Metropol Jazz - 50 år etter

Metropol Jazz var den første norske jazz-LP. Det var i 1963, altså for 50 år siden. Selv kjøpte jeg plata med begeistring og andakt. Det var stort.

Metropol Jazz
Foto: Metropol

Det som fantes med norske artister fra før, var ikke stort. Et par singler og en EP, og en håndfull 78-plater, noen av dem spilt inn i utlandet under krigen.

Snålt

Metropol Jazz
Foto: Metropol

Nå 50 år senere er norsk jazz kjent over hele verden og det er snålt å lese omslagsteksten til datidas jazzguru, Johs Bergh. For på Metropol Jazz står Johs med lua i hånda og nærmest ber om unnskyldning for den stakkarslige plata fra steinrøysas jazzmiljø, nemlig noen amatørmusikanter som vanker på Metropol.

Hjemmestrikka

«Innimellom dukker det opp noen deltidsmusikere av god europeisk standard, men disse emigrerer gjerne til Sverige.» «De fleste har ingen mulighet til å bli hørt i utlandet … og ingen vet hvor lenge vi må vente på en ny jazzinnspilling. » «Musikken på denne plata vil ikke endre jazzhistorien … Noen av musikantene spiller så godt som vi kan forvente, andre når ikke opp mot sitt beste, og noe er av ganske hjemmestrikka kvalitet.»

Den godeste Johs Bergh i min oversettelse. 50 år senere spiller jeg nesten hele Metropol Jazz. Vår første jazz-LP.

Spillelista Rundt midnatt:

• Freddie Hubbard – Blue Frenzi (Breaking Point) 1964
• Duke Ellington & Coleman Hawkins – Wanderlust (Duke Ellington Meets Coleman Hawkins) 1962
• Martin Tingvall – Nimis (Tingvall Trio in Concert) 2013
• Gary Burton New Quartet – Remembering Tano (Guided Tour) 2013
• Red Norvo – Just You, Just Me (Knockin’ on Wood) 1938 – forrige lytterkonkurranse
• Nat King Cole – Just You, Just Me (After Midnight) 1956
• Duke Ellington – Never No Lament – under hvilket navn ble denne originalen kjent? Ukas lytterspørsmål
• Grethe Kausland & Georgie Fame – The Nearness of You (Jazz My Way) 1984
• Swe-Danes – Side By Side (På begäran) 1960?
• Bengt Hallberg – Dinah (Svensk Jazz, Vol. 8) 1957
• Helge Hurum Orkester – Bluer Than Blue (Metropol Jazz) 1963
• Big Chief Jazzband – Dans les rues d’Antibes (Metropol Jazz) 1963
og Rundt midnatt – Ekstra:
• Karl Otto og hans Hoff – Indiana (Metropol Jazz) 1963
• Jan Berger & Erik Amundsen – Work Song (Metropol Jazz) 1963
• Karin Krog – My Favorite Things (Metropol Jazz) 1963
• Frode Thingnæs – Fonebone (Metropol Jazz) 1963
• Rowland Greenberg – The Lady is a Tramp (Metropol Jazz) 1963
• Bjørn Johansen – Th’ Rubyiat (Metropol Jazz) 1963
• Laila Dalseth – Guess Who I Saw Today (Metropol Jazz) 1963
• Bjørn Stokstad – Queen Bess (Metropol Jazz) 1963


Ukas lenke er fra Oslo Jazz Circle’s jubileumskonsert, med flere av aktørene fra Metropol Jazz

Se noen av artistene fra Metropol Jazz

God pinse fra Jan Ditlev

Kulturstrøm

  • Alicia Keys blir årets Grammys-vert

    Den amerikanske soulartisten skal lose publikum og artister gjennom den 61. utdelingen av den prestisjefylte amerikanske Grammy-prisen. Hos musikkmagasinet NME kan man se video der Keys får telefonen om at hun er valgt til å lede seremonien i Los Angeles 10. februar. Keys har selv 15 Grammy-priser på peishylla hjemme.

    Laster Twitter-innhold
  • Drapet som endret verden

    Mordet på Rosa Luxemburg la veien åpen for både Hitler og Stalin, hevder Mímir Kristjánsson og Ellen Engelstad. De har sammen skrevet en ny biografi om den polsk-tyske revolusjonære politikeren. Det er i dag 100 år siden Luxemburg ble drept av høyreorienterte paramilitære. Hør forfatterne snakke om Rosa Luxemburgs historiske og aktuelle betydning i Studio 2.

    Forfatterne Mímir Kristjánsson (t.v.) og Ellen Engelstad
  • Tar Totos Africa til Afrika

    Totos 80-talls hit Africa gjaller nå utover den namibiske ørkenen, forteller BBC. Kunstneren Max Siedentopf har satt opp 6 høyttalere på pidestaller knyttet til en Mp3-spiller med kun denne ene sangen på, som går i loop. Spilleren er solcelledrevet, så den kan holde på til evig tid. Den namibiske kunstneren ville hylle den amerikanske monsterhit'en ved å bringe Africa til Afrika.

    Kunstverket Toto forever av Max Siedentopf i den namibiske ørkenen
    Foto: Max Siedentopf