Hopp til innhold

Kobler Mitt Romney med Batman-skurk

Den konservative kommentatoren Rush Limbaugh er redd «hjernedøde» Batman-seere skal velge Obama fremfor Mitt Romney under valget. Årsak? En skurk ved navn Bane.

Bane og Mitt Romney

Kan skurken Bane kobles til Mitt Romney og føre til hans nederlag?

Foto: Evan Vucci/Ron Phillips / NTB Scanpix

Limbaugh Famous Missourians Rush Limbaugh

Konservative Rush Limbaugh tror at figuren Bane i den siste Batman-filmen vil svekke Mitt Romneys sjanse under presidentvalget i november.

Foto: Julie Smith / NTB Scanpix

Rush Limbaugh er mest kjent som talkshow-vert på radio, og som politisk kommentator. Han har kommet med en rekke kontroversielle utsagn, og er selverklært anti-feminist og homofob.

Nå har han trukket Cristopher Nolans siste film i Batman-trilogien, «The Dark Knight Rises», inn i valgkampen.

I sitt tre timer lange talkshow The Rush Limbaugh Show tirsdag, snakker programlederen om filmens skurk Bane, som ifølge Limbaugh er for lik navnet Bain Capital, skriver Hollywood Reporter.

Bain Capital er et investorfima som Mitt Romney var med å starte i 1984. Tiden som investor gjorde Romney til en svært velstående mann, og det anslås at han har mellom en og seks milliarder kroner i formue.

Romney har tidligere blitt kritisert for tiden i Bain Capital, og det er dette Limbaugh er redd skal bli brukt mot han.

– Tror du virkelig det er tilfeldig at navnet på den slemme, ildssprutende, fireøyde eller hva det er-skurken er Bane, spurte Limbaugh lytterne sine i under sending i går.

– Hjernedøde seere


Limbaugh vet at filmen har vært planlagt i lang tid, og at premieredatoen har vært satt for lenge siden, men han er likevel sikker på at det ligger en større plan bak navnet.

– Så, denne slemme skurken heter Bane. Det går diskusjoner der ute om dette er gjort med vilje eller ei. Uansett kommer filmen til å ha mange seere, og det er mange hjernedøde seere i den popkulturelle sjangeren, og de kommer til å assosiere Bane med Bain, sier Limbaugh.

Han tror regissør Christopher Nolan har brukt navnet Bane i «The Dark Knight Rises» for å svekke Mitt Romneys sjanser under valget i november, ved å sende dårlige assosiasjoner til velgerne.

– Når Obama og gjengen hans begynner å snakke om Romney og Bain Capital i høst, kommer flere til å tenkte: Å ja, Bain, det vet jeg jo hvem er, og tenke tilbake på Bane og Batman, sier Limbaugh.

19 år gammel tegneseriefigur

Noe Limbaugh ikke har tatt med i betraktingen da han lagde konspirasjonsteorien sin, var at figuren Bane har eksistert mye lenger enn før «The Dark Knigt Rises» i det hele tatt var tenkt på.

Bane dukket for første gang opp i tegneserien Batman, i nummeret Vengeance of Bane #1 i januar 1993.

Figuren Bane ble også filmatisert i 1997 i Batman og Robin, og spilt av Michael Reid MacKay. I «The Dark Knight Rises» er Bane igjen hovedskurk, og blir spilt av britiske Tom Hardy.

The Dark Knight Rises har premiere på norske kinoer 25. juli.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.