NRK Meny
Normal

Led Zeppelin frikjent for plagiat

En amerikansk jury har kommet frem til at Led Zeppelin ikke stjal introen til signaturlåta «Stairway to Heaven».

Robert Plant og Jimmy Page

KAN SMILE: Led Zeppelin-frontmennene Robert Plant og Jimmy Page har de siste ukene måttet forsvare seg mot plagiatbeskyldninger i retten. Nå kan de puste lettet ut. Her er de to avbildet under et besøk i Det hvite hus i 2012.

Foto: BRENDAN SMIALOWSKI / Afp

Gjennom fire tiår har Led Zeppelins ballade «Stairway to Heaven» vært en del av rocklæreboka. Nå har en amerikansk jury gjort sitt for at pensum ikke må skrives om, melder blant andre BBC.

Stridens kjerne er den velkjente akkordprogresjonen som innleder låta.

Møttes under konsert i 1970

I 2014 hevdet representanter for det forlengst oppløste amerikanske bandet Spirit at introen til låta er hentet rett fra deres langt mindre kjente hit «Taurus» fra 1968.

Stiftelsen som forvalter arven etter Spirit-gitarist Randy Craig Wolfe gikk samme år til retten for å få Wolfe anerkjent som medforfatter på «Stairway to Heaven».

Tidligere i år fikk de medhold i at likhetene mellom de to låtene var mange nok til å la en jury avgjøre plagiatspørsmålet.

«Stairway to Heaven» ble utgitt i 1971. Året før hadde Led Zeppelin og Spirit spilt sammen på en klubb i Birmingham, og saksøker har hevdet det var i forbindelse med dette møtet at Led Zeppelin-medlemmene ble kjent med låta.

Spirit-bassist Mark Andes fortalte i vitneboksen om hvordan han og Zeppelin-vokalist Robert Plant hadde spilt snooker etter konserten, skriver BBC.

Plant forklarte på sin side at han ikke kunne huske den omtalte kvelden, og skyldte blant annet på at han hadde havnet i en alvorlig bilulykke senere samme kveld.

Ble ikke trodd, men fikk medhold

Plant og Zeppelin-gitarist Jimmy Page har i retten hevdet at de aldri hadde tilgang til «Taurus», men ble ikke trodd av juryen.

Etter å ha fått begge låtene fremført i rettssalen i flere omganger, kom en enstemmig jury likevel frem til at de to låtene ikke var like nok til å kunne slå fast at opphavsretten er krenket.

Advokat Francis Malofiy, som representerer den avdøde Spirit-gitaristens stiftelse, sier han er skuffet over avgjørelsen, og kritiserer rettens beslutning om å kun la juryen høre akustiske versjoner av låtene, og ikke originalopptakene.

– Vi beviste tilgang, men juryen fikk aldri høre hva de hadde tilgang til, sier han til nyhetsbyrået AFP.

Malofiy sier de ikke har bestemt seg for om de vil anke kjennelsen videre.