Hopp til innhold

Den kunstneriske åpningen av Mangfoldsåret

Preus museum utfordrer sin egen samling.

Samir M'kadmi, "Now I am Here"

Samir M'kadmi, 'Now I am Here'

Foto: Samir M'kadmi, "Now I am Here"

Den direkte politiske foranledningen for denne utstillingen er Mangfoldsåret 2008. På en av utstillingsveggene finner man da også en forstørret utgave av Stortingsmelding nr. 17 hvor dette “markeringsåret for kulturelt mangfold” blir bebudet. Det er noen og enhver i kunstlivet som kan bli svette av denne typen politisk diktat, uansett hvor gode intensjonene er.

Ida Ekblad, "Cultural Diversity"

Ida Ekblad, 'Cultural Diversity'

Foto: Ida Ekblad, "Cultural Diversity"

Utstillingen “Bakgrunn” følger oppfordringen, men på et kritisk reflekterende vis. De har gitt fem kunstnere frie tøyler mht. å anvende foto og annet fra deres samling. Forholdet mellom fotografi, kulturell identitet og den kulturelle og etniske “andre” danner utgangspunkt. De fem kunstnerne er: Ida Ekblad, Geir Tore Holm, Samir M’kadmi, Verena Winkelmann og kunstnerduoen Danger Museum.

Kulturell stereotypi

Et verk jeg spesielt vil trekke frem er Samir M’kadmis dokumentarisk pregete video “Adam” Vi møter en ung norsk mann, "typisk norsk" utseende kunne vi kanskje si, i militæruniform og på førstegangstjeneste. Vi ser hvordan han grundig vasket hender, føtter og ansikt, for deretter å rulle ut et bønneteppe og knele ned vendt mot Mekka. Han gjennomfører et for meg fremmed bønnerituale på arabisk. Hele scenen bryter fullstendig med stereotype forestillinger om hva det vil si å være norsk og endatil i “kongens klær”.

Verket demonstrer nesten brutalt effektivt hvor raskt vi kategoriserer andre. Dette er i dag mer problematisk enn noensinne, fordi vi lever i samfunn som er langt mer sammensatte både i etnisk, religiøs og kulturell forstand.

M’kadmi viser også en rekke fotomontasjer med bl.a. muslimske kvinner i hijab stilt opp mot ikonisk norske motiver, tatt av tidlige fotografer som Knud Knudsen eller Anders Beer Wilse. Den muslimske kvinnen står f.eks. foran en stavkirke eller et landskapspanorama med de syv søstre i Nordland. Disse bildene illustrerer på tildels slående vis det flerkulturelle som realitet i dagens Norge, men er i mine øyne samtidig mer entydige og mindre utfordrende enn nevnte video.

Den eksotiske andre 

Ida Ekblad benytter seg av etnografiske fotografier som viser hundreårgamle stereotype forestillinger om eksotisk-fremmede folkeslag. På disse har hun i grafitti-stil skrevet inn velmente slagord som ”toleranse”, ”demokrati”, ”frihet” osv. Ikke minst finner vi påskriften ”cultural diversity” på et foto fra 1880 av hawaiske hula-hula piker.

Ekblad røper dermed ambivalens og stiller spørsmål til den politiske retorikken som knytter seg til et tiltak som Mangfoldsåret.

Hennes foto-sitater sier noe om den vestlige imperialisme og kolonihistorie som er det historiske bakteppet for vår dagers flerkulturelle situasjon. Men Ekblads bruk av disse etnografiske motivene forblir på et relativt overfladisk plan som ikke går veldig mye lenger enn til å konstatere et ubehag og en tvil omkring den politisk velmente retorikken.

Det politisk brennbare

Geir Tore Holm er den som mest direkte tar opp en politisk brennbar problemstilling. Det dreier seg om konflikten mellom samenes rettigheter som urbefolkning vs. den industrielle utnyttelsen av naturressursene i Finnmark. Han tegner opp en historie som går fra etableringen av jernmalmselskapet Syd-Varanger i 1906 til utvinningen av naturgass på Snøhvit-feltet og ilandføringen av denne på Melkøya ved Hammerfest som nylig ble igangsatt.

