Det vil si, helt alene tar ikke Almedal æren for den vakre og melankolske låten, som garantert vil få deg til å nynne med i begynnelsen av alle Himmelblå-episodene. Hun skrev nemlig sangen sammen med ektemann Nicholas Sillitoe, som er film- og TV-komponist.
Fra Velvet Belly til solokarriere
Almedal sang tidligere i det norske bandet Velvet Belly, men har de senere årene fokusert på sin egen solokarriere. ”Blue Sky Blue” beskriver hun som resultatet av noe helt annet enn det hun vanligvis gjør, som sanger og låtskriver.
- Det er utrolig spennende å skrive en tittellåt, og lage musikk til film generelt. Det er en annen prosess enn å skrive egne låter, sier Anne Marie.
- Hvordan jobber du?
- Det første jeg gjør er å sette meg inn i historien og det som måtte foreligge av tematikk. Deretter prøver jeg å gripe fatt i, og notere alle idéer som kommer fortløpende. Tankene får flyte fritt en stund rundt assosiasjonene grunnmaterialet gir meg. Når jeg har en del sentrale tekstlinjer klare, jobber jeg parallelt på piano med melodi og tekst. Også denne gangen jobbet jeg ut den ferdige låten sammen med Nicholas. Vi finpusser og repeterer til alt henger sammen og låten er akkurat slik den skal være. Det er en flott prosess!
Om å ønske seg til et annet sted
- Hvordan vil du karakterisere resultatet, altså ”Blue Sky Blue”?
- Sangen handler om å ønske seg til et annet sted, og det å tørre å ta sjansen. Vi ville gjøre lydbildet vakkert, lyst og en smule drømmende. Jeg er veldig glad i fiolinen som er med og bærer hovedtemaet. Den gir et optimistisk løft, og det er veldig riktig og fint fordi Himmelblå handler mye om å prøve lykken et annet sted, og hoppe i det. Jeg synes temaet passer perfekt til stemningene I Himmelblå, og både til omgivelsene og menneskene.
Både Anne Marie og Nicholas lyttet til en god del låter og musikalske referanser da de jobbet med Himmelblå.
- Det er viktig å hente inspirasjon og idéer underveis, noe vi gjør i enhver skriveprosess Jeg hadde nettopp gjort ferdig albumet “The Siren And The Sage”, og tok nok med en del av klangbildet jeg brukte i min egen plateproduksjon inn i Himmelblå. Allikevel tror jeg de sterkeste referansene denne gangen var tittelen, historien og bildene NRK sendte oss på mail til å begynne med. Vi brukte dette gjennomgående. Det er også et resultat av at idéen til serien var såpass solid og inspirerende at det var enkelt å jobbe med, sier Anne Marie.
HØR