Hopp til innhold

Hanna Paulsberg Concept - Song for Josia

Et levende vitnesbyrd om Jazzlinja i Trondheims betydning som miljø- og kontaktskaper.

Hanna Paulsberg
Foto: Erling Wicklund / NRK

CD-anm Hanna Paulsberg Concept - Song for Josia

Jazzens verden er både liten, svær og rar. Når den 25-årige oslosaksofonisten Hanna Paulsberg allerede nå lanserer sin CD nr 2 etter suksessdebuten for et drøyt år siden, skjer det med hilsen til en av hennes musikervenner på Madagaskar - hvor hun for øvrig nettopp har presentert sin musikk live på Madajazzkar-festivalen.

Gjennom jazzhistorien

Plateomslagets ikke mindre enn tre elefantportretter tar oss også til Afrika, og musikalsk er jazzlinjeutdannede Hanna Paulsberg en kosmopolitt som trives på langs og tvers av jazzhistorien – en historie hun åpenbart kjenner godt. Her er klanglige stemningsreferanser til Coltrane og Rollins, Garbarek og Getz, og det sier ikke lite om hennes saksofonistiske ferdigheter.

Varmt og ekstatisk

Hanna låter klokkereint og gjennomkontrollert i alle registre med en uvanlig varme i dybden og ekstatisk intensitet i høyden, og hun kombinerer sprudlende energi med dyp indre rytmisk ro som er sjelden vare hos musikere av hennes generasjon.

Hanna Paulsberg Concept på Kampenjazz
Foto: Erling Wicklund / NRK

Samspillet

Emosjonelt uttrykker hun både glede og tenksomhet, og improvisasjonene har en lyttende framdrift med plass for både initiativ og respons i forhold til medspillerne. Den svenske pianist Oscar Grönberg, bassist Trygve Waldemar Fiske fra Nordmøre og trommis Hans Hulbækmo fra Tolga er alle Hanna Paulsbergs jevnaldrende studiekamerater og et levende vitnesbyrd om jazzlinja i Trondheims betydning som miljø- og kontaktskaper.

Kvartettbesetningen utnyttes ellers smart og variert, og Hannas sju selvkomponerte låter har til dels forklarende titler som guider oss inn i musikken – enten det dreier seg om den frygiske tonaliteten i Frygia, eller den tungt rullende polyrytmikken i Elephant mist.

Utfordringer

Denne uka står altså Norge for tur, med plateslipp-konserter i Oslo, Trondheim, Hamar, Kongsberg, Gjøvik, Hadeland og Moss. Etter å ha overvært Kampenjazz-konserten i Oslo søndag konstaterer jeg at liveopplevelsen ikke nødvendigvis gjenspeiler platas velbalanserte mix – det krever selvsagt erfaring å møte jazzklubbnorges mangfoldige og problematiske akustikkutfordringer, spille med rommet og ikke mot det og forstå når less is more. Men Hanna Paulsberg Concept er jo bare så vidt i gang…

  • Song for Josia
    Foto: Heida Karine Johannesdottir Mobeck / Øra fonogram
    Song for Josia
  • Hanna Paulsberg Concept:
  • Hanna Paulsberg, tenorsax
  • Oscar Grönberg, piano
  • Trygve Waldemar Fiske, bass
  • Hans Hulbækmo, trommer
  • Øra Fonogram OF058

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska