Hopp til innhold

Mer norsk musikk på radio

Norske radiokanaler spiller stadig mer musikk av norske artister. Hos P2 og P4 er fire av ti låter norske.

Solveig Slettahjell og Margaret Berger

Jazzsanger Solveig Slettahjell, og popartist Margaret Berger nyter godt av høyere rotasjon på norsk radio.

Foto: Cornelius Poppe/Sara Johannessen (fotomontasje) / Scanpix

Det merker musikerne på pengepungen. Margaret Berger er en av de mange unge norske artistene som nyter godt av mye spilling på P4.

- For meg er dette kjempeflott. Det hjelper for promoteringen av skiva, og for det andre er det en viktig inntektskilde for å overleve som artist i Norge i dag, sier hun.

Markant økning

Norske artister har dominert P4-eteren hittil i 2007. Og 2007 ser ut til å bli en bekreftelse på en trend som startet i 2006: en markant økning i spilling av norsk musikk på norske radiokanaler. Ifjor dominerte artister som evigunge DumDum Boys, unge, men poperfarne Marit Larsen, og ikke minst debutant Elvira Nikolaisen med mye spilletid på P4.

- Måtte ta oss selv i nakken

P4 er riktignok, i likhet med andre norske radiokanaler, forpliktet til å spille minst 35 prosent norsk musikk. Når P4 nå leverer over 40 prosent norsk musikk, forklarer P4s programsjef Andre Winje Arntzen det på følgende måte.

- Vi leverte for lite norsk musikk i 2006, og måtte ta oss selv i nakken og spille mer bra norsk musikk i 2007. En annen grunn er at det har kommet veldig mye bra norsk i 2006 og 2007, og da spiller vi mye av det, sier Winje Arntzen.

Pop og klassisk

Ifølge P4s egne tall, økte andelen norsk musikk fra 32,6 prosent i 2005 til hele 43 prosent i 2006. Og hittil i 2007 er rundt 40 prosent av P4-musikken norsk musikk som Sørlandets popdronning Venke Knudson, comebackbandet Postgirobygget, og Sogndal og Idols egne Tone Damli Aaberge.

Men også andre og mer klassiske deler av norsk musikkmiljø har god grunn til å glede seg over utviklingen på norsk radio. P2s musikksjef Jorun Hope kan nemlig fortelle om en like stor økning for norsk musikk som hos P4.

- Sterke damer

At også NRK P2 nå ifølge egne tall spiller over 40 prosent norsk musikk skyldes særlig en avtale med Den Norske Opera:

- Nå kan vi uten å betale skjorta få overføre operaforestillinger. I tillegg til dette blomstrer norsk jazzmiljø noe alldeles kollossalt. Og, ikke til forkleinelse for herrene, men vi har jo noen sterke damer, som Solveig Slettahjell, sier Hope.

Håper på selvstendige radiokanaler

Jazzsanger Slettahjell håper norskmusikkøkningen skyldes mer bevisste radiokanaler.

- La oss håpe at det har noe med det å gjøre at folk begynner å få øynene opp for kvalitet. Jeg håper dette betyr at radiokanalene ønsker å være selvstendige, i ordets rette forstand. At de selv velger musikken de vil spille, og ikke lar seg være bare en promoteringskanal for de største internasjonale selskapene, sier Slettahjell.

 

Forbundsleder i Musikernes fellesorganisasjon, Arnfinn Bjerkestrand

FORNØYD: - For det musikkelskende publikummet er det helt avgjørene hva som spilles på radio, sier leder av Musikernes Fellesorganisasjon, Arnfinn Bjerkestrand.

- En glad dag for norske artister

Leder av Musikernes Fellesorganisasjon, Arnfinn Bjerkestrand.

- Dette er en glad dag for norske artister og produsenter. Dette betyr mye. For det musikkelskende publikummet er det helt avgjørene hva som spilles på radio. Det er der dannelsen og musikksmaken skapes, så her har radiostasjonene en viktig oppgave, sier han.

- Velkommen etter

Musikksjef i NRK P1, Per Ole Hagen, sier det er en bevisst satsning på norsk musikk.

- I P1 har vi spilt 40 prosent norsk musikk siden 1993, da vi begynte med trekanalsradio i NRK. 40 prosent var målet, og det har vi klart å holde. For øyeblikket ligger vi på 46-47 prosent norsk i P1. I motsetning til P4 spiller vi mye norsk musikk i prime time, mellom kl. 06 og 18, i stedet for om natten. Det er gledelig at P4 nå kommer etter - velkommen etter! sier han.

 

 

 

 

 

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB