NRK Meny
Normal

Disse ni konsertene skulle du vært på

Fikk du sett Led Zeppelin på Gimle skole i Bergen eller Bob Marley da han spilte i Horten? Her er de ni norske konsertene du skulle vært på, men som du sannsynligvis ikke fikk sett.

Sex Pistols

SEX PISTOLS: Sex Pistols, med en hyperaggressiv Sid Vicious i spissen, spilte på to små klubber i Norge i 1977.

Foto: Laurvik, Henrik / SCANPIX

Et godt minne fra en konsert er ofte knyttet til mye annet enn selve den kunstneriske fremførelsen. Hvem man hadde med seg, om man kjente artisten fra før, hvor lang ølkøen var, hvordan kvelden gikk videre og hvor man befinner seg i livet kan både stjele og legge til øyne fra terningkastet man triller dagen etter.

Men noen ganger har disse tingene ingenting å si.

Noen få ganger får publikum se og høre noe som er så bra, så nytt eller så sjokkerende at det regelrett stopper tiden. Det er disse konsertene man gjerne ser dokumentarer om og forteller barnebarna om.

Ikke Coldplay foran 100.000 på Roskilde, ikke a-ha foran 200.000 på Maracana. Dette er de små klubbkonsertene med halvfull sal, der man plutselig fikk følelsen av å være vitne til noe stort.

Selv om Norge aldri har vært noen musikkstormakt, har det blitt holdt legendariske konserter også på norsk jord. Her er de ni konsertene fra norsk musikkhistorie du skulle vært på. Hvis du var født, da.

1. Otis Redding i Njårdhallen (Oslo), 1967.

Åse Kleveland

OTIS-FAN: Åse Kleveland forteller at Otis Redding i Njårdhallen utenfor Oslo er en av de beste musikkopplevelsene hun har hatt.

Foto: Kjersti Havdal / NRK

Otis Redding var en født entertainer. Han ble kjent i USA etter å ha vunnet den lokale talentkonkurransen 15 ganger på rad, og gjennom hitsingelen «(Sittin’ On) The Dock Of The Bay» ble han kjent helt til Norge, der han også holdt konsert I 1967.

Redding var på turné sammen med andre artister fra plateselskapet Stax, som hadde en sterk afroamerikansk profil.

– I dag er vi vant til å se verdensstjerner her hver dag. Det skjedde ikke da. Det var utrolig mye mindre tilbud, spesielt når det gjaldt populærmusikk. Så at Otis og gjengen kom, det var sensasjon, sier Åse Kleveland, som var på konserten.

Den tidligere kulturministeren forteller at hun var betatt av amerikansk ungdomskultur på den tiden. Kleveland hadde til og med sikret seg en Ford Mustang kort tid før konserten.

– Det var en åpenbaring. Man hadde jo danset til denne musikken fra før, den var så fysisk. Dette var musikere som spilte så svetten rant, uten noen tekniske hjelpemidler eller effekter.

Det som gjør nettopp denne Otis Redding-konserten så spesiell, er at det er regnet som hans beste konsertopptak. Et halvt år senere døde musikeren i en flyulykke.

– Der og da var det den beste konserten jeg har vært på, hvis man kan si det sånn. Hvis jeg bruker en følelsesmessig målestokk. Jeg var tross alt 18 år. Like fullt er det et av de største musikkøyeblikkene i livet mitt.

Artikkelen fortsetter under videoen.

2. Led Zeppelin på Gimle Skole/Manglerudklubben, 1968

Led Zeppelin - Robert Plant (til venstre) og Jimmy Page under en konsert i Chicago i 1977.

TIDENES STØRSTE?: Led Zeppelin blir av mange regnet som tidenes største og mest innflytelsesrike rockeband. Mye tyder på at de spilte to små konserter i Norge noen få uker før de skiftet navn fra The New Yardbirds til Led Zeppelin.

Foto: Jim Summaria / Wikimedia Commons

Det neste punktet på lista er ikke bekreftet. Men det er store sjanser for at et av tidenes største rockeband, Led Zeppelin, spilte på Gimle Skole i Bergen og på Manglerudklubben i Oslo i 1968.

Historien går som følger.

Da bandet The Yardbirds ble oppløst i 1968, fikk gitarist Jimmy Page med seg tre nye medlemmer og stiftet gruppen The New Yardbirds. Disse tre navnene, John Paul Jones, Robert Plant og John Bonham, står i dag med uthevet gullskrift i rockebibelen.

Sammen dro guttegjengen etter alle solemerker på en liten turné i Skandinavia før de ble tvunget til å skifte navn, ettersom bassisten i Yardbirds truet med søksmål. Slik så Led Zeppelin dagens lys.

NRK fikk i 2008 kontakt med en av dem som hevder å ha vært på konserten på Gimle Skole i Bergen.

– Jeg var til stede på en konsert på Gimle skole en søndag høsten 1968. Der spilte det flere band, inklusive Neither Nor. Jeg har en vag fornemmelse at det deltok et engelsk bluesband på konserten, men som pussig nok ikke gjorde synderlig inntrykk på meg den gang, sier konsertgjengeren.

Jaja, det var jo synd. Spesielt ettersom Led Zeppelin av mange regnes som tidenes største band, og at de omtrent på egen hånd fant opp den moderne gitarrocken.

3. Tom Waits på Club 7 (Oslo), 1977

Tom Waits

POSØR: Fotograf Morten Haug fikk sitt livs mulighet da han hadde photosession med Tom Waits etter en konsert i Oslo i 1977.

Foto: Morten Haug

Tom Waits står nok høyt, om ikke øverst, på listen over artister man bør få med seg før de går bort.

Blueslegenden med den skarpe tungen og den raspete stemmen er kjent for å spille få konserter, i hvert fall i Europa. Derfor ble det skandale da Den Norske Opera sa nei til å la Waits spille i 2011.

Han har imidlertid spilt to ganger i Norge. I 1977 var fotograf Morten Haug på Tom Waits-konsert på lille Club 7 i Oslo.

– Jeg hadde faktisk ikke hørt om Tom Waits før. Men det var tydelig at det var noe spesielt. Det jeg husker best var at han var veldig full, sier Haug.

Waits var, på godt og vondt, kjent for å ha et nært forhold til bunnen av whiskyflaska, før han sluttet å drikke.

– Etter konserten tok jeg han til side og spurte om jeg kunne ta noen bilder av han.

– Hvordan var det?

– Det nytter ikke å regissere Tom Waits, i alle fall. Han poserte og ga meg en hel haug med uttrykk. Jeg hadde masse bilder, men de fleste har blitt borte.

– Fikk du snakket noe med han?

– Ja, jeg spurte om han skulle besøke noen gamle slektninger når han var her. Det er jo vanlig at amerikanere gjør. Men han sa at han ikke ville skremme dem, sier Haug.

4. Sex Pistols på Penguin Club (Oslo) og Studentersamfundet i Trondheim, 1977

Hvis man spør en musikkinteressert nordmann om han eller hun kan komme på én konsert i Norge de gjerne ville vært på, er svaret oftere enn ikke Sex Pistols i 1977. Det legendariske punkbandet med Sid Vicious i spissen spilte to små konserter i Norge i 1977.

Daværende skribent i musikkmagasinet Beat, Tom Skjeklesæther, var på én av dem.

– I ettertid er det vanskelig å forklare. Det nye er bare nytt i en svært begrenset tid. Plutselig blir det velkjent. Det er vanskelig å forklare for folk i dag hvor sjokkerende det var å se Sex Pistols, sier Skjeklesæther.

Musikkjournalisten forteller at Sex Pistols ikke lignet på noe han hadde sett før.

– Alle artister jeg hadde sett opptil da var hyggelige. Det pleide å være god atmosfære. «Thank you, good to be here», og så videre.

– Pistols var det motsatte. Konserten ble opplevd som en krig mellom artisten og publikum noe som var helt uprøvd i 1977. Det var et sjokk.

Skjeklesæther forteller at bassist Sid Vicious var ekstremt aggressiv. Og voldelig.

– Han spilte nesten ikke på bassen sin i det hele tatt. Han var mer opptatt av å slåss. Jeg husker at han hoppet ut i publikum og slo ned en fyr midt i konserten.

– Var det en bra konsert?

– Det var så høyt volum at det var umulig å dechiffrere om det var en bra konsert eller ikke.

5. Bob Marley i Horten, 1978

Asbjørn Bakke

ROCKELEKSIKON: Asbjørn Bakke fikk kommet seg opp på en høyde, så ha fikk sett Bob Marley spille over et hav av paraplyer.

Foto: Signe Dons

En av tidenes mest innflytelsesrike musikere, både musikalsk og politisk, holdt i 1978 konsert i Horten.

Etter et fantastisk dugnadsarbeid der hele byen sto på hodet, spilte Bob Marley på Hortenfestivalen. Han tok seg også god tid til å gjøre intervjuer, snakke med folk og spille fotball bak scenen.

En av dem som var på konserten, Asbjørn Bakke, forteller at Marley og The Wailers imponerte.

– Marley, hans Wailers og I-Trees leverte en praktfull konsert. Han hadde på seg lys blå dongeribukse (med solid sleng) og – jakke. Han gyngedanset med gitaren dinglende mer bak på ryggen enn i hendene. Innimellom joggedanset han rundt på scenen, andre ganger strakte han knyttneven i været og skuet mot himmelen mens rastaflettene hang langt nedover ryggen, sier Bakke, som i senere tid har skrevet rockeleksikonet «Revolver».

Dessverre var det ikke mange i publikum som faktisk fikk sett Marley.

– Det regnet under Marley-konserten i Horten. Norske festivalgjengere og arrangører var ikke erfarne nok til å vite at paraplyer og konserter er en veldig dårlig kombinasjon. Det var med andre ord vanskelig å se noe som helst av det som foregikk oppå scenen for mange, sier han.

Bakke forteller også om en artig kuriositet fra konserten. Den politiske organisasjonen Rød Ungdom delte ut flygeblad mot Bob Marley mens legenden spilte. De mente at den tredje verdens superstjerne hadde korrumpert og forrådt sine egne fordi det ferske albumet «Kaya» inneholdt mest kjærlighetssanger, ikke politiske kampsanger.

Det ironiske er at «Kaya» for det meste inneholder låter som Bob Marley skrev allerede på 1960-tallet.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Bob Marley i Horten fra Lydverket

6. Pearl Jam på Alaska (Oslo), 1992.

Rett etter at grungebandet Pearl Jam hadde gitt ut suksessalbumet «Ten» fra 1991, spilte de på den lille rockeklubben Alaska i Oslo.

Alaska, som senere skiftet navn til Betong, ligger under Chateau Neuf på Majorstua i Oslo. Overraskende få musikkjournalister og anmeldere fikk med seg konserten, av én klar årsak.

Mens vokalist Eddie Vedder hang etter armene fra taket i etasjen under, satt et samlet musikk-Norge benket i salen over. Der ble nemlig Spellemannprisen utdelt.

En av dem som fikk med seg konserten var ingen ringere enn Kronprins Haakon Magnus av Norge. Han sier følgende til Lydverket om konserten.

– Skjønte kronprinsen at han var med på noe spesielt?

– Ja, jeg synes i hvert fall det var en ekstremt bra konsert. Dette var før det ble kjempestort, og det er jo veldig gøy.

Det har gått rykter om at kronprinsen til og med stagedivet under konserten. Disse avkrefter kronprinsen (dessverre).

– Nei, jeg stagedivet ikke. Det har jeg aldri gjort, tror jeg. Men jeg har tatt imot, da!

Artikkelen fortsetter under videoen.

Kronprins Haakon forteller om sitt forhold til Pearl Jam i dette klippet fra Lydverket.

7. Eminem på Rockefeller, 1999

Rappere har ikke for vane å legge turen til Norge før de kan selge ut litt større scener. Dette var ikke tilfelle da Eminem besøkte Rockefeller i 1999.

I dag er rapperen en av verdens aller største. Han har solgt over 155 millioner albumer og singler, noe som vil si at han er blant de 30 mest solgt artistene gjennom alle tider.

Da Eminem var i Norge spilte han for halvfull sal.

– Det var rundt 800 mennesker på den konserten, altså ikke fullt i det hele tatt. Det var jo før han ble en verdensstjerne. Slik jeg har forstått det var det denne turneen som var starten på eventyret, sier Roar Gulbrandsen, sjef for Rockefeller scene.

– Var det en bra konsert?

– Det var en veldig bra konsert, det husker jeg. Det var helt nytt og veldig spennende, og jeg tror nok det var starten av hiphop-bølgen her til lands.

Året etter spilte Eminem for et stappfullt Oslo Spektrum, med Outkast som oppvarming.

8. White Stripes på Betong (Oslo), 2002

The White Stripes

UNDERVURDERT: The White Stripes bestemte seg dessverre for å slå opp for godt i 2011. jack White har vært i Norge flere ganger, men blir husket for konserten han og meg holdt på Betong i Oslo i 2002.

Foto: KEVORK DJANSEZIAN / AP/NTB Scanpix

I samme kategori som Eminem finner vi også en relativt kjent perle fra den lille scenen Betong i 2002. Der spilte nemlig Jack og Meg White, bedre kjent som The White Stripes.

Det evig undervurderte bluesrockbandet, som senere ble et av verdens største, spilte for 1200 mennesker da de var i Oslo. Konserten ble anmeldt av blant annet Dagbladets Håkon Moslet, som trillet terningkast seks.

«På scenen i går kveld beviste White Stripes at de er et uforfalska fenomen. De er en ustyrlig og usensurert motvekt i en produsent-, management- og styliststyrt bransje», skrev Moslet.

P3s musikkanmelder Marius Asp var også til stede på konserten.

– The White Stripes og Betong var en fabelaktig match, og følelsen av å være vitne til noe stort var åpenbar helt fra starten. Akkurat på denne tiden føltes jo hele gitarband-renessansen ny og frisk, om enn bare en stakket stund, sier Asp.

The White Stripes var et band som aldri helt taklet de helt store scenene. Derfor blir disse små konsertene regnet som ekstra verdifulle minner av musikkinteresserte, som Asp.

– Det var ekstremt høyt og ditto varmt, men stemningen var ekstatisk. Å se dem varme opp for David Bowie på Quart noen år senere var en gedigen nedtur – scenen ble for stor, og lyden blåste nærmest vekk.

9. Lady Gaga på Sentrum Scene, 2008

Samsaya og Lady Gaga

SAMSAYA: Samsaya fikk æren av å varme opp for Lady Gaga kort tid før det store gjennombruddet.

Foto: Privat

Som tidligere nevnt har Norge aldri vært noen musikkstormakt. Nordmenn er heller ikke særlig flinke til å få med seg de nyeste musikktrendene før de når resten av verden.

Men i 2008 ble dette snudd på hodet.

Med rykende ferske «Just Dance» og «Poker Face» på VG-lista spilte Lady Gaga en Radio NRJ-sponset (!) konsert på Sentrum Scene. Gaga hadde ikke slått gjennom internasjonalt ennå, og ble så rørt av mottakelsen hun fikk at hun tok til tårene.

– Dette året har vært helt utrolig, og mye av det er takket være Norge. «Just Dance» er nå populær i treige USA fordi Skandinavia begynte å spille den, jeg elsker det. Det norske publikummet var fantastisk. Jeg skulle ønske jeg kunne besøke alle byene i Norge. Det kunne gjerne vært resten av karrieren min, bare reise rundt på små norske klubber, sa popstjerna til 730.no etter konserten.

Samsaya og hennes dansere varmet opp for Gaga den kvelden.

– Hun gjorde skikkelig inntrykk. Hun hadde bare med seg to dansere og én DJ, men klarte likevel å fylle scenen med sin tilstedeværelse, sier Samsaya.

Til tross for at salen bare var halvfull leverte popstjerna et glitrende show.

– Det var veldig tydelig at hun elsket å stå på scenen. Hun var sulten og hadde masse å gi. Det var en helt vill konsert og jeg hadde aldri sett noe lignende live.

Vet du om noen konsertperler fra norsk musikkhistorie? Kontakt undertegnede på daniel.eriksen@nrk.no.