Tusenvis av nordmenn betalte forrige lørdag for å se mesterligafinalen på internett via Viasats nett-tjeneste Viaplay.
Thomas Nortvedt er fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet.
Foto: cf-wesenberg/kolonihaven.noØystein Hygen Christensen er informasjonsansvarlig i Viasat.
Foto: VIASATEirik Solheim er teknologirådgiver i NRK.
Foto: Svein Aronsen / NRKTidligere Viaplay-kunde Kai Lund.
Foto: NRKMen flere ble avspist med dårlige bilder og ingen lyd. En av dem var Kai Lund.
– Det var ikke verdt hundre kroner, for å si det sånn. Når man kjøper et produkt, skal det være hundre prosent, sier han.
Nå erkjenner Forbrukerrådet at lovgivningen rundt forbrukerens rettigheter om kjøp av nett-tv-tjenester ikke er klart nok.
– Vi jobber for å få bedre rettigheter på digitale områder til forbrukere i Norge og Europa. Har kunden betalt, har han krav på å få en produkt eller en tjeneste igjen, sier Thomas Nortvedt, fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet.
LES OGSÅ: Forbrukerrådet om digitale rettigheter
Viasat er lei for problemene som oppsto under mesterligafinalen, og lover at kundene som opplevde problemene får pengene tilbake.
– De som ikke fikk sett kampen får kompensasjon, bekrefter Øystein Hygen Christensen, informasjonsansvarlig i Viasat.
– Ikke bare Viasat
Det tilbys stadig flere sportsbegivenheter og andre direktesendinger på internett mot betaling, men videonettstedene lover ofte mer enn de kan holde.
– Teknologien er veldig ny. Da blir det prøving og feiling til å begynne med. Det er ikke bare Viasat som har problemer med å levere høykvalitetsvideo til veldig mange mennesker, sier Eirik Solheim, teknologirådgiver i NRK.
Viasat får lørdag en ny sjanse til å vise kundene at Viaplay duger, da selskapet har rettigheter til nettvisning av EM-kvalifiseringskampen mellom Portugal og Norge.
Men Kai Lund tar ikke sjansen på å se denne på nett.
– Da tar jeg turen til nærmeste pub, sier den tidligere Viaplay-kunden.