I sommer så produsentene av Mission Impossible IV på mulighetene for å spille inn deler av filmen i Norge, men det ble for dyrt. Årsaken er at Norge mangler en avtale om å tilbakebetale deler av utgiftene til produksjonen.
Store filminnspillinger gir også store ringvirkninger for reiseliv og turistnæring. Det ville trolig vært svært effektiv norgesreklame med Tom Cruise i et halsbrekkende stunt ut fra Prekestolen eller hengende i Trollveggen, men det får vi altså ikke se.
Innspillinger er lønnsomme for innspillingsstedene. Innspillingen av Bent Hamers «Hjem til jul» la igjen minimum 5,5 millioner kroner i Stjørdal og Østersund sist vinter.
Attraktive filmer
Line Verndal i filmen «Limbo».
Foto: Tommy Normann / SF NorgeDen norske filmsuksessen «Limbo» ble spilt inn på Trinidad i Vestindia. Der kunne de norske filmprodusentene i ettertid nyte godt av en velfungerende refusjonsordning.
Produksjonen har i dag fått tilbakebetalt 30 prosent av det innspillingen kostet. Filmprodusent i SF, Petter Borgli reagerer på at Norge ikke har en lignende ordning.
Hør ham i Kulturnytt:
– Det går an hvis man vil. Det er fem år siden Stortinget vedtok å lage en slik avtale i Norge, sier han.
Borgli er i øyeblikket på De nordiske filmdagene i Lübeck. Der diskuterer en samlet filmbransje refusjonsorninger som skal gjøre Norge mer attraktivt for utenlandske filminnspillinger.
Hør ham i Kulturnytt:
Bransjefolkene har organisert seg på nettstedet incentivordning.no.
– Liten vilje
Bent Hamers innspilling av «Hjem til jul» la igjen millioner på innspillingsstedene.
Foto: Foto/Copyright: John Christian Rosenlund for Sandrew Metronome/BulBulFilm AS– Det er liten vilje i Norge til å få til en refusjonsordning som vil gjøre både inspillinger og co-produksjoner i Norge attraktivt for utenlanske filmprodusenter, mener Borgli.
Fem år etter at Stortinget vedtok å få på plass ordningen, legger Kulturdepartementet nå ned arbeidet med den, bekrefter statssekretær Lotte Grep Knutsen.
– Vi har prioritert å gi tilskudd til norske produksjoner. Dermed ble det ikke penger igjen på budsjettet for 2011 til å tiltrekke seg utenlandske produksjoner, sier hun.
Petter Borgli mener at saken aldri skulle ha havnet på Kulturdepartementets bord. Han ber Næringsdepartementet engasjere seg. For bransjen føler at de har havnet mellom to stoler.
– Ballen er nå hos næringsminister Trond Giske, sier Petter Borgli.