Hopp til innhold

En kunstinstitusjon på nullpunktet ser fremover

At valget av ny kunstnerisk leder på Kunstnernes Hus falt på en fagperson med så lang og bred erfaring innenfor nordisk og internasjonalt kunstliv, betyr at den kunstnerstyrte direksjonen for alvor har tatt inn over seg den kritiske situasjonen institusjonen befinner seg i.

Høstutstillingen 2007

Fra årets Høstutstilling som varer ut neste uke.

Foto: Junge, Heiko / SCANPIX

Torsdag ble det kjent at den finske kunsthistorikeren og museumskonservatoren Maaretta Jaukkuri blir ny kunstnerisk leder på Kunstnernes Hus i Oslo.

Utfordring

Selv om alt nå synes å ligge til rette for at Kunstnernes Hus kan gjenreises som et viktig sted for aktuell kunst, vil den anstrengte økonomiske situasjon fortsatt være en begrensning. Utfordringen i første omgang vil være å få på beina vesentlige utstillinger, og dernest et omfang og en sammenheng i utstillingsprogrammet som kan gi "Huset" tilbake den sentrale posisjonen det engang hadde. Det er ikke minst den fullstendige mangelen på kunstnerisk identitet og integritet som har vært skrikende mangelvare de siste årene.

Sterk fortid

Hvis man kaster et blikk bakover, vil man se at Kunstnernes Hus gjennom 80- og 90-årene møysommelig bygget seg opp en posisjon som internasjonalt anerkjent kunstinstitusjon, helt på høyde med andre europeiske kunsthaller. Man presenterte både norsk og internasjonal samtidskunst på en måte som satte spor etter seg. Kunstnernes Hus var ikke bare et visningssted for kunst, men ble en toneangivende drivkraft i den hjemlige kunstdiskusjonen.

Fra det åpnet i 1930 har Kunstnernes Hus også tidligere hatt denne viktige rollen. Her stiftet et norsk publikum bekjentskap med Picassos kjente "Guernica" i 1938, like etter at det var malt. Man kunne se kunstnere som Jackson Pollock, Francis Bacon og ikke minst Andy Warhol som i 1968 hadde en separatstilling her. Det var også her våre sentrale kunstnere hadde store mønstringer, som f.eks. da Jakob Weidemann i 1961 viste sine non-figurative "skogbunnbilder".

De siste årene er det Bergen kunsthall som har opparbeidet seg en slik posisjon, som det i dag kanskje mest vitale utstillingsstedet for ny kunst i norsk sammenheng. Den posisjon Kunstnernes Hus hadde, er på samme tid blitt revet ned og må nærmest bygges opp fra grunnen av.

Uopplyst kunstnerstyre

Maaretta Jaukkuri

Ny kunstnerisk leder: Maaretta Jaukkuri

Foto: Johnny Syversen

Den enkle og banale grunn til at det gikk slik det gikk sier noe om de problemer den kunstnerstyrte kunstformidlingen står oppe i. Den har spilt en viktig rolle i norsk kunstliv, men har gjennom de siste 20 årene stivnet til en ideologisk refleks. Heldigvis gjelder dette ikke over hele linjen. Organisasjonsbaserte visningssteder som Unge kunstneres samfund og Fotogalleriet har evnet å fornye seg i tråd med endringer i kunstsituasjonen.

På Kunstnernes Hus fikk man derimot et backlash omkring årtusenskiftet. Den kunstnervalgte direksjonen som da overtok, under ledelse av billedkunstneren Inghild Karlsen, brakte "Huset" inn i den nedadgående spiralen institusjonen har befunnet seg i siden. De kvittet seg med den kunstfaglige stillingen som med Jaukkuris tiltredelse nå er kommet tilbake. Dette ut fra en idé om at det kunstfaglige kuratorarbeidet i forbindelse med utstillingene kunne gjøres av de innvalgte kunstnerne i styret.

Dette uopplyste kunstnerstyret forsto åpenbart ikke at det å lage godt tenkte og profesjonelt gjennomførte utstillinger krever omfattende kompetanse, som man ikke besitter bare i kraft av at man er billedkunster. De undervurderte på fatalt vis hva som kreves for å drive en institusjon som Kunstnernes Hus i dag. De var åpenbart heller ikke klar over hvor raskt og hvor lett det er å rive ned troverdigheten til en institusjon bygget opp over tiår.

Lammende taushet

Noe av det mest utrolige er den lammende tausheten blant norske kunstnerne om det som har skjedd på "Huset" de siste årene. Det kan synes som om den eldre generasjonen som sto på barrikadene i 70-årene har trukket seg tilbake i resignasjon, mens de unge sitter på seminarer og snakker om institusjonskritikk på et rent abstrakt plan. Det er som om de ikke har tatt inn over seg at de faktisk sitter med forvalteransvaret for en av Norges viktigste kunstinstitusjoner.

Nå synes det som om den sittende kunstnervalgte direksjonen faktisk har tatt affære og forsøker å få skuta på rett kjøl igjen. Det er på høy tid og det er bare å håpe at de og Maaretta Jaukkuri lykkes. Det vil uansett ta tid å vinne tilbake igjen den posisjon "Huset" hadde.

Kulturstrøm

  • Vónbjørt Vang fra Færøyene får Nordisk råds litteraturpris

    Nordisk råds litteraturpris 2025 tildeles diktsamlingen «Svørt Orkidé» av Vónbjørt Vang fra Færøyene.

    Dette er første gang siden 1986 at litteraturprisen går til en forfatter fra Færøyene.

    – Med sine hudløse dikt og et sterkt visuelt uttrykk har Vónbjørt Vang skapt et verk som utvider moderskapets språk og gir sorgens vesen nye dimensjoner, står det i juryens begrunnelse.

    Også Nordisk råds filmpris gikk til en fra Færøyene. Prisen gikk til færøyske filmen «Seinasta paradís á jørð» av regissøren og manusforfatteren Sakaris Stórá.

    Dag Johan Haugerud var Norges kandidat til Nordisk Råds filmpris for 2025. Hadde han vunnet, så ville han vært den første som vant prisen tre ganger.

    Hver pris er på 300 000 danske kroner og deles ut i forbindelse med Nordisk råds sesjon i Stockholm 28. oktober.

    Bilde av en kvinne med grått hår.
    Foto: Ana Holden-Peters / NRK
  • Skuespiller Jan Frostad er død

    Den bergenske og profilerte skuespilleren Jan Frostad døde i Trondheim etter kort tids sykdom mandag 20. oktober.

    Det melder sønnen hans i en pressemelding.

    I løpet av skuespillerkarrieren har Frostad medvirket i over 150 produksjoner, alt fra teater, radioteater, fjernsynsteateret, film og TV-serier.

    en mann og kvinne som sitter på en sofa
    Foto: Ned Alley / NTB
  • BT: Frode Øverli legg Pondus på hylla

    Etter 30 år sluttar Frode Øverli å teikne Pondus-striper regelmessig, melder BT.

    Framover skal Pondus-teiknaren fokusere på barnebøker, rett nok med ein karakter som Pondus-lesarane kjenner godt til, nemleg Frida, eller «Sneipen».

    Pondus-bladet kjem til å halde fram ei stund til, og teiknaren seier han har nok nytt materiale til å fylle opp Pondus-bok nummer 25.

    – Men det kjem ikkje lenger noko nytt i blad eller aviser, seier han til avisa.

    Rett nok nektar han ikkje for at det kan kome nye Pondus-striper ein gong, men det blir eventuelt om og når han sjølv vil.

    Frode Øverli
    Foto: Sølve Rydland / NRK