Mer enn 1,1 millioner så JOWST vinne MGP-finalen

MGP- finalen i helgen hadde 1.155.000 seere. Det er en nedgang på 158.000 i forhold til finalen i 2016.

Melodi Grand Prix Finale 2017

Vinner av MGP-finalen Joakim With Steen (JOWST) på scenen lørdag.

Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix

Analytiker i NRK Håkon Lund Sørensen sier derimot at markedsandelen ikke har vært høyere på syv år.

Håkon Lund Sørensen

Analytiker i NRK Håkon Lund Sørensen.

Foto: Privat


– Når det gjelder ratingen er den litt lavere enn fjoråret, men markedsandelen har ikke vært høyere siden 2010.

Trakk yngre seere

Aller høyst var markedsandelen hos de yngre tv-titterne. Hele åtte av ti unge som så på TV lørdag, valgte Melodi Grand Prix-finalen.

– Det vitner om at MGP evner å være et tv-event for også de yngre aldersgruppene, som også bruker andre plattformer for å se TV og video, sier Sørensen.

Han sier det er interessant å se at programmet treffer så mange yngre, men at tallene også er gode for andre aldersgrupper.

– Ingen av aldersgruppene vi undersøker ligger under 70 prosent i markedsandel, men den er høyest i de yngre gruppene. Det viser at det er et program som fortsatt treffer bredt.

Kulturstrøm

  • Andre kjønnsroller i vikingtiden

    Marianne Moen ved Universitetet i Oslo har gått gjennom 218 vikinggraver i Vestfold og funnet ut at minst like mange menn som kvinner er begravd med blant annet nøkler og kjøkkenutstyr, skriver forskning.no. Dette betyr at kjønnsrollene i vikingtiden ikke var like ulikt fordelt som man tidligere har antatt.

    Vikinggrav
    Foto: Illustrasjon: Arkikon
  • Nettsted vil navngi overgripere

    Det nye svenske nettstedet Gardet vil navngi overgripere, skriver Klassekampen i dag. Metoo-profilen Cissi Wallin er én av tre redaktører bak nettstedet. Hun mener mediene har vært for restriktive med å identifisere overgripere, og vil utfordre den svenske presseetikken med sitt nye nettsted.

  • Vil øke kritisk medieforståelse

    En undersøkelse gjort av Medietilsynet, viser at halvparten av nordmenn over 60 har vansker med å skille mellom falske og ekte nyhetssaker. Direktør Mari Velsand etterlyser tiltak for å øke den kritiske medieforståelsen hos de eldre. (NTB)