Hopp til innhold

Frode Thingnæs 70

Som jazztrombonist vet jeg ikke hvem som skulle ha gjort ham rangen stridig de siste 50 årene. Han startet med å vinne første solistpris i jazz-NM i 1959...

Frode Thingnæs
Foto: Oslo Jazzforum

I forbindelse med en konsert i fjor så jeg Frode Thingnæs omtalt som: ”Mannen som er mest kjent som komponisten av musikken til Flåklypa Grand Prix”. Det er meget mulig, og at han står bak denne musikken forundrer meg ikke en tøddel, men det er mange andre sider ved Frode Thingnæs som også vil huskes. For mannen som denne uka runder 70 år har lagt bak seg et mangfoldig liv til glede for oss alle.

Korps og storband

Jeg ville ha trodd at han blant annet personifiseres med Kampen Janitsjar, både blant fotballinteresserte og janitsjarfrelste. Dessuten har han mange fans land og strand rundt. Amatørmusikere i korps og storband som han har instruert og dirigert, og som han har komponert og arrangert musikk for. Og han må være god, for jeg har aldri hørt annet enn overstrømmende tilbakemeldinger.

Buddy og Spellemann

Når vi nå markerer hans 70-årsdag må det være lov til å minne om at Frode Thingnæs også er en fremstående jazzmusiker. Som jazztrombonist vet jeg ikke hvem som skulle ha gjort ham rangen stridig de siste 50 årene. Han startet med å vinne første solistpris i jazz-NM i 1959. Senere har han fått norsk jazz fremste utmerkelse, Buddy-statuetten (1970), han har vunnet Spellemannsprisen i jazzklassen, han har mottatt kongens gull for sine 30 år i Kampen Janitsjar, og han er æresborger av New Orleans.

Funky svingende

Selv har jeg alltid vært begeistret for mange av Frode Thingnæs komposisjoner, de er så funky svingende at de klistrer seg til hjernebarken. Og arrangementer som er så utrolig feite at de burde sjekkes av Mattilsynet. Han platedebuterte allerede i 1963, på vår første jazz-LP, Metropol Jazz. Senere har han gitt ut fem album med sin kvintett, som fortsatt er aktiv. I kveld markerer jeg Frode Thingnæs med å spille Phonebone fra debuten i 1963, Soapy Crow fra Nightsounds i 1978 og tittelsporet fra hans foreløpig siste plate, Watch What Happens (1994).

Frode Thingnæs kvintett 1978

Spillelista for midnattstimen lørdag:

• Ahmad Jamal – Perfidia (In Search of Momentum) 2002
• Frode Thingnæs – Phonebone (Turning Pages, Jazz i Norge 1960-1970) 1963
• Frode Thingnæs – Soapy Crow (Nightsounds) 1978
• Frode Thingnæs – Watch What Happens (Watch What Happens) 1994
• Charles Mingus – Take the A Train (Mingus Revisited) 1960 – forrige ukes lytterkonkurranse
• Barbara Hendricks & Monty Alexander – Take the A Train (Tribute to Duke Ellington) 1995 Live
• The Swingle Singers - ?? – en sviske fra klassisk musikk, men hvem er komponisten bak?
• Ira Sullivan & Roland Kirk – Soul Station (Introducing Roland Kirk) 1960
• Dave Frishberg – Dear Bix (Lookin’ Good) 1977
• Earl Hines – Second Balcony Jump (The Ultimate Jazz Archive) 1942
• Benny Goodman – After You’ve Gone (With Joe Venuti/Eddie Lang All Stars) 1932
• Jens Wendelboe & His New York Big Band – Flumpy (Letter From New York) 1985
• Ruby Braff & Coleman Hawkins – You’re Lucky to Me (Braff!) 1956

Ukas lenke er, etter et lyttertips, et ungarsk søskenpar på violin med storband i Four Brothers Ungarsk felejazz mwed storband

Jan Ditlev Hansen
Foto: Yngve Olsen Sæbbe / Margbok

God helg fra Jan Ditlev

  • RUNDT MIDNATT
  • P2 lørdag kl. 23.03
  • NRK Jazz også søndag kl. 23.03 og onsdag kl. 9.03, 15.03 og 21.03

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB