Analytiker i NRK Håkon Lund Sørensen sier derimot at markedsandelen ikke har vært høyere på syv år.
Analytiker i NRK Håkon Lund Sørensen.
Foto: Privat
– Når det gjelder ratingen er den litt lavere enn fjoråret, men markedsandelen har ikke vært høyere siden 2010.
Trakk yngre seere
Aller høyst var markedsandelen hos de yngre tv-titterne. Hele åtte av ti unge som så på TV lørdag, valgte Melodi Grand Prix-finalen.
– Det vitner om at MGP evner å være et tv-event for også de yngre aldersgruppene, som også bruker andre plattformer for å se TV og video, sier Sørensen.
Han sier det er interessant å se at programmet treffer så mange yngre, men at tallene også er gode for andre aldersgrupper.
– Ingen av aldersgruppene vi undersøker ligger under 70 prosent i markedsandel, men den er høyest i de yngre gruppene. Det viser at det er et program som fortsatt treffer bredt.