Hopp til innhold

Led Zeppelin frikjent for plagiat

En amerikansk jury har kommet frem til at Led Zeppelin ikke stjal introen til signaturlåta «Stairway to Heaven».

Robert Plant og Jimmy Page

KAN SMILE: Led Zeppelin-frontmennene Robert Plant og Jimmy Page har de siste ukene måttet forsvare seg mot plagiatbeskyldninger i retten. Nå kan de puste lettet ut. Her er de to avbildet under et besøk i Det hvite hus i 2012.

Foto: BRENDAN SMIALOWSKI / Afp

Gjennom fire tiår har Led Zeppelins ballade «Stairway to Heaven» vært en del av rocklæreboka. Nå har en amerikansk jury gjort sitt for at pensum ikke må skrives om, melder blant andre BBC.

Stridens kjerne er den velkjente akkordprogresjonen som innleder låta.

Møttes under konsert i 1970

I 2014 hevdet representanter for det forlengst oppløste amerikanske bandet Spirit at introen til låta er hentet rett fra deres langt mindre kjente hit «Taurus» fra 1968.

Stiftelsen som forvalter arven etter Spirit-gitarist Randy Craig Wolfe gikk samme år til retten for å få Wolfe anerkjent som medforfatter på «Stairway to Heaven».

Tidligere i år fikk de medhold i at likhetene mellom de to låtene var mange nok til å la en jury avgjøre plagiatspørsmålet.

«Stairway to Heaven» ble utgitt i 1971. Året før hadde Led Zeppelin og Spirit spilt sammen på en klubb i Birmingham, og saksøker har hevdet det var i forbindelse med dette møtet at Led Zeppelin-medlemmene ble kjent med låta.

Spirit-bassist Mark Andes fortalte i vitneboksen om hvordan han og Zeppelin-vokalist Robert Plant hadde spilt snooker etter konserten, skriver BBC.

Plant forklarte på sin side at han ikke kunne huske den omtalte kvelden, og skyldte blant annet på at han hadde havnet i en alvorlig bilulykke senere samme kveld.

Ble ikke trodd, men fikk medhold

Plant og Zeppelin-gitarist Jimmy Page har i retten hevdet at de aldri hadde tilgang til «Taurus», men ble ikke trodd av juryen.

Etter å ha fått begge låtene fremført i rettssalen i flere omganger, kom en enstemmig jury likevel frem til at de to låtene ikke var like nok til å kunne slå fast at opphavsretten er krenket.

Advokat Francis Malofiy, som representerer den avdøde Spirit-gitaristens stiftelse, sier han er skuffet over avgjørelsen, og kritiserer rettens beslutning om å kun la juryen høre akustiske versjoner av låtene, og ikke originalopptakene.

– Vi beviste tilgang, men juryen fikk aldri høre hva de hadde tilgang til, sier han til nyhetsbyrået AFP.

Malofiy sier de ikke har bestemt seg for om de vil anke kjennelsen videre.

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka