Hopp til innhold

Fra søppelfylling til Oslo Konserthus

– Nå kan jeg dø i fred, sier en bestemor på søppelfyllingen. Hun meldte barnebarnet inn i «Orkesteret for resirkulerte instrumenter». Søndag spiller de i Oslo.

Orkesteret for resirkulerte instrumenter

Både barna og instrumentene kommer fra søppelfyllingen Cateura i Paraguays hovedstad Asunción. NRK traff dem der i januar

Det er Ultimafestivalen som har invitert dem til Norge. Vi traff ungdommene på Oslo Konserthus, der de øver sammen med Barratt Dues juniorensemble.

– Jeg hadde aldri forestilt meg at jeg skulle spille på en fiolin av søppel, og reise verden rundt med den, sier Nathalia Dominguez til NRK.

Instrumentet hennes er laget av en gammel stekeplate, en gaffel, linjal og en tom malingsboks.

– Og så har jeg teipet rundt kanten så jeg ikke får sår på halsen når jeg spiller, forteller den unge fiolinisten.

For Nathalia Dominguez har livet blitt snudd på hodet etter at hun ble med i «Orkesteret for resirkulerte instrumenter».

Hjertebarn

Favio Chavez

Dirigent Favio Chavez stemmer et av instrumentene.

Foto: JORGE ADORNO / Reuters

Orkesteret er dirigent Favio Chavez hjertebarn. Han så muligheter i barna som vokser opp på den enorme fyllingen Cateura i Paraguays hovedstad Asunción.

Det er også et av Sør-Amerikas aller fattigste slumstrøk.

– Ungdommene har vokst opp her. I et miljø med mye narkotika, alkohol, rusproblemer, vold og barnearbeid. Det er ikke akkurat et miljø som stimulerer, sier Chavez.

Etter at de ble med i orkesteret har de ikke bare forandret sitt eget liv, men også familiene og lokalsamfunnet.

– Det har gitt dem mulighet til å lære seg solidaritet og ansvar. Orkesteret lærer de unge andre verdier enn de ville ha lært på søppelfyllingen, og det holder dem unna rus og vold, forteller orkesterlederen.

Vi har sett rusavhengige foreldre som har latt være å ruse seg for å kunne være til stede på barnas konserter. Noen av dem har også blitt så inspirerte av barna sine at de har tatt opp igjen sin egen skolegang.

Orkesterleder og dirigent Favio Chavez

Gafler, lokk og mynter

Et galvanisert rør blir et blåseinstrument. Et oljefat en bass, og små mynter og lokk blir deler av instrumenter. De ser rare ut, men låter bra.

Ved å bygge instrumenter av søppelet, har barna fått et nytt liv gjennom musikken. 13 år gamle Ada Maribel Rios Bordados spiller fiolin.

– Folk tror det ikke før de får sett nøyere på instrumentet. Da ser de at det er laget av skrot, sier hun og peker på en ganske alminnelig gaffel.

Nicolas Gomez

Instrumentmaker Nicolas Gomez samler inn søppel som kan bli til instrumenter.

Foto: JORGE ADORNO / Reuters

Bestemoren meldte henne inn, og orkesteret har forandret livet.

– Jeg trodde aldri jeg skulle komme utenfor søppelfyllingen. Nå har jeg vært i Brasil, Panama og Colombia, sa Ada Maribel til NRK i januar.

Besøket på Ultima er et tidlig skritt mot målet om en internasjonal turné.

Blir dokumentarfilm

Historien om det spesielle orkestret har vakt oppsikt. Et amerikansk filmteam følger dem gjennom instrumentbygging, innsamling av midler, og reisen til Ultima og Oslo.

Dokumentarfilmen «Landfill Harmonic» er snart ferdig, og setter søkelys på temaer som fattigdom, forurensning og samtidens overflodssamfunn – og nødvendigheten av musikk under alle forhold.

Forfilmen har blitt en YouTube-hit og er sett av over en million.
Du kan se den her:

Innholdet som lå her kan ikke vises.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB