilde enn det Apeland-undersøkelsen forteller, sier Tolonen og viser til undersøkelsene til Ipsos (Store Norske Bedrifter), Kampanje og ikke minst profilundersøkelsen i allmennkringkasterrapporten.

– Her framstår NRK fortsatt i en klar nummer en-posisjon når der gjelder troverdighet/tillit, saklighet og upartiskhet blant norske mediebedrifter. Samtidig har vi ikke vært upåvirket av saker som for eksempel romkvinnereportasjen. Det er viktig for oss å være klar over det, sier han.

Han forteller at NRK i fjor ble tilbudt å kjøpe en tilsvarende undersøkelse fra Apeland. Da var NRKs score god. Men NRK valgte ikke å kjøpe undersøkelsen på grunn av de samme klare metodiske svakhetene.

(NTB/NRK)

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB