Hopp til innhold

Fangenskap blir kunstutstilling

Kunstneren Gorm Heen stiller ut foto og tegninger av huset der Kampusch satt fanget.

Heinestrasse, Wien.

Her ble Natascha Kampusch holdt fanget i over åtte år.

Foto: Gorm Heen / NRK

I fjor ble hele verden kjent med Natascha Kampusch. Den da 18 år gamle jenta var blitt holdt i fangenskap av Wolfgang Priklopil i over åtte år. Hun ble som tiåring kidnappet en morgen da hun var på vei til skolen i Wien.

Kjærlighetshistorie

Cellen til Natascha Kampusch

Kunstneren har tegnet Nataschas celle

Foto: Gorm Heen / NRK

- Det er noen eksteriørfotografier av huset i Heinestrasse, og tegninger, hvor jeg også har tegnet inn cellen hennes. Det er tekniske tegninger, forteller kunstneren Gorm Heen.

Neste uke åpner han utstillingen på Galleri ASK i Åsgårdstrand. I følge kunstneren har utstillingen fokus på kidnapperens borgbygging rundt sin kjærlighet.

- Det er gjort for på en måte å vise hans eieforhold til det romantiske kjærlighetsbegrepet: ”Jeg vil ha deg, jeg vil ha deg hele tiden, jeg vil ha deg for meg selv”. Det har han gjort veldig fysisk ved å bygge en celle til henne, og ikke slippe henne ut på åtte og ett halvt år.

- Så du mener dette er en kjærlighetshistorie?

- Ja, trukket helt ekstremt ut, mener jeg dette er en kjærlighetshistorie.

Kunstneren mener Kampusch og Priklopils historie bygger på vanlige parforhold, ekteskapsmakt, og eieforhold. Men han understreker at han anser at dette er trukket ut i en veldig ekstrem form.

- I denne formen her nå, så tar det mer for seg et romantisk kjærlighetsbegrep som Priklopil var offer for, sier Heen og utdyper:

- Han var på en måte et offer for bildet av et romantisk kjærlighetsforhold; romantikk, det perfekte forholdet, eienskapsforholdet, som ligner på ekteskap vil jeg si. Men trukket i en ekstrem retning, poengterer han nok en gang.

- Natascha var ti år da hun ble kidnappet?

- Ja, kommer det raskt.

- Jeg tror han ville ha det som alle har, men som han ikke kunne få på en vanligere måte, og at han på en måte kanskje ville forme henne til å være sin.

Heen har ikke vært i kontakt med verken Kampusch eller noen som står i kontakt med henne.

- Ønsker du å provosere med utstillingen?

- Nei, på ingen måte, sier Heen. Han forventer seg ikke sterke reaksjoner på utstillingen.

Natascha Kampusch uttrykte tidlig i et brev til offentligheten at hun ikke ønsket noen omtale av cellen hun var blitt holdt fanget i. Det var ”rommet” hennes, og det sa hun ikke hadde noen ting i offentligheten å gjøre.

- Jeg kan godt forstå henne, jeg. Hun har hatt en privatsfære, som hun vel har hatt behov for å beskytte. Men nå er det jo framme i lyset, sånn er jo media.

- Og ditt bidrag?

- Ja, det er mer allment. Jeg er ikke så veldig opptatt av Natascha eller Priklopil som personer, men det er mer temaet ekteskap, parforhold, og romantikken som er mitt tema.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB