Det er kunstneren Vebjørn Sand som har vært pådriveren for å få bygd brua. Onsdag ble han takket av alle, publikum så vel som arrangører, for det arbeid og engasjement han har vist for å få realisert drømmen om å reise Leonardobrua.
Folkefest

Værgudene gjorde sitt beste for å plage de mange frammøtte barn og voksne med regn, blåst og hutrende temperatur, men greidde ikke å legge noen synlig demper på stemningen.
Arrangørene fikk langt på vei den folkefesten de håpet åpningen av brua ville bli.
Endelig en kvinne
I sin åpningstale sa dronningen at det har slått henne at det stort sett er menn som åpner bruer.
- Det har jeg bemerket til veisjefen. Kanskje er det fordi han har hatt denne bemerkningen i bakhodet at han inviterte nettopp meg til å åpne Leonardobrua, sa dronning Sonja.
Myke trafikanter
Dronningen la til at hun er svært glad for at det ble en så særlig vakker bru som ble hennes debut som bruåpner.
- Leonardo kunne knapt ha greidd å forestille seg hvilken enorm trafikk som skulle komme til å prege Europa 500 år etter hans død. Jeg er glad for at det er de myke trafikantene syklistene og fotgjengerne som vil få mest nytte av brua mesteren aldri fikk sett bygget, sa dronning Sonja.
Den minimalistiske og høyteknologiske konstruksjonen består av 3 limtrebuer som spenner over E18. Brudekket er i ubehandlet gran, dekt med natursteinsbelegg. Det hviler på en hovedbue i tre og fire søyler av stål. Lengden på hovedspennet er 45 meter, mens brua har en totallengde på 110 meter.
Ideen
Det var i 1502 Leonardo at Vinci fikk ideen om å bygge det største brua som historien til da hadde sett. Brua skulle strekke seg fra Konstantinopel havn (Istanbul) til Pera, over det som kalles Det Gylne Horn. Men byggeren, den tyrkiske sultanen Bajazet II, ble skremt av de kolossale dimensjonene og den dristige konstruksjonen og våget ikke sette i gang arbeidet. Brua ble derfor aldri realisert.
Før altså den norske kunstneren Vebjørn Sand fikk se en modell av brua midt på nittitallet. Han ble grepet av skjønnheten og ønsket å bygge en forminsket utgave etter den 499 år gamle tegningen fra mesterens hånd og fikk vegvesenet med på ideen.