NRK Meny
Normal

Mer enn 1,1 millioner så JOWST vinne MGP-finalen

MGP- finalen i helgen hadde 1.155.000 seere. Det er en nedgang på 158.000 i forhold til finalen i 2016.

Melodi Grand Prix Finale 2017

Vinner av MGP-finalen Joakim With Steen (JOWST) på scenen lørdag.

Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix

Analytiker i NRK Håkon Lund Sørensen sier derimot at markedsandelen ikke har vært høyere på syv år.

Håkon Lund Sørensen

Analytiker i NRK Håkon Lund Sørensen.

Foto: Privat


– Når det gjelder ratingen er den litt lavere enn fjoråret, men markedsandelen har ikke vært høyere siden 2010.

Trakk yngre seere

Aller høyst var markedsandelen hos de yngre tv-titterne. Hele åtte av ti unge som så på TV lørdag, valgte Melodi Grand Prix-finalen.

– Det vitner om at MGP evner å være et tv-event for også de yngre aldersgruppene, som også bruker andre plattformer for å se TV og video, sier Sørensen.

Han sier det er interessant å se at programmet treffer så mange yngre, men at tallene også er gode for andre aldersgrupper.

– Ingen av aldersgruppene vi undersøker ligger under 70 prosent i markedsandel, men den er høyest i de yngre gruppene. Det viser at det er et program som fortsatt treffer bredt.

Kulturstrøm

  • Kagge Forlag henter Fotland

    Forlaget melder at de har fått en ny redaktør på plass: Maiken Grønning Fotland. Hun kommer fra stillingen som reportasjeleder i Dagbladet Magasinet. Forlaget melder at de har fått inn en redaktør med teft for ideer – og evne til å sette dem ut i livet (NTB).

  • "Ny" Guns N' Roses-video fra 1989

    I 1989 spilte Guns N' Roses inn en musikkvideo til låten «It's So Easy» på nattklubben Cathouse i Los Angeles. Videoen ble aldri sluppet, i stedet ble den liggende i et skap i nesten 30 år. Men nå er den altså å se i en digitalt restaurert versjon på Apple Music, melder Billboard. Slippet av den ukjente musikkvideoen inngår i feiringen av bandets nyutgave av debutalbumet «Appetite for Destruction» fra 1987, skriver TT (NTB).

    Guns N' Roses
  • Sony kjøper EMI

    Japanske Sony kjøper musikkforlaget EMI for drøyt 15 milliarder kroner og sikrer seg dermed rettighetene til noen av verdens mest populære band og artister. I henhold til avtalen verdsettes EMI Music Publishing til drøyt 38 milliarder kroner (NTB).