Kunstverkene ble stjålet i perioden 1940-1944, hovedsaklig fra jøder i Frankrike og Belgia, av Hitlers spesialstyrke Einsatzstab Reichsleiter Rosenberg, «ERR».
Nazistene stuet bort de dyrebare kunstskattene i blant annet en gammel kirke, en saltmine, og i SS' hovedkvarter.
Legges i database
Nazistenes egne dokumenter viser at minst halvparten av alle kunstverkene som ble stjålet ikke har blitt levert tilbake til sine rettmessige eiere etter 2. verdenskrig, skriver avisen Dailymail.
Disse er nå for første gang lagt inn i en database på nett, og kan fra og med i dag søkes opp av overlevende etter Holocaust og deres etterkommere, eller kunstsamlere og auksjonshus.
– Det er nå museumsarbeidere, auksjonshus, og kunstsamleres ansvar å undersøke om noen av deres malerier ligger i denne databasen, og dermed er kunst som ble stjålet fra Holocaust-ofrene, sier Julius Berman, en av hovedpersonene bak prosjektet.
Informasjonen om kunstverkene er hentet fra nazistenes egne dokumenter.
Foto: ApVerdt mange millioner
Blant kunstverkene finner vi malerier av blant andre Salvador Dali, Pablo Picasso, Vincent Van Gogh og Claude Monet.
Noen av kunstverkene kan være verdt mange millioner kroner. Salvador Dalis maleri «Swans Reflecting Elephants» er inkludert i samlingen, samt «Seated Pierrot» av Pablo Picasso.
Et bilde av Pablo Picasso satte ny verdensrekord da det i mai ble solgt for 106 millioner dollar, nærmere 653 millioner kroner, på en auksjon hos Christie’s i New York.
Tidligere i år ble et Dali-maleri, malt i samme periode som «Swans Reflecting Elephants» solgt mer enn 36 millioner kroner.
Den plyndrede kunsten ble blant annet stuet bort i en gammel kirke i Tyskland.
Foto: ApTusenvis fortsatt savnet
Disse 20.000 kunstverkene kan være bare toppen av isfjellet, ifølge prosjektets direktør Marc Masurovsky.
Ifølge ham viser beregninger at nazistene konfiskerte over 650.000 kunstverk. Mellom 100.000-200.000 er fortsatt savnet.
– Nazistenes tyverier var enormt omfattende, forteller Odd Bjørn Furre, direktør for Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter.
Han tror databasen kan bli svært viktig.
– Den katalogiserer 20.000 kunstverk, og sjansene for at disse kan føres tilbake til de rettmessige eierne øker når vi får en slik presis katalogisering og identifisering.
General Dwight D. Eisenhower inspiserer kunstskatter som ble nazistene, og lagret i en saltgruve.
Foto: ApEn del av utryddelsen
Ødeleggelsen av de europeiske jødene var tredelt. De ble drept, dessuten ble gjenstandene og eiendommene deres konfiskert og ødelagt. I tillegg skulle historien deres og minnene om dem også slettes.
– Kunstgjenstander og andre former for eiendom var en del av den totale tilintetgjørelsen av de europeiske jødene, og stod sentralt i utryddelsesprogrammet, forteller Furre.
– De som arbeidet i institusjonene som hadde som oppgave å konfiskere jødisk kunst var veldig høyt kvalifiserte personer. Det er trist å registrere at tyske akademikere i stor grad lot seg mobilisere til dette.
Vanskelig prosess
Tilbakelevering av kunst som ble tatt av nazistene har vist seg å være et vanskelig og ømtålig tema.
– Denne prosessen har pågått en del år, og det har ikke vært smertefritt. Disse kunstverkene finnes i museene, hos kunsthandlere og private samlere, så dette er en komplisert og vanskelig prosess.
– Men jeg tror likevel denne databasen har noe for seg, for det vil ligge et massivt moralsk press på de institusjonene som har kunst av denne typen, til å rydde opp i dette, sier direktøren.