Hopp til innhold

Doktorgrad på luftgitar

All musikk er bevegelse - både for den som spiller og for den som lytter. Denne erkjennelsen er blitt til et altoppslukende forskningsområde for Alexander Refsum Jensenius.

Alexander Refsum Jensenius

All musikk er bevegelse - både for den som spiller og for den som lytter. Denne erkjennelsen er blitt til et altoppslukende forskningsområde for Alexander Refsum Jensenius.

Foto: Andreas H. Lunde / SCANPIX

Den 31. januar disputerer 29-åringen for ph. d-graden ved Universitetet i Oslo om forholdet mellom kroppsbevegelser og musikk og utviklingen av metoder og nye instrumenter for å studere dette.

Både amatører og profesjonelle

Alexander Refsum Jensenius  har studert luftgitarspilling, fridans og lydtegning. I gruppen av forsøkskaniner var det både såkalt umusikalske personer og profesjonelle musikere.

- I luftinstrumentstudien satte vi på musikk og ba folk å «spille» forskjellige instrumenter til: Gitar, piano og trommer. Dette gjorde vi for å forstå mer av hvordan personene opplevde musikken. Vi brukte også lydtegning - der personene skulle tegne lydene de hørte i musikken med en digital penn, sier han.

Altaværingen Kristian Klevberg vant lørdagens NM i luftgitar som gikk av stabelen i Trondheim

Altaværingen Kristian Klevberg vant NM i luftgitar som gikk av stabelen i Trondheim i 2007.

Foto: Studentersamfunnet i Trondheim

Han konkluderer med at det er nøye samsvar mellom kroppsbevegelser og musikk, og fant at det var overraskende liten forskjell i måten de «umusikalske» og de musikalske beveget seg til lydene på.

- Selv de som aldri hadde tatt i et instrument, var faktisk ganske musikalske når det kom til stykket, humrer han.

Musikktroll

Jensenius mener vi må bli flinkere til å utnytte bevegelsene både når vi lager og lytter til musikk.

Han har bygd en serie nye elektroniske instrumenter som han kaller «musikkballer» og « musikktroll». Her kan alle klemme, rasle, gni eller dra og framkalle sin egen musikk.

VM i luftgitar, Oulu, Finland 2004

VM i luftgitar arrangeres som oftest i Finland - her fra finalen i byen Oulu i 2004.

Foto: ANTTI AIMO-KOIVISTO / AFP

- Det er egentlig veldig enkelt. Musikk er laget av bevegelser. De som lytter, har også lyst til å bevege seg. Et eksempel er dansefoten som begynner å gå. Folk som lytter til musikk hjemme, begynner ofte å dirigere i lufta. Det er veldig naturlig for oss å ønske å bevege oss til musikken, uansett sjanger.

Orkester av baller?

I dag er de fleste musikkinstrumenter utstyrt med en mengde knapper, knotter, tangenter etc.

- Jeg vil lage instrumenter som er mye enklere og som ikke trenger års øving for å mestres. Baller man kan klemme på, og lyder kommer ut. Det kan tenkes et helt lite orkester med slike musikkballer. Det har vi allerede prøvd ut. Vi ser at kommersielle produkter i denne retningen kommer, sier Jensenius.

«Musikktrollet» er et annet eksempel på en ny type musikkteknologi der brukeren står i sentrum. Han er nettopp blitt kontaktet av en barneskole som ønsket å ha et «musikktroll»i skolegården.

Jensenius tror vi i årene framover vil oppleve at teknologien tilpasser seg brukerne mye mer. En MP3-spiller vil kunne tilpasse musikken etter bevegelsene du gjør. Hvis du går på gaten eller jogger, vil musikken kunne gå i samme tempo. Den vil også kunne tilpasse seg til om du er trist eller glad, og om den skal spilles med noen få instrumenter eller stort orkester.

Realist og jazzpianist

- Dette er forskning i grenseland mellom musikkpsykologi og musikkteknologi, utdyper han.

Selv har han bakgrunn som både realist og jazzpianist. Det er disse to sidene som brakte ham inn i dette tverrfaglige forskningsfeltet, der han skal fortsette å forske på framtidens musikkteknologi.

Han tror komponister vil måtte lage musikk som ikke er helt ferdig fra deres hånd.

- Det blir som forskjellen mellom en bok og internett. Brukerne vil kunne forandre på musikken, sette den sammen på den måten de ønsker. Noe av dette er på vei allerede, og det kommer til å komme mer i årene framover, tror Jensenius.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB