Hopp til innhold

Kompen kvintett – Short Stories of Happiness

  • Dagens unge jazzmusikerne fikser alt og nekter seg intet, men vil heller ikke velge mellom å være nyskapere eller tradisjonsbærere. Er det et problem?
Kristoffer Kompen
Foto: Erling Wicklund / NRK

Hør anmeldelsen

Hvem er Kristoffer Kompen? Tradjazz-musikeren som vi kjenner fra Jazzin’ Babies og det svensk-norske Union Rhythm Kings? Eller en forkledd modernist? Flink til å spille trombone er han i hvert fall, og på eksamenskonserten ved Musikkhøgskolen i fjor spilte han seg gjennom hele jazzhistorien fra New Orleans og swing, via bop og cool til Coltranes Giant Steps og inn i framtida.

Gåtefull og spennende

Nå er 25-åringen ute med sin første CD i eget navn. Tittelen Short Stories of Happiness gir flere spørsmål enn svar, ikke minst på grunn av Øystein Rundes til dels groteske omslagstegninger av et dypt ulykkelig haremisfoster i ulike forkledninger. Kompen-komposisjonene er også gåtefulle, men spennende nok. Han starter i tvetydig valsetakt, krigende mot en implisitt 4-rytme, beveger seg så via en drømmende bossanova til et heftig boptema med elegant sitat fra en klassiker komponert av cooljazzens mestersaksofonist Warne Marsh, som er påpasselig kreditert i den ellers sparsomme coverteksten men utrolig nok skrevet med 4 stavefeil i navnet.

Smart valg

Kristoffer Kompen leverer trombonespill i særklasse, med kjapp tunge- og sleideteknikk og et høyderegister man sjelden hører her på berget. Valget av barytonsaksofonist Eirik Hegdal som medspiller er smart og bringer tanken til 1950-tallets jazzhistoriske allianse Gerry Mulligan/ Bob Brookmeyer. Samklangen mellom Kompen og Hegdal kunne allikevel vært bedre, det kan neppe være en årelang allianse som her er dokumentert. Solistisk leverer derimot Hegdal vel så friske saker som når han fronter Trondheim Jazzorkester.

Nekter seg intet

Etter hvert byr Kristoffer Kompen kvintett også på hip swingjazz med growl og wa-wa-trombone i beste 30-talls stil, en marsj som blir til vals som blir til rein frijazz, og en gjennomkomponert ballade uten jazzimprovisasjon i det hele tatt. Den nye jazzgenerasjonen fikser alt og nekter seg intet - tradjazz og avantgarde er likeverdige uttrykk til bruk etter lyst og behov. Så kan jeg selvsagt sitte der og oppleve det som et problem at Kristoffer Kompen ikke har bestemt seg for hva han vil være – nyskaper eller tradisjonsbærer. Eller jeg kan glede meg over hans valg – ja takk, begge deler.

  • Short Stories Of Happiness
  • KOMPEN KVINTETT:
  • Kristoffer Kompen, trombone
  • Eirik Hegdal, barytonsax
  • Eyolf Dale, piano
  • Jo Skaansar, bass
  • Andreas Bye, trommer
  • Schmell SMLCD 216

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.