Hopp til innhold

Gerhard Aspheim - den siste entusiast

Når Gerhard Aspheim mente at noe ikke fungerte, tro han til.

Gerhard Aspheim 27.9.1930-21.11.2009
Foto: Karl Braanaas, Budstikka

Entusiasten

Hans karakteristiske skuldertrekninger var signalet på at noe måtte gjøres!
Gerhard Aspheim var norsk tradjazzhistorie. Sommeren 1949 var han i sitt nittende år bitt av New Orleans-basillen og dro til Paris for å høre Claude Luter, Sidney Bechet og andre tradjazzkjemper. Hjemme spredte han budskapet, frelst og entusiastisk som bare Gerhard kunne være, og det året ble det skapt tre tradjazzband i Oslo-området. Gerhard ble trombonist i «Dixie Serenaders» på Stabekk, sannsynligvis det beste av dem.

Chief'en


Unge menn ble forstyrret av studier og militærtjenester, og Dixie Serenaders ble oppløst i 1952. Da var også de to andre tradjazzgruppene oppløst, og et elitelag ble samlet av gjenværende musikere: The Big Chief Jazzband. På 1950-tallet hadde Big Chief en suksess som kunne sammenliknes med ettertidens popband; det var tusener av huijende tenåringer på konsertene. Bandet spilte inn åtte plater på 1950-tallet – den gang et sensasjonelt antall. De turnerte flere ganger i Tyskland og var i 1960 det første norske band på den internasjonale jazzfestivalen i Antibes.

Gerhard Aspheim 27.9.1930-21.11.2009

Gerhard Aspheim 27.9.1930-21.11.2009

Foto: Karl Braanaas, Budstikka

Leder og drivkraft


Store Gerhard var eldstemann og ble en naturlig ledertype – mange trodde han var selve «Big Chief». Han ble den selvskrevne formann i The Big Chief Jazz Club i kjelleren til Majorstuhuset (1953-65), hans foredrag om jazzens historie (som gjerne endte i 1930) ble legendariske. Han og klubben sto bak de årlige NM for amatørjazzband (1954-64), tidsskriftet «Jazz Society» (1957-59), Kunstnerkroa (1957-60) og det berømte Metropol Jazz Center i Akersgata (1960-65). Dertil hadde han flere verv i Norsk Jazzforbund i de fem første årene etter at det ble stiftet (1953).

Aspheims Oldtimers

Gerhard Aspheim ble i Big Chief Jazzband i 26 år og startet deretter sitt eget «Aspheim Oldtimers» i 1979, et band som har vært aktivt i tretti år, spilt inn seks CD-plater og gledet mangt et tradjazzpublikum på klubber og festivaler. I en alder av 55 år begynte han å «ta timer» på instrumentet sitt – entusiasten mente han hadde mye å lære. Og han ble formann i Jazzklubben på Stortorvets Gjæstgiveri – han hadde så mye å gi.

Kajakk og trombone

Samtidig kunne man se ham hver dag syklende fra Jar til butikken i Storgata, han løp Birkebeineren og deltok i Oslo Triathlon, var oppmann for ishockeylaget på Jar og aktiv i Oslo Kajakklubb – og holdt foredrag om jazz for alle som ville høre på. I 2004 mottok han Ella-prisen, Oslo Jazzfestivals utmerkelse for dyktige entusiaster.

Aspheims pianosenter

I familiebedriften Aspheims flygel- og pianosenter var Gerhard på plass det meste av sitt liv. På butikkens 85-årsjubileum forrige tirsdag spilte han med bandet sitt – bare fire dager før han sa farvel til et rikt og aktivt liv, 79 år gammel.


Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska