NRK Meny
Normal

Mer enn 1,1 millioner så JOWST vinne MGP-finalen

MGP- finalen i helgen hadde 1.155.000 seere. Det er en nedgang på 158.000 i forhold til finalen i 2016.

Melodi Grand Prix Finale 2017

Vinner av MGP-finalen Joakim With Steen (JOWST) på scenen lørdag.

Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix

Analytiker i NRK Håkon Lund Sørensen sier derimot at markedsandelen ikke har vært høyere på syv år.

Håkon Lund Sørensen

Analytiker i NRK Håkon Lund Sørensen.

Foto: Privat


– Når det gjelder ratingen er den litt lavere enn fjoråret, men markedsandelen har ikke vært høyere siden 2010.

Trakk yngre seere

Aller høyst var markedsandelen hos de yngre tv-titterne. Hele åtte av ti unge som så på TV lørdag, valgte Melodi Grand Prix-finalen.

– Det vitner om at MGP evner å være et tv-event for også de yngre aldersgruppene, som også bruker andre plattformer for å se TV og video, sier Sørensen.

Han sier det er interessant å se at programmet treffer så mange yngre, men at tallene også er gode for andre aldersgrupper.

– Ingen av aldersgruppene vi undersøker ligger under 70 prosent i markedsandel, men den er høyest i de yngre gruppene. Det viser at det er et program som fortsatt treffer bredt.