Hopp til innhold

Norske skifilmer i verdensklasse

Det finnes et område hvor norske film er ledende internasjonalt. Norske ski- og snowboardfilmer er blant verdens beste.

Fra traileren til filmen «They Came From».
Foto: Skjermdump

Nylig var Eivind Aurstad og Sigurd Nordahl i Chaoz Productions i Montreal i Canada, hvor filmen «Shoot me» deltok på den internasjonale filmfestivalen Freeski.

– Vi har fått veldig mye bra respons. Det virker som om som veldig mange liker filmen, sier Aurstad.

Han forteller at filmens trailer har ligget høyt opp på verdens største skiforum helt siden traileren ble lagt ut.

Kreativitet

Å lage denne typer filmer er annerledes enn vanlige filmer, forteller Sigurd Nordahl.

– Det er en utfordring at det er så mye bevegelse i bildet.

Nordahl får støtte av makker Aurstad som sier at denne filmsjangeren fordrer kreativitet.

– Man må være kreativ for å skille seg ut i forhold til alle andre, finne på nye ting og filme på andre steder. Det er derfor det er blitt veldig populært å filme i byer, å kjøre på rekkverk og bygge ting i lokalmiljøet i stedet for å dra opp på fjellet hele tiden.

Verdensklasse

Norske ski- og snowboardfilmer er blitt veldig mye bedre, ifølge Jonas Greve, snowboardekspertkommentator for NRK og actionsportnettstedet Tacky.no.

– Jeg ser det at budsjettene er blitt større, de har mer å rutte, de reiser mer til eksotiske steder og har bedre utstyr. Det visuelle uttrykket er blitt bedre, produksjonen er mer profesjonell og kjøringen er selvfølgelig i verdensklasse for Norge har noen av verdens desidert beste utøvere både på brett og på ski.

To norske filmer det er knyttet forventinger til nå om dagen, er Filip Christensens «Eyes Wide Open» og Petter Foshaugs «They Came From». Foshaug sier at norsk natur også er en medvirkende årsak til at filmene blir så gode.

– Det unike er vel kanskje lokasjonene man kan filme på her, at man finner solnedganger og isbreer, som på Folgefonna. Det blir bra bilder totalt. Det er annerledes enn om man drar inn og filmer i en skog i USA, det kan bli litt ensformig, sier Foshaug.

Rik på opplevelser

Det finnes stadig flere norske snowboard- og skifilmprodusenter, men Eivind Aurstad sier at han ikke kjenner selve antallet.

– Jeg vet ikke hvor mange norske skifilmprodusenter det er, men de begynner å finnes stort sett over alt.

Til tross for internasjonal anerkjennelse, må disse produsentene klare seg uten offentlig støtte. Alt går gjennom sponsorer.

– Man blir ikke akkurat rik, men det er jo en veldig bra livsstil. Du får reist mye, henge sammen med gode kompiser og sett verden. Det er det som er det viktigste, man blir rik på opplevelser, sier Aurstad.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB