Hopp til innhold

VG-anmelder disset norsk band på Twitter

– En uting å skrive noe som dette, mener Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund.

VGs anmelder Thomas Talseth og tweeten hans

VG-journalist Thomas Talseths tweet fra Norwegian Wood på lørdag.

Foto: Skjermdump Twitter/VG

Musikkjournalist og anmelder i VG, Thomas Talseth, valgte lørdag kveld å dele sin frustrasjon over det norske bandet Kaizers Orchestra med sine 2410 følgere på Twitter.

«Hva gode festivalopplevelser angår, er det ikke mye som slår å forlate åstedet i det Kaizers går på scenen.» skrev han i nitiden lørdag kveld, i det bandet inntok scenen på Norwegian Wood.

– Avhengig av tillit

Uttalelsen faller ikke i god jord hos generalsekretær i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold.

– Det er en uting at journalister skriver noe som dette. Det en mener på sosiale medier må man også kunne mene i journalistiske medier. Vi er avhengige av tillit, både fra de vi skal skrive om og de vi skriver for.

Kokkvold mener dette gjelder uansett sjanger, og drar inn et eksempel fra den politiske journalistikken.

– Tenk om Arne Strand, eller en annen politisk kommentator, sa at han hater Høyre og at han håper de aldri kommer i nærheten av en maktposisjon i Norge. Det ville skapt store problemer for ham som kommentator og analytiker.

(Artikkelen forsetter under bildet.)

Kaizers Orchestra

Kaizers Orchestra er et av Norges største rockeband. Alle de syv studioalbumene deres har nådd førsteplass på VG-lista.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

– Uproblematisk

VGs journalist Thomas Talseth, som skrev meldingen, sier at han ikke forstår hvorfor meningsytringen er problematisk.

– Dette var ment som en humoristisk twittermelding, og det tror jeg de fleste skjønner, sier han.

– Det er et skille mellom anmeldelser og annen journalistisk virksomhet. Anmeldelser og meningsytringer er subjektive, nyhetsstoff og intervjuer er objektive. Jeg er skeptisk til ideen om å bare skulle intervjue eller skrive om band man liker. Dét er uproft, sier han.

Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund

– Vi vet hvor raskt pressefolk er ute når andre foretar seg noe i fritida. Da må også journalistene selv også tenke på jobben de har, og ta hensyn til det, sier generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund.

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

Også Per Edgar Kokvold understreker viktigheten av at anmeldere skal kunne være kritiske.

– Jeg vil forsvare anmeldernes rett til å skrive hva de mener. Enhver kunstnerisk utøver, det være seg i et rockeband eller en revykonge, må akseptere at for en anmelder er den subjektive ærlighet helt sentral. Hvis han mener at noe ikke holder mål, har han rett til å si det.

– Men å skrive dette før konserten, er en annen sak. Her sier han til sitt publikum og sine lesere at han har sterke synspunkter om dette bandet, og da er han ikke egnet til å anmelde dem i fremtiden. En anmelder skal lytte og være åpen, det er vanskelig når man har bestemt seg på forhånd, sier han.

– Min jobb å synse

At Talseth med dette må vurdere om han er skikket til å anmelde fremtidige Kaizers-plater eller -konserter, er han uenig i.

– Dette ville vært et merkelig yrke hvis man bare skulle kunne anmelde dem man er veldig begeistret for. Det viktige er at man har et adekvat forhold til sjangeren artisten opererer i, sier han.

– En kritikers jobb er å synse, være kritisk. Da må vi selvfølgelig få lov til å komme med ytringer om artister også i andre kontekster enn akkurat når vi anmelder dem, sier Talseth.

Kaizers Orchestra er for tiden opptatt med musikkvideoinnspilling i Budapest og var ikke tilgjengelig for en kommentar mandag.

Synes det er greit at musikkanmeldere er åpne om hvilke artister de liker og ikke liker? Si din mening her!

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB