Tekst og foto Nina Skurtveit
Ny plassering
Hurtigruteskipet Trollfjord går for det meste i rute mellom Bergen og Kirkenes, altså i det samme farvann som Harald Jarl, skipet bildene i utgangspunktet var laget for i 1958. Og det er både nordnorsk lynne, historie og karakter kunstneren Kaare Espolin Johnson (1907 - 94) har fått inn i de syv bildene som danner utsmykningen av salongen. Sitatene under hvert bilde er hentet fra Petter Dass' hovedverk "Nordlands Trompet".
I salongens hoveddel ser vi det store bildet av Petter Dass i båt sammen med to menn som ror. Dette flankeres av til høyre: "Tre Eylander ligger ved Havet med Lyst - Først Moschen, Wærøen og deretter Ryst" og til venstre fiskeskøyter foran Lofotveggen.
Kanskje var salongen mer intim ombord på M/S Harald Jarl, men Espolin Johnsons bilder kommer også her til sin rett.
Kunsthistoriske forbilder
I vårt program ser vi på de ulike bildene og setter dem i sammenheng med andre verk i kunsthistorien. For eksempel er det interessant å tenke på Rafaels skisser til de store gobelinene i Sixtinske kapell i Vatikanet. Den første av skissene (som nå befinner seg i Victoria and Albert Museum i London), viser den mirakuløse fiskefangsten. Plasseringen av Kristus, fiskerne og fuglene kan tilsvare Espolin Johnsons komposisjon her. Likeledes kan perspektivet og avskjæring i bildet med de to roerne i frådende hav ha forbilder hos Manet.
Thi Nordland saaledes beliggende er, Guds Lov maa forkyndes blandt Øer og Skiær, uakted ald Fare og Møye. Hovedbildet i salongen med tekst fra Petter Dass' Nordlands Trompet.
Det folkelige
Det folkelige er fremtredende ved bildene. Så er de da også beregnet på vanlige reisende og ikke på et spesielt kunstinteressert publikum. Men grovheten hos for eksempel roerne og fiskerne er også et poeng for kunstneren. De er som hentet ut fra en tøff hverdag der kampen for det daglige brød var farefull. Den knudrete virkningen er også fremkommet ved Espolin Johnsons spesielle skrapeteknikk (se lenke under). Slik kan han også få havet til virkelig å fråde. Og vi kan kjenne hvordan de furete ansiktene ville være å berøre.
To mot to
I den L-formede salongen ombord i Trollfjord, er de resterende fire bilder plassert to og to mot hverandre i den ene enden. De tre vise menn og de to guttene på vandring i måneskinnet kan sees som symbolet på Nord Norge som grenselandet, møtestedet for andre kulturer.
Snakker sammen
De to roerne og den sørgende gutten med moren beskriver naturkreftene man alltid har kjempet mot nordpå. Og savnet som også alltid har vært tilstede. Savnet etter en far som ble borte i bølgene.
Slik bildene er plassert her, kan det synes som om de snakker sammen. De to guttene trenger hverandre på vandringen slik roerne er avhengig av hverandre for å nå frem. De tre mennene og savnet er sammen om å gi en åndelig dimensjon til det hele.
Musikalsk følge
i programmet sørger Ola Bremnes for med sin versjon av Petter Dass' "Vær hilset I Nordlands bebyggende Mænd".
Sendetider
NRK P2 tirsdag 5. juli 2005 kl 2030 med reprise onsdag kl 1303 og lørdag kl 1730.
Tips for å bli bedre kjent med Kaare Espolin Johnsons kunst: Ta turen til Lofoten og Galleri Espolin i Kabelvåg!
kaare.espolin.johnson/BONO/2005