Hopp til innhold

Klart for kvinnebølge i norsk film

Etter at kun to kvinnelige skuespillere ble nominert under Amandapris-utdelingen er det nå duket for et rush av kvinnelige hovedroller i norsk film.

Ingrid Bolsø Berdal i filmen «Flukt»

Ingrid Bolsø Berdal, som har en av hovedrollene i actionfilmen «Flukt», er strålende fornøyd med at det nå kommer flere store, kvinnelige hovedroller i norsk film.

Foto: Fantefilm Fiksjon AS

Under årets Amanda-utdeling ble det tydelig for de fleste at antallet bærende, kvinnelige hovedroller i norsk film nådde et lavmål i 2011.

Juryen satte fokus på dette ved å kun nominere to personer i kategorien beste kvinnelige hovedrolle – mens herreklassen hadde fire.

Men nå kan det se ut som at filmbransjen selv er i ferd med å ta grep.

Utover høsten og våren kommer norske spillefilmer med store kvinnelige hovedroller som perler på en snor.

Kvinnebølgen ser slik ut:

  • «Som du ser meg». Drama som mønstrer ikke mindre enn åtte kvinnelige hovedroller, deriblant Henriette Steenstrup, Ane Dahl Torp, Laila Goody og Andrine Sæther. Premiere 14. september.
  • «Flukt». Spenningsfilm lagt til Norge på 1300-tallet. Isabel Andreasen og Ingrid Bolsø Berdal har bærende roller. Premiere 28. september
  • «Skvis». Ungdomsfilm med Julie Nordhuus og Elise Strømberg Mærlie i hovedrollene. Premiere 5. oktober.
  • «Uskyld». Drama med Maria Bonnevie i hovedrollen. Premiere 2. november.
  • «Dunderland». Grøsser, inspirert av sanne historier, med handlingen lagt til Dunderlandsdalen. Hovedrolle: Miriam Prestøy Lie. Premiere i november.
  • «Reisen til Julestjernen». Nyinnspilling av den gamle klassikeren, med Vilde Zeiner i hovedrollen. Premiere: 9. november.
  • «Victoria». Storfilm basert på Hamsuns roman, regissert av Torun Lian. Hovedrolle: Iben Akerlie. Premiere: 1. mars.

I tillegg ble det i år gitt produksjonsstøtte til seks filmprosjekter, hvorav fem har store kvinnelige hovedroller.

Miriam Prestøy Lie i filmen «Dunderland»

Miriam Prestøy Lie har hovedrollen i grøsseren «Dunderland», med handlingen lagt til den avsidesliggende Dunderlandsdalen i Nordland.

Foto: Anders Nybø/Euforia Film

– Tendens til skjev kjønnsfordeling

Skuespiller Ingrid Bolsø Berdal var blant dem som var overrasket da kun to kvinnelige skuespillere ble nominert under Amandaprisen.

– Jeg vil si at det er svært spesielt at det kun er to kvinner som er nominert, og jeg skulle selvsagt ønske at det var flere store kvinnelige roller i året som gikk, sa hun til TV 2.

Men Berdal, som har en av hovedrollene i den snart kinoaktuelle spenningsfilmen «Flukt», er fornøyd med at tendensen nå ser ut til å snu seg.

– Det er veldig positivt at det kommer flere historier med kvinnelige hovedroller. De utgjør jo tross alt halvparten av verdens befolkning, og det er mange gode historier som er verdt å fortelle publikum. Det er flest menn i bransje, og da er det en tendens til at kjønnsfordelingen blir skjev, fordi man skriver om det man selv relaterer seg til, sier hun til NRK.no.

Hun tror ikke at politikken rundt filmstøtte er endret slik at pengene nå i større grad går til filmer med kvinner i hovedrollene, men at det fortsatt er de beste prosjektene som får støtte.

– Kan flere kvinnelige hovedroller gi økt billettsalg på kinoene?