Holm henter i denne sammenheng frem fotografiene til Elisif Wessel som for godt over hundre år siden fotograferte den samiske kulturen og livsmønster i Sør-Varanger. Wessel var sosialist som solidariserte seg med samenes kamp for sine rettigheter. Holm stiller dette opp mot egne foto og div. dokumentasjon omkring Melkøya-prosjektet hvor gass blir ilandført.

Kuriosa

Den kanskje mest fargerike bruken av museets samling står kunstnerduoen Danger Museum for. De har grepet fatt i mer kuriøse deler av den. Bl.a. viser de en rekke små malerier på glass fra omkring 1850 til bruk for Laterna Magica, på et vis forløperen for diasprojeksjonen. De har også arrangert et mangfoldig tablå av diverse effekter knyttet til gamle dagers fotoatelier. Denne måten å anvende materiale fra samlingen på nye måter er interessant, selv om koblingen til spørsmål omkring kulturell identitet og det flerkulturelle ikke er like lett å spore.

Utstillingen "Bakgrunn" gjør en rekke stikkprøver i Preus-samlingen som er interessante, selv om den som helhet går litt på det jevne. Selve utstillingsgrepet - måten museet her utfordrer sin egen samling - er noe også andre museer kunne la seg inspirere av.

Kulturstrøm

  • Vónbjørt Vang fra Færøyene får Nordisk råds litteraturpris

    Nordisk råds litteraturpris 2025 tildeles diktsamlingen «Svørt Orkidé» av Vónbjørt Vang fra Færøyene.

    Dette er første gang siden 1986 at litteraturprisen går til en forfatter fra Færøyene.

    – Med sine hudløse dikt og et sterkt visuelt uttrykk har Vónbjørt Vang skapt et verk som utvider moderskapets språk og gir sorgens vesen nye dimensjoner, står det i juryens begrunnelse.

    Også Nordisk råds filmpris gikk til en fra Færøyene. Prisen gikk til færøyske filmen «Seinasta paradís á jørð» av regissøren og manusforfatteren Sakaris Stórá.

    Dag Johan Haugerud var Norges kandidat til Nordisk Råds filmpris for 2025. Hadde han vunnet, så ville han vært den første som vant prisen tre ganger.

    Hver pris er på 300 000 danske kroner og deles ut i forbindelse med Nordisk råds sesjon i Stockholm 28. oktober.

    Bilde av en kvinne med grått hår.
    Foto: Ana Holden-Peters / NRK
  • Skuespiller Jan Frostad er død

    Den bergenske og profilerte skuespilleren Jan Frostad døde i Trondheim etter kort tids sykdom mandag 20. oktober.

    Det melder sønnen hans i en pressemelding.

    I løpet av skuespillerkarrieren har Frostad medvirket i over 150 produksjoner, alt fra teater, radioteater, fjernsynsteateret, film og TV-serier.

    en mann og kvinne som sitter på en sofa
    Foto: Ned Alley / NTB
  • BT: Frode Øverli legg Pondus på hylla

    Etter 30 år sluttar Frode Øverli å teikne Pondus-striper regelmessig, melder BT.

    Framover skal Pondus-teiknaren fokusere på barnebøker, rett nok med ein karakter som Pondus-lesarane kjenner godt til, nemleg Frida, eller «Sneipen».

    Pondus-bladet kjem til å halde fram ei stund til, og teiknaren seier han har nok nytt materiale til å fylle opp Pondus-bok nummer 25.

    – Men det kjem ikkje lenger noko nytt i blad eller aviser, seier han til avisa.

    Rett nok nektar han ikkje for at det kan kome nye Pondus-striper ein gong, men det blir eventuelt om og når han sjølv vil.

    Frode Øverli
    Foto: Sølve Rydland / NRK