Hopp til innhold

Mer enn 1,1 millioner så JOWST vinne MGP-finalen

MGP- finalen i helgen hadde 1.155.000 seere. Det er en nedgang på 158.000 i forhold til finalen i 2016.

Melodi Grand Prix Finale 2017

Vinner av MGP-finalen Joakim With Steen (JOWST) på scenen lørdag.

Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix

Analytiker i NRK Håkon Lund Sørensen sier derimot at markedsandelen ikke har vært høyere på syv år.

Håkon Lund Sørensen

Analytiker i NRK Håkon Lund Sørensen.

Foto: Privat


– Når det gjelder ratingen er den litt lavere enn fjoråret, men markedsandelen har ikke vært høyere siden 2010.

Trakk yngre seere

Aller høyst var markedsandelen hos de yngre tv-titterne. Hele åtte av ti unge som så på TV lørdag, valgte Melodi Grand Prix-finalen.

– Det vitner om at MGP evner å være et tv-event for også de yngre aldersgruppene, som også bruker andre plattformer for å se TV og video, sier Sørensen.

Han sier det er interessant å se at programmet treffer så mange yngre, men at tallene også er gode for andre aldersgrupper.

– Ingen av aldersgruppene vi undersøker ligger under 70 prosent i markedsandel, men den er høyest i de yngre gruppene. Det viser at det er et program som fortsatt treffer bredt.

Kulturstrøm

  • Britney Spears inngår forlik med faren sin

    Popstjerna har inngått eit forlik med faren sin Jamie Spears, meir enn to år etter at ei rettsavgjerd avslutta verjeordninga som har gitt han kontroll over livet hennar. Det melder CNN.

    Sidan verjeordninga vart avslutta, har Britney Spears og faren vore i retten fleire gonger i samanheng med advokathonorar og skuldingar om upassande oppførsel under verjeordninga. Far hennar har heile tida motsett seg skuldingane.

    Vilkåra for forliket er ikkje offentleggjort, men advokatane til Spears stadfestar forliket til CNN.

    (FILES) US singer Britney Spears arrives for the premiere of Sony Pictures' "Once Upon a Time... ...
    Foto: AFP
  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.