Hopp til innhold

Fascinert av Goethes tekster

- Hver gang jeg synger disse tekstene, må jeg gå inn i dem på nytt, sier sopranen Isa Gericke om Goethes kvinnelige romanskikkelse «Mignon». Teksten har inspirert komponister i mer enn 200 år. Se Gerickes tolkning.

Isa Katharina Gericke

Isa Katharina Gericke er vokst opp med Goethes bøker.

Foto: Morten Krogvold

Se og hør konserten med Isa Gericke i Nett-TV.

Johann Wolfgang von Goethes berømte roman «Willhelm Meisters læreår».har inspirert komponister i mer enn 200 år, siden boken ble utgitt i 1796. Isa Gericke har selv vokst opp med Goethes tekster.

- Jeg har tysk far, så det var barnelærdom å lese Goethe, sier Isa Gericke til KORK.

Om menneskers modning

Boken regnes som en av tysk litteraturs mest innflytelsesrike, såkalte dannelsesromaner, eller Lieder-sjangeren, hvor hovepersonens livsløp, prøvelser og modning er sentralt.

Det handler om en ung mann som går sin ferd gjennom verden, fra ungdom til voksen, på jakt etter identitet og kjærlighet. Tenåringen Mignon er en bifigur i boken, men har likevel kommet til å spille en stor rolle.

Isa Gericke og Jan Fredrik Heyerdahl

Isa Gericke og KORKs Jan Fredrik Heyerdahl med Goethes bok 'Wilhelm Meisters læreår'.

Foto: Bill Roger Gystad / NRK

Mange komponister er blitt revet med av Goethes dannelsesromaner, og særlig figuren Mignon. Når det gjelder Schuberts komposisjoner, er hele 82 av 700 sanger inspirert av Goethe, sier Jan Fredrik Heyerdahl i KORK.

- Musikkhistoriens første ”ordentlige” Lied ble skapt i 1814 av Schubert med «Gretchen am Spinnrade » (Hentet fra «Faust», hvor Schubert gjør det revolusjonerende å bruke pianoet som en aktiv deltager for å beskrive teksten. Det rullende piano-kompet illustrerer rokken og Gretchens urolige følelser. I Erlkönig banker man høyrehånden som et maskingevær, noe som er beryktet for de stakkars pianistene, for å illustrere det farens ville ritt gjennom skogen for å redde sitt syke barn. Schubert sendte faktisk disse to mest berømte sangene til Goethe – som ikke likte dem. Han syntes det var for komplisert og sto i veien for hans geniale dikt. Han likte mer sånn enkelt ompa-komp, sier Heyerdahl.

Han tror hele dannelseselementet ligger i bakgrunnen.

- Genren var vel ikke svært levende på slutten av 1800-tallet. De er stort sett blitt grepet av bi-personene og det tragisk-romantiske skjæret hos Mignon og hos den like mystiske Harpespilleren.

I historien viser det seg at Mignon er et resultat av et incestuøst forhold mellom Harpespilleren og det han ikke visste var hans søster.

Mignon

Goethes kjente kvinne-skikkelse Mignon figurerer på mange postkort - som en mystisk og vakker pike.

Foto: Ill: F. A. Ackermann

- Wilhelm selv har ingen sanger, og der ligger vel noe av forklaringen. Komponistene fikk sangene rett opp i hendene. For enkelte av komponistene var det sikkert ganske romantiske svermerier i disse tingene, litt sammenlignbart med postkort-fremstillingene.

Som «Haugtussa»

- Vi kan sammenligne henne med vår «Haugtussa», som er den litt mystiske jenta som har noen synske gaver også. Hun går litt for seg selv og er litt spesiell, sier Isa Gericke.

De sangene som Isa skal synge skildrer hennes syn på livet og kjærligheten, og ikke minst hennes første gryende kjærlighet som samtidig blir så alvorlig.

- Det er utrolig flotte tekster. Hver gang jeg fremfører disse Mignon-tekstene, må jeg gå inn i dem på nytt, for det er ikke noe jeg tar lett på, sier hun.

Kulturstrøm

  • ABBA-Benny lagar jinglar til svensk P2

    ABBA-veteranen Benny Andersson har komponert lydlogoar til den svenske radiokanalen P2, melder Sveriges Radio.

    – Eg har laga 37 forskjellige forslag for å sjå om hansken passa, seier komponisten og musikaren til kanalen.

    Jinglane er spelt inn saman med Sveriges Radios Symfoniorkester, og Andersson er sjølv med på piano.

    Dei nye lydsnuttane blei tekne i bruk måndag.

    Benny Andersson
    Foto: Alberto Pezzali / AP
  • Nye rekordar for Swift

    Aldri før har eit album blitt strøyma så mykje på ei veke som Taylor Swifts «The Tortured Poets Department». Utgjevinga gjekk rett til topps på Billboard-lista.

    Musikkmagasinet sjølv omtaler det som «ein historisk debut på nummer 1».

    Albumet med 16 låtar blei gitt ut 19. april. To timar seinare overraska Swift fansen ved å sleppe 15 låtar til, og kunngjorde at det var eit dobbeltalbum.

    I veka fram til og med 25. april blei det selt 2,61 millionar såkalla albumekvivalentar. Av dette var 1,91 millionar tradisjonelt albumsal, inkludert digitale nedlastingar, CD-ar, kassettar og heile 859.000 vinylplater.

    Dette er det høgaste talet vinylkopiar av eit album som er selt på ei veke i moderne tid, opplyste Billboard.

    (NTB)

    Taylor Swift