Hopp til innhold

Kjærlighet og lengsel på Island

Tragisk kjærlighetsroman tok Island med storm. Etter finanskrisen er det igjen rom for historier fra bondekulturen.

Bergsveinn Birgisson

Bergsveinn Birgisson er født og oppvokst på Island, men har bodd i Norge i flere år. Han ble nominert til Nordisk råds litteraturpris for boka «Svar på brev frå Helga».

Foto: Seppo Samuli/Norden.org

I en tid der den selvbiografiske skjønnlitteraturen florerer, og bøkene blir lengre og lengre, går den islandske forfatteren Bergsveinn Birgisson motsatt vei. På 100 små sider kryper han inn under huden på sauebonden Bjarne og skildrer hans liv på Island tidlig på 1900-tallet. Det måtte en finanskrise til for at islendingene igjen skulle få sans for landets kulturelle arv, sier Birgisson:

Tilbake til naturen

– Det fantes en pengekultur på Island ved starten av 2000-tallet som la alt øde. Man klarte ikke skape noen verdier – verken kulturelle eller materielle, og i vakuumet som oppstod da denne pengekulturen brøt sammen, begynte islendingene å spørre seg om de virkelig hadde en kultur. Da kom det en dreining tilbake til røttene. Så islendingene tok godt i mot romanen! Det er et styrketegn at folk tåler selvkritikk; jeg kritiserer bylivet i Reykjavik, og så er det nettopp folk i Reykjavik som først og fremst har kjøpt boken.

Om den lille romanen Svar på brev frå Helga karakteriserer byen og det moderne livet i krasse ordelag, så har islendingene trykket boken til sitt bryst. Den er blitt en bestselger, ble nominert til Nordisk Råds litteraturpris, har vært satt opp som teater og skal nå bli film.

Transformasjon

Svar på brev frå Helga

Forfatteren bor i Bergen, der han for fire år siden disputerte med doktoravhandlingen «Inn i skaldens sinn. Kognitive, estetiske og historiske skatter i den norrøne skaldediktingen». Og selvfølgelig er den muntlige fortellertradisjonen fra Island holdt i hevd i romanen hans:

– Dette tar jeg fra erfaringer jeg har hatt med eldre folk, blant andre mine egne besteforeldre. De kunne sin historie og sine sagaer, det var som en del av nervesystemet deres. Hvis vi snakker om Svar på brev frå Helga som en bok som går inn i en genre av bonderomaner, så ville jeg prøve å lage en annerledes roman, jeg ville ikke ha pipe og hatt og se det hele utenfra, men være bonden, gå inn i ham. Dermed måtte jeg lære meg hans språk , hans metaforikk og hans interesser. Det ble et forskningsstudium, og det var dét som tok tid; boken inneholder ikke så mange ord, men den var sikkert ti år i emning.

Den store kjærligheten

I Svar på brev frå Helga – en tittel som på Islandsk også kan bety «Svar på hellige brev» – lar Birgisson den gamle Bjarne, som nærmer seg de 90, se tilbake på livet sitt og den altoppslukende kjærligheten til Helga. De var gift på hver sin side, men hadde et forhold som ble brutt da hun ble gravid og ville flytte med Bjarne til byen. Han valgte bort kjærligheten, til fordel for gården og sauene.

– Yngre lesere på Island kan ikke forstå ham. De synes han er en drittsekk som ikke går etter kjærligheten. Eldre folk derimot sympatiserer mer med ham; det er jo et valg mellom kvinnen, kjærligheten og byen på den ene siden og gården og sauene på den andre. Bjarne får et umulig valg og blir en tragisk helt. Når han skriver dette brevet mot slutten av livet, er han ikke helt forsont med seg selv. Han har i alle fall utviklet en evne til å plage seg for de valgene han har tatt. Det er kanskje en felles erfaring mange mennesker vil kjenne igjen? sier Bergsveinn Birgisson.

Muntlig fortellertradisjon

Men det er også stor komikk i islendingens roman:

– En tragisk kjærlighetshistorie blir for tung hvis ikke du har de nødvendige, kanskje litt selvironiske historiene med. Jeg har brukt muntlige fortellinger og anektoder som en slags leire; jeg har eltet sammen hendelser fra min families historie med gamle fortellinger og sagn. Målet mitt er å gi en form for respekt til den kulturen jeg vokste opp med.

- Den islandske bondekulturen var jo en kultur som hadde alt; kanskje ikke flott arkitektur og store slott, men alt det eksistensielle man behøver for å leve. Skal man vende ryggen til den kulturen, så har man vendt ryggen til sin historie. Hvis du i det hele tatt skal tenke på Island, så må du tenke som en bonde og fiskermann, og det er det jeg har gjort i denne lille romanen, sier Bergsveinn Birgisson.

Hør intervjuet med Bergsveinn Birgisson her:

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka