Hopp til innhold

Egypt krever Nefertiti-byste

Hemmelig notat gir Egypt ny grunn til å kreve tilbake bysten av dronning Nefertiti.

Nefertiti og Akhenaton

Relieff av dronning Nefertiti og kong Aknaton. Fra Berlin.

Foto: Nina Skurtveit

Et hemmelig notat beviser at at transporten av den egyptiske dronningen til Tyskland i 1913 var et ekte kunsttyveri.

Nefertiti ble først pakket inn og skjult i et hjørne for å unngå at egypterne skulle oppdage hvor flott hun var.

Da Nefertiti ble stilt ut i Berlin i 1923 fattet egypterne mistanke. Siden den gang har egypterne krevd bysten tilbake.

Tusket til seg

Nefertiti

Dronning Nefertiti

Foto: OLIVER LANG / AFP

Det var den tyske arkeologen Ludwig Borchardt som lurte til seg bysten og tok den med hjem.

- Arkeologen tusket til seg bysten av Nefertiti på urettmessig vis, forteller Helge Jordeim. Han er fagleder for forskingsområdet KULTRANS og bosatt i Berlin.

- Alt tyder på at han skjønte hva han hadde med en gang. Det styrker tesen om at det ikke var redelig å fremstille den som en kjedelig gipsfigur for den egyptiske inspektøren.

Krever kopi

Egyptiske myndigheter har nå krevd en kopi av brevet. Viser det seg at dokumentet er ekte, vil Egypt gjøre alt de kan for å få bysten returnert.

Egyptolog Mohammed Mahdy sier det er vanskelig å vite hvem som har eiendomsretten til Nefertiti.

- For egypterne handler det om status, ære og makt. - Nefertiti, Rosettasteinen og flere andre kulturminner er nasjonale symboler som er veldig viktige for Egypt, sier Mahdy.

- Egypt er ikke interessert i å få alt tilbake, bare det som har noe med den egyptisk identitet å gjøre. Nefertiti er en egyptisk dronning, og den må være i Egypt.

Tyskland i dobbeltrolle

Flere land i Europa diskuterer nå hvorvidt de skal returnere kunstverk til sine respektive hjemland. Jordheim sier at særlig Tyskland har en dobbeltrolle. De er i forhandlinger med Russland for å få kunst tilbake, samtidig som de ikke vil returnere kunst til Egypt.

Ifølge UNESCO-konvensjonen i 1970 har Tyskland de juridiske rettighetene ne på sin side. Derfor blir kampen om Nefertiti et etisk spørsmål.

En tidligere direktør av Berlin museum har uttalt at Nefertiti ikke ønsker å forlate Tyskland.

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka