I et rykende ferskt prosjekt fra Sverige har glassprodusenten Kosta Boda basert en auksjon med kunstverk for til sammen 210.000 kroner på følelser.
Slik fungerer det:
- De besøkende kundene kunne by på tre forskjellige kunstverk som frem til selve aksjonen forble hemmelige.
- Deltakerne visste ikke hvor mye hvert kunstverk kostet, men at de tre kunstverkene hadde en verdi av 210.000 kroner.
- De ble utstyrt med GSR-sensorer og pulsmåler. Følelsene deres for de forskjellige kunstverkene ble målt ved hjelp av sensorene.
- Den som følte sterkest vant.
Se videoen over for å se hvordan auksjonen gikk.
Vinneren: – Jeg kan ikke tro det
Vinneren av det mest verdifulle kunstverket kunne ikke tro at hun vant.
– Jeg kan ikke tro det. Dette føles så bra. Jeg synes det kunstverket jeg vant var helt klart finest. Det er så fantastisk, sier Liv Eklund Swartz i en pressemelding fra Kosta Boda.
Over 300 deltakere møtte opp for å delta i auksjonen, som ble holdt i Stockholm 18. juni. Auksjonen var den første av sitt slag i verden.
Markedsdirektør i Kosta Boda, Jenny Sundquist, synes det er fantastisk å kunne gi bort kunst til dem som virkelig vil ha den.
– Det er en god følelse å vite at våre unike verker nå er eid av personen som virkelig hadde sterke følelser om kunstverkene, sier Sundquist.