Musikkjournalist og anmelder i VG, Thomas Talseth, valgte lørdag kveld å dele sin frustrasjon over det norske bandet Kaizers Orchestra med sine 2410 følgere på Twitter.
«Hva gode festivalopplevelser angår, er det ikke mye som slår å forlate åstedet i det Kaizers går på scenen.» skrev han i nitiden lørdag kveld, i det bandet inntok scenen på Norwegian Wood.
– Avhengig av tillit
Uttalelsen faller ikke i god jord hos generalsekretær i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold.
– Det er en uting at journalister skriver noe som dette. Det en mener på sosiale medier må man også kunne mene i journalistiske medier. Vi er avhengige av tillit, både fra de vi skal skrive om og de vi skriver for.
Kokkvold mener dette gjelder uansett sjanger, og drar inn et eksempel fra den politiske journalistikken.
– Tenk om Arne Strand, eller en annen politisk kommentator, sa at han hater Høyre og at han håper de aldri kommer i nærheten av en maktposisjon i Norge. Det ville skapt store problemer for ham som kommentator og analytiker.
(Artikkelen forsetter under bildet.)
– Uproblematisk
VGs journalist Thomas Talseth, som skrev meldingen, sier at han ikke forstår hvorfor meningsytringen er problematisk.
– Dette var ment som en humoristisk twittermelding, og det tror jeg de fleste skjønner, sier han.
– Det er et skille mellom anmeldelser og annen journalistisk virksomhet. Anmeldelser og meningsytringer er subjektive, nyhetsstoff og intervjuer er objektive. Jeg er skeptisk til ideen om å bare skulle intervjue eller skrive om band man liker. Dét er uproft, sier han.
Også Per Edgar Kokvold understreker viktigheten av at anmeldere skal kunne være kritiske.
– Jeg vil forsvare anmeldernes rett til å skrive hva de mener. Enhver kunstnerisk utøver, det være seg i et rockeband eller en revykonge, må akseptere at for en anmelder er den subjektive ærlighet helt sentral. Hvis han mener at noe ikke holder mål, har han rett til å si det.
– Men å skrive dette før konserten, er en annen sak. Her sier han til sitt publikum og sine lesere at han har sterke synspunkter om dette bandet, og da er han ikke egnet til å anmelde dem i fremtiden. En anmelder skal lytte og være åpen, det er vanskelig når man har bestemt seg på forhånd, sier han.
– Min jobb å synse
At Talseth med dette må vurdere om han er skikket til å anmelde fremtidige Kaizers-plater eller -konserter, er han uenig i.
– Dette ville vært et merkelig yrke hvis man bare skulle kunne anmelde dem man er veldig begeistret for. Det viktige er at man har et adekvat forhold til sjangeren artisten opererer i, sier han.
– En kritikers jobb er å synse, være kritisk. Da må vi selvfølgelig få lov til å komme med ytringer om artister også i andre kontekster enn akkurat når vi anmelder dem, sier Talseth.
Kaizers Orchestra er for tiden opptatt med musikkvideoinnspilling i Budapest og var ikke tilgjengelig for en kommentar mandag.
Synes det er greit at musikkanmeldere er åpne om hvilke artister de liker og ikke liker? Si din mening her!