– Det er ingen tvil om at kvinner kan selge film, det har vi sett i kassasuksesser som «Bridesmaids» og «Mama Mia», sier hun.

Ane Dahl Torp i "Som du ser meg"

Ane Dahl Torp er en av mange kvinnelige skuespillere som vi får se i filmen «Som du ser meg». Filmen skildrer tre historier om kvinner som havner i situasjoner der den daglige balansen forrykkes..

Foto: Norsk Filmdistribusjon / Motlys

Mer oppmerksomme

Ivar Køhn

Avdelingsdirektør Ivar Køhn ved Norsk Filminstitutt tror at aktørene i filmbransjen er mer bevisst.

Foto: Ida Meyn / Norsk filminstitutt

Avdelingsdirektør Ivar Køhn ved Norsk Filminstitutt avviser at økning i antall kvinneroller skyldes kvotering, men innrømmer at de nok har hatt temaet i bakhodet når de fordeler filmstøtte

– Samtidig har produsenter og filmskapere blitt mer oppmerksom på skjevfordelingen den siste tiden, sier Køhn.

Han sier også at enkelte av de kommende filmene har kvinnelige hovedroller selv om de finansieres andre steder enn hos Norsk Filminstitutt. Dermed er det ikke slik at man skriver inn kvinnelige hovedroller i filmene for å få støtte, mener han.

Køhn sier at det viktigste for dem er å nå minst 40 prosent kvinner innenfor regi, manus og produsent – et mål som ble satt i Stortinget for fem år siden. Kulturminister Anniken Huitfeldt (Ap) har tatt til orde for å bruke kjønnskvotering som politisk virkemiddel for å nå dette målet.

For andelen kvinnelige regissører er fortsatt for lav. Fem av høstens 14 kinofilmer har kvinnelig regissør, hvorav to av dem er dokumentarfilmer.

– Det målet har vi ikke oppnådd, selv om vi har forsøkt mange forskjellige virkemidler. Det kommer inn få søknader fra kvinnelige regissører. En av årsakene til dette kan være at mange kvinnelige regissører også har skrevet manus selv, og da tar produksjonen lengre tid. Dette er et tema vi skal se nærmere på, sier Køhn.

Han sier at bransjen selv har et ønske om å ta i bruk andre virkemidler enn kvotering. Han mener at skjevhetene vil rettes opp på best måte ved å unngå kvotering, men at det nok vil ta litt lengre tid før 40-prosentsmålet er nådd.

For få kvinnelige regissører

Anniken Huitfeldt

Kulturminister Anniken Huitfeldt er fornøyd med flere kvinnelige hovedroller, men mener at det også må flere kvinnelige regissører på plass.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Kulturminister Anniken Huitfeldt sier til NRK.no at hun er fornøyd med tendensen

– Da jeg var til stede på årets Amandaprisutdeling, var beskjeden fra filmmiljøet klart: Flere filmer om og av kvinner. Heldigvis er det en positiv tendens denne høsten til at det kommer flere filmer med kvinnelige hovedroller. Det samme gjelder filmene som kommer i 2013.

Hun bekrefter at hun er for kjønnskvotering, og mener at den største utfordringen i dag å få flere søknader fra kvinnelige regissører.

– Problemet er at det fortsatt er for få kvinnelige regissører. Vi ser at det er lite tilfang av kvinnelige regissører, og at det er vanskelig å rekruttere nok kvinner, sier hun.

Hun sier at vi allerede ser vi at flere kvinnelige filmskapere har fått støtte her, og at det er positivt.

– Hvis ikke dette får opp kvinneandelen, kan det være aktuelt å innføre kvotering når det gjelder forhåndsstøtte. Etterhåndsstøtten derimot, kan ikke reguleres på denne måten, sier Huitfeldt.

Iben Akerlie i filmen «Victoria»

Iben Akerlie har hovedrollen i Torun Lians filmatisering av Hamsuns «Victoria», som har premiere på nyåret.

Foto: Svein Krøvel/ Filmkameratene AS

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka