Nicolai Cleve Broch og kona Heidi Gjermundsen Broch står sammen på scenen for første gang. Begge spiller de uteliggende dopmisbrukere og forsøker å portrettere skjebner som kunne vært våre.
Det Norske Teatret har hentet livet til de nederste i gatehierarkiet opp på scenen i en forestilling som kan komme til å svi oss i sjela. Stykket forteller om den hårfine grensen som er mellom det å klare seg såkalt godt i livet, og det å ramle utenfor
– For meg er dette som to skip som seiler av gårde i ungdomsårene. Plutselig er forandrer et av skipene kursen littegranne, etter en stund er bildet helt annerledes og avstanden stor, sier Petter Ness.
Heidi Gjermundsen Broch spiller narkoman uteligger på Det Norske Teater.
Foto: Erik Berg, Det Norske TeaterVil bryte ned skillet mellom «oss» og «dem»
Forestillingen er et samarbeid mellom Det Norske Teatret og gatemagasinet =Oslo. Petter Ness har omarbeider tekster skrevet av magasinselgere til teaterdialoger. Stykket forteller oss hvordan det kan gå for folk som har samme mål og drømmer som de fleste av oss, men som møter hardere motstand på veien.
Ness er opptatt av å vise at vi er likere dem som går på gata enn vi tror.
– Jeg vil bryte ned skillet mellom dem og oss, og heller fortelle sterke fortellinger om det å være menneske, men med større motstand.
Intervju med kongen
Ness er skuespiller og regissør for teater, film og tv. Han er også mannen bak den Oscar-nominerte filmen Elling. Tidligere har han gjort teater av tekster av Erlend Loe og Lars Saabye Christensen.
Stykket bygger på episoder, hendelser og intervjuer fra =Oslo, som Ness har gjort om til dialoger. Den røde tråden er et intervju =Oslo-selgeren Nils Christer Modin gjorde med kong Harald for julemagasinet i 2010.
– Vi bruker samtalen mellom kongen og barnehjemsgutten som en ramme for fortellingen, hvor de kommer innom temaer som vi bruker andre tekster fra bladene til å eksemplifisere, vise og illlustrere.
Musikken av Molvær svært viktig
Peter Ness gjør det også klart at dette er en forestilling der musikken av vår pioner i å kombinere jazz og elektronisk musikk, Nils Petter Molvær er viktig.
– Når jeg skal i gang med en forestilling som heter =Oslo, tenker jeg umiddelbart at dette er Molværs lydunivers. Det å kunne dykke ned i hans talent og evner og hente frem ting han har laget og nye ting er en gave for meg som regissør.
Også Silje Storstein, Jan Grønli og Marianne Krogh er skuespillere i stykket som går på Det Norske Teatret frem til i slutten av mars.