Hopp til innhold

MGP-finale må vise nytt Norge

Neste års finale i Eurovision Song Contest må vise det nye og flerkulturelle Norge, mener Nina Witoszek.

Sandra Kim vant Melodi Grand Prix 1986
Foto: Gjellesvik, Inge / Scanpix

Professoren og forfatteren mener at Norge må vokte seg for å bli for navlebeskuende og nasjonalistiske under neste års Eurovision Song Contest.

Hun trekker fram at årets vinner, Alexander Rybak selv er et resultat av to kulturer.

Særnorske finaler

Norge har arrangert finale i Eurovision Song Contest to ganger tidligere, både i 1986 og i 1996.

Da finalen gikk av stabelen i Grieghallen i Bergen i 1986, var scenen som en stor isbre, pyntet med snøkrystaller. Sissel Kyrkjebø sang under pauseinnslaget, i bunad.

Ti år senere var scenen inspirert av oljerigger, og i pauseinnslaget ble seerne tatt med på en reise gjennom Norge, hvor kjente norske, musikere spilte på ulike steder som Prekestolen og oljerigger.

Ønsker seg sexy Norge

Sissel Kyrkjebø underholdt under Melodi Grand Prox i 1986

Sissel Kyrkjebø underholdt i finalen i 1986.

Foto: Gjellesvik, Inge / Scanpix

Nina Witoszek mener finalen i 2010 bør framheve det nye Norge, med en cocktail av nye stjerner som viser at Norge er blitt et mer åpent samfunn.

- Man kan reklamere for fjord og fjell, eller man kan reklamere for det sexy Norge som dreier seg mer om en fantastisk blanding av kultur og inspirasjoner.

Witoszek sitt forslag møter motstand hos redaktør Knut Aastad Bråten i Spelemannsbladet. Han mener vi nordmenn må slutte å være så politisk korrekte.

- Jeg synes ikke at vi skal lage et politisk prosjekt ut av Grand Prix, det blir i så fall en konstruksjon. Kunsten og kulturen vokser ikke ut av politikk, den skal jo vokse ut fra seg selv, sier Bråten.

- Må tore bruke egne tradisjoner

Han ønsker seg ingen repitisjon av vettene under OL på Lillehammer, men mener vi må tore å bruke de norske tradisjonene vi har.

- Vi kan ikke komme dithen at vi får et så krampeaktig forhold til det vi definerer eller opplever som norsk. Vi må jo kunne forholde oss til våre egne særdrag i vår kultur, og også se at det er moderne, at det er samtidskunst, sier han og trekker fram folkedans som et eksempel.

- Folkedansen er på ingen måte museal, den er faktisk "still going strong".

Bråten får støtte fra reklamemannen Kjetil Try. Han tviler sterkt på at utlendinger vil se vår flerkulturelle identitet som særlig interessant dersom poenget med TV-sendingene er å selge Norge som turistdestinasjon.

- Jeg tror at dersom utenlandske kanaler skulle lage et program om Norge, som ikke er satirisk, så ville de kaste seg over fjell og fjorder, sier Try til NRK.

Eurovision Song Contest 1996 i Oslo Spektrum

Fra Oslo Spektrum i 1996.

Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska